אספירין. אילוסטרציה
אספירין. אילוסטרציהצילום: צילום: istock

מחקר חדש בו לקחו חלק אלפי חולי לב, מגלה את היתרונות הבריאותיים בנטילת כמות נמוכה אך קבועה של אספירין.

על פי המחקר, אנשים שסובלים ממחלות לב וכלי דם ונטלו כמות נמוכה של אספירין באופן קבוע, נהנו בדיוק מאותם יתרונות כמו עמיתיהם שנטלו כמות גבוהה יותר של התרופה.

על פי תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine, חולי לב וכלי דם יכולים לקחת כדור אספירין של 81 מ"ג במקום הכמות הגבוהה של 325 מ"ג ולהנות בדיוק מאותה הגנה מוגברת מפני מחלות לב נוספות ובהן התקפי לב ושבת.

האספירין מומלץ עבור חולי לב שכבר סובלים ממחלות לב וכלי דם מאחר והוא מסייע במניעת היווצרות קרישי דם, אך לא לאנשים בריאים מאחר והוא עלול לגרום לדימום. במסגרת המחקר התבקשו 15 אלף חולי לב וכלי דם לקחת אספירין בכל מנה שהם מעדיפים, ולדווח על כך לעורכי המחקר – המכון למחקר תוצאות ממוקדות בארה"ב, מכון ללא כוונות רווח, יחד עם בית הספר לרפואה באוניברסיטת דיוק בארה"ב.

לאחר כשנתיים, בדקו עורכי המחקר את התוצאות וגילו כי 7 אחוזים מכל קבוצה מתו או אושפזו עקב אירוע מוחי, ולפחות מאחוז אחד מהחולים שנטלו כמות גבוהה או נמוכה של אספירין סבלו מדימום משמעותי שהצריך אשפוז.

לדברי ד"ר שוילר ג'ונס, החוקר הראשי בבית ספר לרפואה באוניברסיטת דיוק, התוצאות של המחקר הוכיחו כי כמות נמוכה של אספירין תעניק את אותה הגנה כמו כמות גבוהה. "מצאנו כי לשני המינונים הייתה רמת יעילות ובטיחות דומה ובאופן כללי חולים במחלות לב צריכים ליטול אספירין במינון נמוך יותר, בהתחשב בכך שאין תועלת ברורה במינונים גבוהים יותר של אספירין יומי", אמר ד"ר ג'ונס.