דגל ישראל על חומת העיר העתיקה
דגל ישראל על חומת העיר העתיקהצילום: ארנון בוסני

בימים מאתגרים אלו אנו נמצאים במערכה כוללת על ירושלים מבית ומבחוץ. מבצע 'שומר החומות' אמנם נקרא בשם זה כי החל ביום ירושלים עקב ירי הרקטות לירושלים, אך יש לשם זה משמעות עתיקה הרלוונטית מתמיד:

'שומר החומות', מן המקורות מניין?

מבצע 'שומר החומות' מופיע בנבואת ישעיהו המפורסמת "עַל חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלִַם הִפְקַדְתִּי שֹׁמְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה תָּמִיד לֹא יֶחֱשׁוּ הַמַּזְכִּרִים אֶת ה' אַל דֳּמִי לָכֶם" (סב, ו).

חז"ל שואלים בגמרא במנחות (פז, א) מה אומרים אותם השומרים שמופקדים על שמירת חומרות ירושלים? והרי נאמר "לֹא יֶחֱשׁוּ...אַל דֳּמִי לָכֶם" ומשמע שיש בפיהם מסר חשוב!

ישנן שתי דעות בגמרא: לשיטת רבא בר רב שילא השומרים אומרים את הפסוק "אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי בָא מוֹעֵד" (תהלים קב, יד). ולפי שיטת רב נחמן בר יצחק הם אומרים את הפסוק "בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם ה' נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס" (תהלים קמז, ב).

מה המשמעות של הפסוקים הללו שהשומרים אומרים?

אנו נקראים להקשיב היטב לדברים שהשומרים אומרים כי יש בפיהם מסר ובשורה לימינו.

לרצות באמת בבניין הרוחני של ציון

השיטה הראשונה היא שהשומרים אומרים את הפסוק "אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן". מדובר בגאולה העתידית שאנו מתפללים עליה שלוש פעמים ביום "ולירושלים עירך ברחמים תשוב". יום יבוא וירושלים תיבנה לא רק בבניינה החומרי, אלא גם בבניינה הרוחני. ירושלים תיהפך להיות מרכז רוחני לכל העולם כפי שמתואר בנבואת ישעיהו "וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם". ירושלים תיהפך להיות "עיר הצדק שהצדק צומח בה" כדברי רבי שלמה אלקבץ, היא תצמיח בנו ובאנושות כולה את הצדק האלוקי.

אך השאלה הגדולה היא כיצד הנבואה הנשגבת הזאת תתגשם במציאות?

התשובה היא באמת פשוטה מאוד ונמצאת בפסוק הבא: "כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ" (שם טו). אנחנו צריכים באמת לרצות לחיות את הייעוד הזה. "ירצו ויאהבו אבניה ועפרה להקים את בניינה. והחכם הכוזרי פירש: 'אַתָּה תָקוּם' - מתי? 'כִּי רָצוּ', כלומר, כי ירושלם תבנה כְּשֶׁיִּכְסְפוּ ישראל לה תכלית הַכֹּסֶף עד שיחננו אבניה ועפרה" (רד"ק תהלים קב, טו). ה' יקום וישוב לציון כאשר אנחנו באמת נרצה לחיות לאור הייעוד שלנו, הכל תלוי ברצון שלנו. "אם נדע את גדולתנו אז יודעים אנו את עצמנו, ואם נשכח את גדלנו אנו שוכחים את עצמנו" (אורות התחיה ה). זהו המסר הראשון של שומרי חומות ירושלים.

ירושלים ואחדות נדחי ישראל

השיטה השניה היא שהשומרים אומרים את הפסוק "בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם ה' נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס". חז"ל אומרים "אימתי בונה ירושלים ה'? - בזמן שנדחי ישראל יכנס" (ברכות מט, א). התנאי לבניין ירושלים הוא בניין האומה, כינוס נדחי ישראל. לא מדובר רק בקיבוץ גלויות פיזי שכל נדחי ישראל יעלו לארץ ישראל, אלא בעיקר שידעו לחיות אחד עם השני באחדות (ראה ישעיה יא, יב-יג). אם אין אחדות אין ירושלים. שהרי ירושלים לא נחלקה לשבטים (ב"ק פב, ב). רק כאשר עם ישראל באחדות ניתן לזכות בירושלים. "א"ר יהושע בן לוי 'יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו' (תהילים קכב ג) - עיר שהיא עושה כל ישראל לחברים" (ירושלמי חגיגה ג, ו).

בספר שמואל ב' נאמר "וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם אֶל הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ" (שמואל ב' ה, ו). ומסביר הרד"ק: "וכיון שמלך על כל ישראל הלך אל ירושלם ללכוד מצודת ציון לפי שהיתה קבלה אצלם כי ציון ראש ממלכת ישראל ולא ילכוד אותה אלא מי שיהיה מלך על כל ישראל". ישנה מסורת עתיקה שרק כאשר עם ישראל מאוחד הוא זוכה לירושלים, אך כאשר ישנם חילוקי דעות בעם ישראל שמביאים לידי חילוקי לבבות ואין מלך על כל ישראל אי אפשר לזכות בירושלים. זהו המסר השני של שומרי חומות ירושלים.

אחרית דבר

ובכן, מי צודק מה באמת אומרים שומרי חומות ירושלים? האם הם מדברים על הייעוד שלנו או על האחדות שלנו?

האמת היא שכיום נראה ששתי השיטות נכונות. שומרי ירושלים קוראים לנו לזכות לכך שה' ישוב לציון אם נרצה באמת בבניין הרוחני של ירושלים, אם נרצה באמת לחיות את ייעודנו בעולם. "אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי בָא מוֹעֵד. כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ". וכמו כן שומרי ירושלים קוראים לנו לזכות בבניין ירושלים אם נפתח את לבנו לכינוס נדחי ישראל ונשכיל לחיות באחדות כאיש אחד בלב אחד עם אחינו כל בית ישראל. "בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם ה' נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס".

האם נפתח את לבנו ונקשיב לשומרי החומות?

לתגובות: [email protected]