רגל שבורה
רגל שבורהצילום: ISTOCK

לעיתים בחיים לא משנה כמה אנו נזהרים אנו עשויים למצוא עצמנו נפצעים. אם חלילה זהו המצב שבו אתם נמצאים, יתכן ואינכם יודעים לזהות האם מדובר בשבר או נקע. ההבדל בין שני סוגי הפציעות הוא גדול ומשפיע כמובן גם על אופן הטיפול וההחלמה. הרשו לנו להסביר בדיוק מהו ההבדל בשניים וכיצד תתמודדו עם כל אחת מהפציעות.

מהו ההבדל בין נקע לשבר?

כאמור ישנם הבדלים מהותיים בין נקע לשבר. כל אחת מהפציעות תיראה שונה לגמרי ואף תעורר תחושה שונה בגוף. במקרה של נקע הפציעה מתרחשת בעקבות טראומה הנגרמת לאזור ובשל כך נוצרת מתיחה יתר ברצועה המחברת בין עצמות המפרק. תפקידן של הרצועות הוא לשמור על יציבות המפרק ועל טווח התנועה ההכרחי לתפקודו. הנקע יכול להתרחש בכל מקום שבו ישנם מפרקים המחוברים על ידי רצועות, אך ישנן פציעות נפוצות יותר מאחרות. נקע בקרסול היא אחת מהפציעות הללו והוא נגרם לרוב בשל תנועה לא נכונה בכף הרגל, בעת פעילות ספורטיבית, הליכה או נפילה. גם באצבעות ובברך ניתן לראות פציעה של הרצועות, אך הקרסול הוא ללא ספק המקום הפגיע ביותר.

לנקע ישנם מספר תסמינים המשתנים בהתאם לדרגת חומרת הפציעה. אחד מהסימנים הבולטים ביותר להופעת נקע הוא נפיחות מקומית. במקרים קלים של נקע, המקום יהיה אומנם רגיש למגע אך עדיין ניתן יהיה להניע את המפרק. במקרים חמורים יותר לא תתאפשר הנעה של המפרק כלל.

בעוד שנקע מתרחש ברצועות המפרקים, שבר מתרחש כאשר ישנה שבירה של עצם בגוף. פציעה זו תיגרם עקב פגיעה חזקה. השבר יכול להיגרם בשל חולשת העצמות אך אם הטראומה גדולה מספיק גם עצמות בריאות עשויות להישבר. הוא אינו בהכרח מתאר שבירה מוחלטת של העצם, אלא הוא יכול לתאר גם סדיקה של העצם, ויכול להתרחש בכל מקום בגוף, הכל תלוי בעוצמת המכה ובמיקום שלה.

גם לשבר ישנם מספר תסמינים, חלקם דומים לאלה של נקע וחלקם שונים בתכלית. בעוד שנקע לרוב מאפשר תנועה של המפרק, שבר יוצר רגישות גדולה כל כך באזור שאין כל אפשרות להניע את האזור הפגוע. בדומה לנקע, גם במקרה של שבר תופיע נפיחות באזור, אך היא תהיה משמעותית יותר. לעיתים יהיה ניתן לראות עיוות ממשי בעצם עקב השבירה ובמקרים שבהם הפציעה חמורה, העצם עשויה לצאת דרך הבשר והעור.

איך מטפלים בנקע?

אם הפציעה שממנה אתם סובלים היא נקע ישנן כמה דרכים לטפל בה ולהאיץ את ההחלמה. ראשית, מומלץ לחזור כמה שיותר מהר להנעה של המפרק על אף הכאב. הסיבה לכך היא שבמנוחה טווח התנועה של המפרק עשוי להיפגע וגם לאחר ההחלמה תחוו מגבלה במפרק. כדי להפחית את עוצמת הכאב ורמת הנפיחות באזור הנקע, מומלץ להניח קרח למשך רבע שעה לפחות בכל כמה שעות. אם הכאב הוא בלתי נסבל מומלץ להתייעץ עם רופא בנוגע לנטילת משככי כאבים. כמו כן, חבישה הדוקה של הרגל תסייע גם כן בהורדת נפיחות ותמיכה באזור הפגוע.

איך מטפלים בשבר?

במקרה של שבר הטיפול מורכב יותר ולרוב דורש התערבות רפואית. לאחר הפציעה יאבחן הרופא את חומרת השבר באמצעות מגע וצילום רנטגן. לאחר האבחון יחליט הרופא על אופן הטיפול. במקרים רבים יעשה קיבוע של השבר כדי להבטיח התאחות נכונה. ישנם מקרים שבהם חבישה או גבס אינם אפשריים, כמו במקרים של עצמות קטנות באצבעות או בפנים או במקרה של שבר בצלעות. במקרים אלה תידרש מנוחה כדי לאפשר לשבר להתאחות באופן טבעי.

לינק לתמונה https://pixabay.com/photos/trauma-fracture-crutches-injury-5239838/