מתברר שהפרפר האינדונזי הוא האחראי בכל שנה למחסור במוצרי החלב לשבועות
מתברר שהפרפר האינדונזי הוא האחראי בכל שנה למחסור במוצרי החלב לשבועותצילום אילוסטרציה: אביר סולטן, פלאש 90

מכירים את התיאוריה על הפרפר שמזיז את הכנפיים באינדונזיה ויוצר סופות טורנדו באמריקה? אז שתדעו שזה עוד כלום לעומת השפעת תנועת הספינות בים האדום על חג השבועות.

כפי שכולם זוכרים, חוץ ממי שלא, לפני שלושה חודשים אמר רב החובל של ספינת המשא Ever Given לסגן שלו להחזיק רגע את ההגה כי הוא הולך לנמנם, אבל הסגן אמר לעצמו שהוא לא פראייר אז הוא הוריד את הפקודה לאחד המלחים שבדיוק היה על סף שבירת שיא חדש בקנדי קראש, לכן כשהפקחים המצרים בתעלת סואץ צעקו לו לשבור חזק שמאלה הוא לא שמע כי הוא לא מבין ערבית, אנגלית והוראות, וגם ככה הוא לא הקשיב כי הוא היה עסוק בקנדי קראש. אז במקום שמאלה הוא סובב את ההגה ימינה ובום, טראח, קנדי, קראש, הספינה הענקית נתקעה בגדה וחסמה את כל התעלה.

בקיצור, במשך שבוע התעלה הייתה חסומה ומאות אוניות אחרות נתקעו בגללה. מי שהציל בסוף את המצב היה כמובן הפרפר האינדונזי שהזיז את הכנפיים, מה שגרם לירח להתמלא, מה שהביא לגאות ולעליית מפלס המים בתעלה, מה ששחרר את הפקק, מה שגרם למיליוני פרפרים מצריים לנוס משם בבהלה ולחולל סופות טורנדו בכל רחבי העולם, אבל זה בעצם לא קשור.

מה שכן קשור הוא שבערך חודשיים אחר כך ערוצי הטלוויזיה שלנו דיווחו בדרמטיות שבגלל החסימה בתעלת סואץ התעכבו המון ספינות, מה שגרם לעיכוב בהגעה של מזון לבהמות לארץ, מה שאומר שהפרות הישראליות אכלו פחות, כלומר הן הפיקו פחות חלב, בקיצור הולך להיות מחסור חמור ודווקא לפני חג השבועות, שבו כידוע כולנו חייבים לאכול המון מאכלי חלב כי כן צווינו מפי הגבורה, אם אפשר לקרוא ככה לפרסומות שאוכלות את הראס מאמצע אייר ועד דלא ידע.

חסר נשימה רצתי לאשתי ובישרתי לה שחייבים לקנות המון מוצרי חלב ועכשיו. היא שאלה מה כל כך דחוף. אמרתי לה שבכל המגזינים של הצרכנות אמרו שיהיה מחסור והמחיר יעלה, ולא בא לי להיות שוב זה שמתמהמה ובסוף מגלה שלא נשאר לו שום דבר.

"תגיד", היא אמרה, "יכול להיות שמפעילים עלינו לחץ פסיכולוגי כדי שהמכירות יעלו לקראת שבועות?"

"אין מצב", התקוממתי, "אמרו את זה בפירוש בטלוויזיה, וידוע שכל מה שאומרים בתקשורת הוא אמת לאמיתה. אחרת בשביל מה יש תקשורת?"

הם אמרו גם שמחירי הביצים יעלו על פי דרישת הלולנים שזוכים לתמיכה בלתי מסויגת של שר החקלאות, אשר תומך בהקטנת מכסות הייצור והגבלת הייבוא כמו שנהוג בכל מדינה שבה מה שקובע הוא משק כנפי השר. בגלל זה גם מחירי האפרסקים מרקיעים שחקים אחרי שהחורף לא היה קר מספיק, שלא לדבר על האבטיחים והמלונים שהם גם יקרים וגם לא מתוקים בגלל שלא היה חם מספיק. ועוד לא דיברנו על הענבים, השסק, הפלפלים והחמאה, שבה יש מחסור כבר שנתיים כדי שנגיע מוכנים למחסור שייגרם בגלל הספינה שנתקעה. זו בדיוק הסיבה ששר החקלאות דורש מכס גבוה על חמאה מחו"ל, כי כשאתה מראש מתרגל לחיות בלי חמאה שום עיכוב בשום ייבוא לא משפיע עליך בכלל.

"לא הבנתי", אמרה האישה, "את החמאה מייבאים מאירופה. מה הקשר לתעלת סואץ?"

"אז זהו", אמרתי, "גם מאירופה לא מייבאים".

"למה?"

"סולידריות".

"ומה הבעיה לייבא מזון לפרות מאירופה במקום זה שנתקע בסואץ?"

"זה יפגע בחקלאים הישראלים".

"איך הם ייפגעו אם זה בכל מקרה מגיע מחו"ל?"

לזה לא הייתה לי תשובה, אבל כשאמצעי התקשורת מזהירים אני לא מתווכח. הם הרי לא עושים את זה כל יום, הם דיברו על מחסור ועליית מחירים רק לפני סוכות האחרון, פסח שעבר ושלג דאשתקד, זה שפגע מאוד בתוצרת החקלאית בגלל גל קור פתאומי שנבע מהתחממות כדור הארץ ועלייה חדה ברצון הלובי החקלאי שגם המחירים יעלו בהתאם. אז בתור אזרח שמציית להוראות אמצעי התקשורת קניתי המון חלב וגבינות ושמנת ויוגורט (חמאה אין) וכל הדברים האלה שחייבים למלא בהם את המקרר בשבועות שלפני השבועות שהשְבועות אומרות שיהיה בהם מחסור לקראת חג השבועות.

בסוף אין מחסור ואשתי כרגיל צדקה. כנראה בגלל איזה פרפר שנפנף ממש חזק בכנפיים וכל המדפים התמלאו מחדש, והנה שוב נשארתי עם מלאי של מוצרי חלב לשבועות רבים שהתוקף שלהם תכף פג ואני אצטרך לשפוך אותם ואפילו אסור יהיה לי להתלונן כי לא בוכים על חלב שנשפך. עכשיו אני מחפש פרפר שינפנף בכנפיים ויהפוך את החלב לחמאה.

תרבות הסמוך

"אתה יכול להגיד מה שאתה רוצה", אמר לי מישהו השבוע, "אני בחרתי בבנט ואני תומך בלב שלם בממשלת האחדות".

"בעיניך רסיסי מפלגות שבקושי מגיעות ל־61 מנדטים זה ממשלת אחדות?"

"זה עניין של פרשנות".

"זה שקר".

"גם נתניהו שקרן".

"אולי, אבל בנט התחייב לא לשבת עם מרצ ורע"מ ולא להמליך את יאיר לפיד".

"ככה זה בפוליטיקה. גם נתניהו הפר המון הבטחות".

"אז אתה מודה שבנט שיקר".

"נתניהו שיקר יותר".

"יכול להיות שעוד לפני הבחירות בנט וסער תכננו את המהלך הזה כדי להפיל את הליכוד?"

"נתניהו..."

"מה בעצם הבעיה שלך עם נתניהו?"

"הוא חלקלק, הוא ערמומי, תמיד משיג כל מה שהוא רוצה בלי להתחשב באף אחד בדרך".

"ואתה חושב שהממשלה של בנט ולפיד תהיה יותר טובה?"

"גם נתניהו ישב עם השמאל".

"עזוב רגע את נתניהו. זו תהיה ממשלה טובה או לא?"

"זה עדיף על מערכת בחירות חמישית".

"כן? ממשלה עם ניצן הורוביץ ויאיר גולן בתפקידי מפתח משפיעים?"

"בנט יהיה ראש הממשלה וזה מה שקובע".

"ברוטציה עם יאיר לפיד".

"אל תדאג, עד שתגיע הרוטציה בנט יפרק את הממשלה".

"אז גם למהלך הזה הוא לא הולך בתום לב?"

"תשמע, כדי להיות ראש ממשלה צריך לפעמים לשקר, להיות חלקלק, ערמומי. כדי להשיג את מה שאתה רוצה אתה חייב לרוץ קדימה בלי להתחשב באף אחד בדרך".

"אילו בנט היה אומר לפני הבחירות שזה מה שהוא מתכוון לעשות, היית מצביע לו?"

"ברור שלא".

"אז מה גורם לך לחשוב שבנט יוביל מדיניות ימנית? איך אתה יודע שהוא לא יתהפך עלינו?"

"אל תדאג, על נפתלי אפשר לסמוך בעיניים עצומות".

[email protected]