ישראל מלמד
ישראל מלמדצילום: להב אררט

קטונתי מלהכניס את ראשי במחלוקת של גדולי ישראל, ולא באתי אלא לנסות ולהסביר את השורשים הרעיוניים של הויכוח הקורע כעת את מחנה הימין, משיחות עם אנשים ראיתי שרבים לא מבינים את הבסיס התורני וההשקפתי שעומד מאחורי המחלוקת.

ולא מבינים איך מי שנתפס בטעות כ"פרגמטיסט" נהיה בסוגיה זאת קנאי, ואיך מי שנתפס בטעות כ"קנאי" נהיה בסוגיה זאת פרגמטיסט. (מטבע הדברים כבוגר ישיבת אור עציון יש בידי את הכלים להסביר בעיקר את הצד של מו"ר הרב דרוקמן)

ראשית אני רוצה למחות כנגד הדבקת תוויות מסוג זה כלפי גדולי ישראל ששוקלים באמת ובמסירות נפש מהי האמת התורנית בכל מקרה לגופו, ובוודאי שאינם מושפעים מהלכי רוח ויחסי ציבור כאלה ואחרים.

המצב שדורש הכרעה כעת הוא מחלוקת שקורעת את הציבור בישראל ואת חברי הכנסת סביב שלטונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הי"ו, המחלוקת קשה ועמוקה ויש בה היבטים תורניים וערכיים רבים לגבי זהותה של המדינה, היחס לבית המשפט, לארץ ישראל, לסוגיות דת ומדינה ועוד. השאלה האם במחלוקת עקרונית כלכך אפשרי להיעזר בכריתת ברית עם ערביי ישראל או מכל גורם שאינו חלק מעם ישראל להכריע את המחלוקת הפנימית. (אותה שאלה עלתה מכיוון השמאל בימי אוסלו  כאשר ראש הממשלה יצחק רבין הכריע בשאלה הרת גורל פנים ישראלית על בסיס הסתמכות על הסיעות הערביות, ובהחלט הכרעה זאת נתפסה כלא לגיטימית והביאה לקרע נורא ולפצע שעד היום טרם הגליד)

נראה ששורש המחלוקת האם התורה קודמת לעם ישראל או עם ישראל קודם לתורה.  (או כפי הפרשנות הכואבת שניתן לכך באחד מאתרי החדשות  "הרבנים הכריעו השמאלנים יותר גרועים מערבים")

הרב חיים קנייבסקי שליט"א צוטט בתקשורת על ידי נכדו "מבחינת יידישקייט (יהדות) עדיף ללכת עם הנציגים מהציבור הערבי, מאשר עם הנציגים מהשמאל. גם להם חשוב הצביון של המדינה והם לא רוצים לקדם כור היתוך לעשות את כולם חילונים. גם בנושא הגיוס יש תמימות דעים, הכבוד של הערבים לדת וערכי המשפחה הם הרבה יותר קרובים אלינו". שיטה זאת היא המשכה של השיטה הליטאית הקלאסית " שאין לנו שיור רק התורה הזאת" ו"תלמוד תורה כנגד כולם", כלומר המדד אינו האם השיתוף פעולה הוא עם יהודים אלא מה יביא לקיום התורה, ובזה הוא נאמן לשיטה החרדית מהדור הקודם ששללה שיתוף פעולה עם הציונות והעדיפה להישאר באירופה ולא לעלות לארץ ישראל ולא להיות בשיתוף פעולה עם החילונים והציונות, כאשר הסיבה המרכזית הייתה מניעת השפעה שלילית שעלולה להרחיק מקיום התורה.

בקוטב הנגדי הרב דרוקמן הלך בשיטת רבו המובהק הרב צבי יהודה זצ"ל שביסס את העובדה ששלמות עם ישראל היא יסוד תורני כולל שקודם לפרטי מצוות. בשיחה שהעביר בנושא "ממשלת מיעוט" נשאל הרב צבי יהודה על ידי תלמיד "האם זהו הדבר החשוב ביותר שיש להילחם עליו?? והרי יש עוד בעיות חמורות שעומדות על הפרק כגון 'מיהו יהודי' ושלמות ארץ ישראל?"

תשובת הרב צבי יהודה מאלפת ואביאה כלשונה:

 הרב: שלמות ארץ-ישראל, בה יש לנו עסק עם גוים, היא קודמת לענין הגרות, שהוא בינינו; "בין יהודים כבר נסתדר". אבל עכשיו יש חשבון אחר. חילול השם הוא קודם לכל, קידוש השם הוא היסוד של כל התורה כולה. צריך להרגיש שחילול מדינת ישראל הוא חילול כלל ישראל, חילול התורה וחילול השם. הכל ענין אחד. לפני שמשתחררים מחילול המדינה הנורא והאיום, של הוא-אמינא לבנות את המדינה עם נציגים ערביים, אין מה לדבר על יהדות ועל שלמות ארץ ישראל, כי חילול השם הוא מעל כל הענינים.

שלמות הארץ ו"מיהו יהודי", הם פרטים לעומת כבוד ד' שבעצם הופעת הממלכתיות בישראל...כבוד ישראל הוא כבוד ד'. אפילו ארץ-ישראל וישובה הוא פרט לעומת זה.

הנקודה המרכזית של כל התורה כולה היא שאל ד' באים דרך כלל ישראל.... אפילו מצוה כללית, הכוללת כל התורה, כגון ישוב הארץ, היא פרטית לעומת המציאות המושלמת של הופעת כבוד עם ישראל. ובודאי שענין מיהו יהודי הוא יותר פרטי".(עד כאן תשובתו של הרב צבי יהודה זצ"ל)

אם כן השבוע קרה דבר גדול בעם ישראל רבני הציונות הדתית בראשות הרב דרוקמן שליט"א הכריעו בניגוד לאינטרס המקומי, שלמרות היכולת להקים ממשלת חלומות עם מנצור עבאס שיכולה לקדם עניינים רבים הקרובים לתפיסת עולמה בתחום הזהות היהודית, דת ומדינה, המשפט ועוד. בכל זאת היא בחרה בעם ישראל ובמדינת ישראל למרות המחיר הכבד שחלילה עלולה לשלם על ההכרעה הזאת.

מניין למד מו"ר הרב צבי יהודה זצ"ל את היסוד הזה שעם ישראל קודם לכל התורה כולה?

  1.  בתנא  דבי אליהו '...אמר לי רבי שני דברים יש לי בלבבי, ואני אוהבן אהבה גדולה, תורה וישראל. אבל איני יודע אי זה מהן קודם? אמרתי לו, דרכן של בני אדם שאומרים: תורה קדומה לכל. שנאמר 'ה' קנני ראשית דרכו', אבל אני אומר. ישראל  קודמין. שנאמר קודש ישראל לה' ראשית תבואתו'.
  2. מקור נוסף הגמרא מבארת שחורבן הבית הראשון  אירע "מפני שלא ברכו בתורה תחילה", והסביר הרב צבי יהודה שהכוונה היא שלא הפנימו את המסר של ברכת התורה "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו"  מהברכה אנו למדים שקודם כל בחר בנו מכל העמים, ורק בשלב השני נתן לנו את תורתו,  עד כדי כך הדגיש  הרב צבי יהודה עיקרון יסודי זה שתלה בו את סיבת חורבן בית המקדש, וממילא תלה בעיקרון זה את הסיבה להחיש את בנין בית המקדש בימינו- וכדברי הרב קוק זצ"ל "אם נחרבנו ונחרב העולם עימנו על ידי שנאת חינם נשוב וניבנה ויבנה העולם כולנו על ידי אהבת חינם"
  3. "וכן היה רבי אליעזר הקפר אומר: אהב את השלום ושנא את המחלוקת. גדול השלום, שאפילו בשעה שישראל עובדים עבודה זרה, ויש שלום ביניהן, אומר הקדוש ברוך הוא אין רצוני לנגוע בהן. שנאמר (הושע ד יז): "חבור עצבים אפרים הנח לו".אם יש ביניהן מחלוקת מה נאמר בהן? (הושע י) "חלק לבם עתה יאשמו "

 

הרב צבי יהודה הרבה להדגיש שסגולת עם ישראל אינה תלויה במעשים ובחיבור לתורה ומצוות. והרבה לצטט את דברי חז"ל "בנים אתם לה' אלוקיכם- אף על פי שחוטאים קרויים בנים" כלומר שסגולת ישראל וקדושתם אינה תלויה במעשיהם, והיא קיימת גם כשהם עובדים עבודה זרה.

בעצם זו הייתה גם המחלוקת לפני כמאה שנה בייחס לשותפות במפעל הציוני, האם תקומתו של עם ישראל כעם וכגוי אחד בארץ ישראל יש בו קדושה וערך תורני יסודי הקודם לכל? או שההקפדה על קיום התורה קודמת ובשל כך יש להיפרד מהחלקים בעם ישראל שאינם שומרי תורה ומצוות. אותה שאלה גם עלתה בייחס להפרדת הקהילות באירופה.

את סוף הסיפור כולנו מכירים אלה שעלו לארץ זכו לחיים, ברכה, להתקרב לתורה ולהעצים את גדילתה, זכו להיות שותפים להטבת מצבו של עם ישראל והצלתו במובן הפיזי והרוחני.  ואלה שלצערנו לא הצליחו לעלות לארץ או נשארו מבחירה, רבים מהם הומתו במיתות משונות ורוב אלה ששרדו ונשארו בחוץ לארץ התבוללו ונחלשו והתנתקו מעם ישראל.

הכרעת הרב קוק והרב צבי יהודה הוכחה במציאות כאלף עדים שהעליה לארץ והחיבור לעם ישראל כאומה דרך המפעל הציוני הביא לריבוי והתעצמות הצד הרוחני והתורני של עם ישראל.

תלמידי הרב צבי יהודה הדגישו בשבועות האחרונים גם את הסכנה שבממשלת מיעוט, לו היו מכריעים כעת שלגיטימי להתחבר למפלגות שאינם מעם ישראל בשביל ליצור רוב ולהקים ממשלה, הכרעה זו עלולה להביא בעתיד לקרע בעם, למלחמת אחים ואף לשתי ממלכות. (כפי שחווינו על בשרינו כאשר ראש הממשלה יצחק רבין הקים ממשלה המסתמכת על מיעוט ערבי על מנת להעביר את הסכם אוסלו)

בבית ראשון הדברים הגיעו למצב שאסא כרת ברית עם בן הדד הארמי על מנת שיסיר מעליו את בעשא מלך ישראל, התוצאה של ההסכם בין יהודה לארם הייתה טראגית - בן הדד כבש הרג והשמיד את כל ערי וישובי צפון הארץ היהודיים.

בשולי הדברים שתי הערות

  • מפליא לראות את כוחה של תורה, הרב צבי יהודה זצ"ל שנפטר לפני כ40 שנה, הוא ולא אף אחד אחר השפיע על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו לא הצליח בשבוע שעבר להקים ממשלה בשיתוף מנסור עבאס. בירוריו התורניים של הרב צבי יהודה חיים בלב תלמידיו ומשפיעים על הפוליטיקה יותר מכל גורם אחר. נקווה שגם כעת תקום ממשלה של רוב יהודי ושחלילה לא תקום ממשלה שתקרע את העם בהסתמכות על מפלגת רע"ם.
  • חשוב להדגיש שדברי הרב צבי יהודה אינם עקב הוקעת והרחקת הנוכרי, ושמא היה תומך בקירוב ערביי ישראל הרוצים לשתף פעולה עם ישראל במידה וכוונותיהם כנות. העיקרון היה שלטון עם ישראל על ארץ ישראל.