הרב יעקב יקיר
הרב יעקב יקירצילום: עצמי

תוך כדי אירוע ניסיון לינץ' בתלמידי בית אורות קבלתי ווצאפ מקיבוץ ניר דוד שבעמק בית שאן. הייתה זו דפנה: 'היי צהרים טובים וחג ירושלים שמח. קראתי שהיה נסיון ללינץ בתושב בית אורות הבוקר.

שולחת לו רפואה שלימה ולאלה שהיו איתו ברכב. שולחת לכם חיזוקים... מקווה שיתאפשר לי להגיע לירושלים בימים הקרובים. ושוב חג ירושלים שמח'.

מוקדם יותר, בבוקר יום ירושלים בבית אורות בהר הזיתים, התחלתי לקבל טלפונים והודעות על ניסיון לינץ' בשלשה אברכים שלנו, מביהמ"ד 'תורת המדינה – בית אורות', בכביש המוביל להר הבית באזור שער האריות. התמונות והסרטונים של האספסוף הערבי, עשרות פורעים המתקיפים רכב יהודי באבנים בלוקים גז מדמיע ומכות רצו מהר ברשתות החברתיות ומי שהכיר ידע שאלו החבר'ה שלנו. אנשים זיהו שם בתמונה את אפרים חבוש בראשו המדמם ונלחם כארי בידיים ריקות אל מול האויב.

אם תשאלו מה לדפנה מהקיבוץ עם אנשי בית המדרש בירושלים? התשובה היא הרב חנן פורת.

דפנה היא נכדתו של גיורא אשכנזי מ"פ הצנחנים ממלחמת ששת הימים שלחם ונפל על שחרור ירושלים. הרב חנן שהיה הקשר שלו הנציח את זכרו בהקמת ישיבת בית אורות, ומאז יש קשר מיוחד בין אנשי העמק ואנשי ירושלים. קשר של ציונות ואהבת ירושלים החוצה מגזרים ושובר סטיגמות. בווצאפ שהחזרתי לדפנה הקשר הזה צף בטבעיות: 'אכן. שלושה חבר'ה מבית אורות הותקפו ליד שער האריות תוך כדי נסיעה ברכבם. הם גיבורים כמו שהיה גיורא... יש מלחמה בירושלים. בע"ה ננצח'.

בשער האריות המקום ממנו נכנסו הצנחנים לעיר העתיקה ושיחררו את הר הבית והכותל, היו גם הבוקר גיבורים ישראלים. אפרים שנפצע ודימם מדבר איתי בטלפון ואינו מוכן להתפנות לבית חולים. אני מסביר לו שגם בלחימה מפנים את הפצועים לאחור ואח"כ הם חוזרים למערכה, אך הוא בשלו: 'אם אני עוזב את המקום המשטרה תחזל"ש והרכב היהודי הבא שיעבור יחטוף כמונו, אני לא עוזב את הציר'. וכך במשך יותר משעתיים לאחר שנפצע הוא שם כמעט לבד עם יוסף חברו הטוב שומרים על הציר.

היה שם גיבור נוסף שאפרים הודה לו על כך שהציל את חייו. השוטר אמיר, שוטר אחד שרץ עם אקדח לתוך המון הפורעים והציל את אחיו. אמיר חתר למגע ומנע את המשך הלינץ', הוא גם זה שעמד יחיד בצומת עם אפרים ויוסף והגן על הציר בהמשך.

האחדות הזאת של הגיבורים הלוחמים על ירושלים, של גיורא אשכנזי הי"ד מקיבוץ ניר דוד ונכדתו דפנה שהוסיפה וכתבה: 'כל הכבוד לחבר׳ה שלכם, לא מובן מאליו ומוערך מאוד. חייבים לנצח במלחמה על ירושלים. שמרו על עצמכם', של אפרים האברך הגיבור בן ירושלים, ושל אמיר שחרף נפשו למען אחיו היא הכוח שלנו.

אחדות גיבורי ירושלים.