ד"ר צבי מוזס
ד"ר צבי מוזסצילום: עצמי

ההסלמה הנוכחית מחייבת את סער ובנט להתעשת מהר ולחשב מסלול מחדש, לפני שהם ממשיכים בהקמת ממשלה עם לפיד והשמאל.

המציאות המרה ששקף לנו החמאס, ונלוו אליו הפעם גם ערביי ישראל, ובגדול, מראה לנו עד כמה השנאה לישראל וליהודים אצל המוסלמים והערבים עמוקה.

בכל המיגזר מהצפון שסייע באל אקצא למתפרעים, בלוד וביפו, והבדואים בדרום חשפו רבים מערביי ישראל את פרצופם האמיתי. ההתנהלות האזרחית והפוליטית איתם צריכה להיות מאוד הדרגתית וזהירה, בבחינת "כבדהו וחשדהו" לפני שמציעים להם להצטרף לקואליציה כזו או אחרת.

העם בישראל חייב להתפקח מהאופוריה של הסכמי אברהם, והחידוש בהתנהלות מחמוד עבאס ורע"ם להבין שכל שינוי מבורך, אך נשען על כרעי תרנגולת.

באיבחה אחת של חודש רמאדן, דחיית הבחירות ברשות, והנסיון של החמאס ומוחמד דף לקשור בין ירושלים ועזה קבלנו לפרצוף את המציאות מרה. במציאות כזו אסור אפילו לשקול ממשלת שינוי, חירום או כל שם אחר שנלווה לנסיון הפוליטי החדש. גדעון סער חייב להפנים שהפרוייקט הפוליטי האישי שלו להפלת נתניהו כמעט הצליח, אבל עדיין איננו מתאים ואיננו אפשרי. הוא חייב להתגייס בצו 8 לימין הימין, ולעמוד מול המיתקפה האחרונה של הפלשתינאים כחומה בצורה.

בנט נקלע גם הוא לסערה פוליטית עצומה, בה נתניהו מוחץ אותו מצד אחד, ובהעדר קואליציית ימין מספקת הוא נדחף לצד השני לחבור לסער ולנסות להרכיב ממשלת כלאיים אשר מלכתחילה נראתה כספינה רעועה. ההתלקחות האחרונה הצילה אותו מהדילמה הקשה, ונותנת לו חבל לחזור חזרה לימין. מן השמיים הגיע האות.

בעיית נתניהו עדיין שרירה וקיימת, ודרוש ריענון וזעזוע רציני בתוך הימין, החל מהליכוד פנימה וכלה בסער ובנט. ורצוי מאוד שלא באמצעות חבירה לשמאל. אך לנוכח ההסלמה הנוראית הנוכחית ברו שהשעה לא כשרה ולא בשלה לבצע את השינוי העמוק והמהותי כרגע. נזרעו הזרעים שלהחלפת נתניהו והם יוכלו לנבוט כשהארץ תשקוט. כרגע, סער ובנט חייבים להתעשת ולהתייצב לדגל. "לימין שור".

חשוב שתתקיים ומהר וועידת ימין בשלישייה נתניהו בנט וסער, להגיע להסכמות, ולו גם זמניות וחירומיות, ולהקים במהירה ככל שניתן יהיה ממשלת ימין על 65 חבריה. עם כל הביקורת נתניהו הוא המנהיג הכי מנוסה במצבי חירום בטחוניים ומדיניים, ודרושה נוסחה של חלוקת תפקידים בין שלושתם לניהול המשבר הנוכחי וההתאוששות ממנו.

ד"ר צבי מוזס הוא פסיכולוג קליני