פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: חזקי ברוך

פרופ' יובל אלבשן פרסם היום (רביעי) פוסט בפייסבוק בו מתח ביקורת קשה על המרצים באקדמיה לאומנויות 'בצלאל' שהביעו תמיכה במאבק הסטודנטים הפלסטינים.

"אז ברור שיש חופש ביטוי וחופש אקדמי וברור גם שמותר למרצים ולמרצות בבצלאל לאחוז בדעות מהסוג הזה ולתמוך במאבק תלמידיהם הפלסטינים וברור אפילו שמותר להם לעשות זאת גם אם בדבריהם הם פוגעים בסטודנטים אחרים (שאני מניח שגם הם נמצאים במוסד וחשים כעת מופקרים בביתם האקדמי). זה ברור ולכן אין להטיל עליהם שום סנקציה. נקודה", כתב אלבשן.

לדבריו, "לפגוע בהם אסור אבל ברמה האישית מותר לבוז לעליבות המוסרית של מי שמסכים לשרת ולהתפרנס ממוסד שמייצג בעיניו ו"ביתר שאת בנסיבות הנוכחיות" (של מאבק דמים בגבולות 48 ולא רק 67. בלוד ולא באיתמר) "עם כובש ומדכא". שום אקרובטיקה רטורית (מהסוג המביך של rebellious teaching, או "אי הפקרת הזירה" ודומיו) לא תסתיר את העובדה שאותו/ה מרצה מוכר את נשמתו למי שבעיניו מייצג עוול".

"אם אתה חושב שישראל היא מדינה שנולדה בחטא (כאמור בערי 48) אתה אמור לנהוג כמו מלקולם איקס ולסרב לתת לה לגיטימציה בעצם קבלת השכר ממנה. אחרת אין לך יושרה, אין לך אומץ ואתה רחוק מלהיות מודל לחיקוי מוסרי", סיכם את הפוסט.

פרופ' אלבשן הוסיף בשיחה עם ערוץ 7, "הדבר העצוב במכתב ההזוי הזה הוא שלמעשה מדובר באנשים שאמורים להיות מודל לחיקוי, שהסטודנטים אמורים ללמוד מהם. אז מה הסטודנטים לומדים פה? פחדנות מוסרית ועליבות".

"אם אני הייתי חושב כמותם שהם מייצגים מוסד שהוא של 'הכוח הכובש והמדכא' ומה שקורה בימים האלה זה מאבק מוצדק - הייתי תוהה באוזניהם - איך אתם מקבלים משכורת ממוסד כזה?. הרי אם הם באמת אנשים מוסריים ומודל לחיקוי עליהם להתפטר, לסרב לקבל כסף ציבורי ולמעשה להילחם ב'עוול' כמו שהם תופסים אותו - מבחוץ".

"הדבר הלא פחות נורא מעושי העוול הם משתפי הפעולה עם העוול. אם האנשים האלה שרואים בעצמם לוחמי צדק באמת מאמינים בזה ולא עושים את זה במסגרת של מעשה חנופה להגמוניה בתחום שלהם בעולם ובאקדמיה העולמית, הם צריכים לפעול. משלא עשו זאת הם התגלו בעליבותם", דברי אלבשן.

מבצלאל נמסר בתגובה: "אין מדובר בעמדתה של האקדמיה בצלאל. במוסד מלמדים ולומדים מרצים וסטודנטים המחזיקים ומחזיקות בדעות מגוונות. באקדמיה הדוגלת בחופש הביטוי וחופש היצירה, יש מקום להשמעת מחאה ודעה אישית מכל כיוון ומרחב"..