מאות התראות לקראת המלחמה
מאות התראות לקראת המלחמהצילום: רון אילן. לע"מ

בשבוע שעבר הבאנו כאן את סיפורה של ההתרעה הנוספת שהגיעה לידי המודיעין הישראלי שעות לפני פרוץ מלחמת יום כיפור. היה זה כאשר שני קצינים מצריים נלכדו וחשפו את התכנית המצרית. בראיון לערוץ 7 מציג ההיסטוריון הצבאי אריה יצחקי פרטים נוספים אודות לכידתם ותחקורם של הקצינים המצריים.

"הדברים נכתבו בספרים שונים שפורסמו במהלך העשורים מאז מלחמת יום הכיפורים", אומר יצחקי ומספר את סיפורה של ההתראה שנזנחה כרבות אחרות שהגיעו למודיעין הישראלי: "שני הקצינים נתפסו ביום שישי בצהרים, בחמישי באוקטובר. בספרים צוין שהם הוסעו לבלוזה, אבל הם הוסעו לחקירה במפקדת פיקוד דרום על ידי השב"כ".

"הם היו מהיחידה המובחרת ביותר של המצרים, יחידה המקבילה לסיירת מטכ"ל שלנו. הם חצו את התעלה בסירה, נלכדו אחרי מרדף והועברו לידי שלמה ישראלי, חוקר השב"כ ששבר אותם בחקירה. הם סיפרו מרצונם וללא עינויים שהם קציני קומנדו מצריים שיצאו מקהיר באותו בוקר וחלפו על פני שיירות רבות של רכב ושריון צבאיים שעשו דרכם לתעלה". עוד נודע מדבריהם על פעילותם של קציני תצפית מצריים שנשלחו להיערך למתקפה על המעוזים.

"הם מסרו באופן חד משמעי שביום שבת בשעה 14:00 תפרוץ מלחמה. הם טענו שהחדירות בוצעו בהוראה מפורשת של הנשיא סאדאת. החוקר, שלמה ישראלי, העביר את המידע למפקדת השב"כ בתל אביב, ונחמן טל, סגן ראש מרחב דרום רצועת עזה וסיני. נחמן הורה לחיים שילוח, ראש צוות חוקרי סיני, לרדת דרומה לחקירה, וביום שישי בשעה שש הקצינים המצריים הוטסו במסוק מיוחד למפקדת הפיקוד בבאר שבע".

"הם הדגישו שהמלחמה תפרוץ מחר בשעה שתיים, ולא כמו שהעריכו שאולי היא תפרוץ בשעה שש או שבע בערב. החוקר שלהם, חיים, העביר מיד את המידע לקמ"ן הפיקוד, סא"ל דוד גדליה שהיה החוקר הראשי בפיקוד דרום והיה שפוט של ראש אמ"ן מחקר, אריה שליו, ושל ראש אמ"ן אלי זעירא. כל מידע והתראה שהגיעה לידיעתו הוא שפט בחומרה ואמר שלא יקום ולא יהיה, בכפוף לקונספציה שפותחה באמ"ן באותה תקופה. כשחיים העביר את המידע סא"ל דליה לעג למידע ואמר שמלחמה תהיה כמו שלסבתא שלי יהיו גלגלים".

ממשיך יצחקי ומספר: "חיים שילוח העביר את המידע לגורודיש, אלוף הפיקוד, שהתקשר לזעירא, ראש אמ"ן, ופרס בפניו את המידע, אבל זעירא אמר שמדובר במידע לא אמין ולא רציני ומדובר בתרגיל הונאה מצרי שנקרא 'תחריר 41'". על כך מציין יצחקי כי "המצרים זממו להעביר את תרגיל הונאה למבצע באדר, מבצע האמת".

"המשמעות היא שההתראה הושגה לפני ההתראה שהשיג ראש המוסד, צבי זמיר, ממרואן אשראף", אומר יצחקי ומדגיש כי "זו לא הייתה התראה היחידה. במהלך השבוע שלפני המלחמה נתפסו שבע חוליות מצריות שחדרו. כמה מהחודרים הצהירו שבשישי לאוקטובר יחל 'מבצע באדר' ושלא מדובר במבצע הונאה, אבל כל גורמי המודיעין דחו זאת מתוך יהירות וביטחון".

"ראש אמ"ן וראש אמ"ן מחקר ביטלו את כל ההתראות עד שהן הפכו לקריטיות. הקונספציה הייתה שהצבא המצרי לא יתקוף אותנו", אומר יצחקי ומוסיף כי "בוצע גם סבוטאג'. במהלך השבועיים שלפני המלחמה היו שתי התראות זהב שהגיעו למודיעין שלנו ושתיהן נגנזו בסל הניירות של אלי זעירא. שתיהן היו ממוטטות את הקונספציה. הראשונה נמסרה לרמטכ"ל דדו שבעה ימים אחרי תחילת המלחמה וההתראה השניה נמסרה לדדו רק ב-18 באוקטובר, שבועיים אחרי תחילת המלחמה. דדו התראיין אצלי אחרי הפרשתו מהרמטכ"לות וסיפר לי על כך. אמ"ן ביהירותו מחק את כל ההתראות שפגעו בקונספציה".

עוד הוא מציין כי "קצין מודיעין זוטר שהיה כפוף לדוד גדליה, סגן בנימין סימן טוב, עלה על כך שמבצע ההונאה יהפוך למבצע אמתי, אבל הוא פוטר ונזרק לביתו". על מקורות המידע שנאספו אצלו מציין יצחקי כי "כשמוטה גור החליף את דדו ב-75' הוא זימן אותי ללשכתו ומינה אותי לכתוב מחקר על קהילת המודיעין במלחמה. המחקר שסווג כסודי ביותר היה תחת הכותרת: 412 התראות למלחמה".