חתול אצל וטרינר
חתול אצל וטרינרצילום: freepik

אבנים בכליות זו תופעה שחתולים רבים סובלים ממנה במהלך חייהם. האבנים המציקות הללו עלולות להיווצר בשלפוחית השתן או בכליות, והן גורמות לחסימה כואבת בצינור השופכה. כדי שתוכלו לטפל בבעיה הזו, חשוב שתדעו מה הם הגורמים וגם התסמינים לאבנים בכליות אצל חתולים.

מה גורם לאבנים בכליות אצל חתולים?

אבנים בכליות אצל חתולים נוצרים כתוצאה מהצטברות של מינרלים במערכת השופכה של חתולים. האבנים הנפוצות ביותר נקראות 'סטרוויט', והן מורכבות מאמוניום, מגנזיום ופוספט. סוג נוסף של אבנים בכליות אצל חתולים הוא אבנים של קלציום אוקסלט.

דלקת בדרכי השתן של חתולים, יחד עם כמויות מופרזות של מינרלים בשתן, מביאים להתגבשות של קריסטלים – אבנים בכליות.

תסמינים של אבנים בכליות אצל חתולים:

כאשר נוצרות אבנים בכליות של חתולים, ניתן להבחין בבעיה שמביאה לתסמינים הבאים:

  • מתן שתן תדיר
  • קושי במתן שתן
  • מתן שתן מחוץ לארגז
  • בטן מוגדלת
  • שתן עכור/מי

כיצד מטפלים באבנים בכליות אצל חתולים?

טיפול באבנים בכליות מתחיל באבחון אצל וטרינר. אם החתול שלכם מציג את הסימנים שהוזכרו מעלה, אל תהססו וקחו אותו למומחה. האבחון של אבנים בכליות מתבצע באמצעות בדיקת שתן, מישוש ידני של הבטן, צילום, ובמקרים מסוימים גם אולטרסאונד.

לאחר מכן, הווטרינר ימליץ על הטיפול שמתאים לחתול שלכם. כדי להילחם בתופעה, במרבית המקרים תצטרכו לתת לחיית המחמד שלכם אוכל לחתולים שיגרום להחמצה של השתן. כתוצאה מכך, האבנים יימסו ויצאו דרך השתן.

במקרים חמורים יותר, מתן אוכל לחתולים להמסת האבנים לא יעשה את העבודה. במצבים האלו ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי להוציא את האבנים בכליות.

על הקשר בין תזונה ובין אבנים בכליות אצל חתולים

נמצא שיש קשר בין אכילת מזון יבש לחתולים ובין היווצרות של אבנים בכליות. המזונות הללו עתירים במגנזיום, מה שגורם להיווצרות של אבנים. מזון יבש לחתולים לא תמיד גורם לבעיה הזו, אך אם החתול שלכם סובל מאבנים בכליות, מומלץ לשנות את התזונה שלו.

ישנם מזונות לחתולים שפותחו במיוחד עבור אבנים בדרכי השתן. ישנו אוכל לחתולים שממיס אבני סטרובייט – אוכל שניתן לרכוש עם מרשם מווטרינר. סוג נוסף של מזון לחתולים עם אבנים בכליות מכיל נוסחה עם כמות מוגבלת של מגנזיום. כתוצאה מכך, השתן חומצי יותר והאבנים נמסות.

כדי שתוכלו לטפל בבעיה באופן יעיל, חשוב לתת לחתול שלכם מזון איכותי שנועד לטפל באבנים בכליות. אם אתם מחפשים חנות חיות עם מזון איכותי לבעלי חיים – 'כלבו לכלב ולחתול' זמין לכם בכל עת. תוכלו לרכוש מזון עבור חתולים עם אבנים בכליות באחד מסניפי הרשת במרכז הארץ, או לבצע הזמנה עד הבית לשאר האזורים.

אבנים בכליות אצל חתולים מהווים בעיה בריאותית נפוצה אצל בעלי החיים הללו. אבחון וטיפול בזמן יכולים לפתור את הבעיה ללא צורך בניתוח, ולאפשר לחתול שלכם ליהנות ממערכת שתן בריאה.