צנתור לטיפול בלחץ דם
צנתור לטיפול בלחץ דםצילום: יח"צ

"הרוצח השקט", יתר לחץ דם, הוא אחד מהגורמים המרכזיים להתקפי לב ולשבץ מוחי ממנו סובלים כמיליארד אנשים ברחבי העולם, בין אם הם מודעים לכך ובין אם לאו.

הטיפול המוכר ביתר לחץ דם הוא תרופתי, אבל מחקרים מצאו כי ככל שגדל מספר התרופות שיש ליטול, כך קטנה רמת ההיענות לנטילתן. כך למשל, כמחצית מהאנשים שנאלצים ליטול 3-4 תרופות לאיזון לחץ הדם מדי יום, לא יתמידו בטיפול ויטו לפספס ולשכוח.

אחד מהמנגנונים הראשיים לשליטה בלחץ הדם בגופנו הינו מערכת העצבים הסימפתטית הסובבת את עורקי הכליות, ומשדרת סיגנלים בין הכליות למוח האדם. אנשים רבים בעלי יתר לחץ דם מאופיינים בפעילות מוגברת של המערכת הסימפטית, על כן צריבת עורקי הכליה מטרתה להפחית את כמות הסיגנלים, ובכך להפחית לחץ דם.

היום בוצעה לראשונה פעולה לצריבת עורקי כליה בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר. הפעולה עושה שימוש בטכנולוגיה ייחודית המאפשרת צריבה בטוחה ויעילה של סיבי העצב של הכיליה בשיטה שנבדקה בהצלחה במספר רב של מחקרים.

חשוב לזכור כי יתר לחץ דם מגדיל את ההסתברות לאירועי לב – כל ירידה של 10 ממ כספית מפחיתה את הסיכון לאירועים לבביים ב20% ולשבץ ב27%. הטיפול בצריבה של עורקי הכלייה, אשר אינה מפריעה בתפקוד הכולל של הכיליה, עשוי לסייע לחולים אלה להפחית את הצורך בנטילת תרופה אחת, בד"כ כזו אשר גרמה לתופעות לוואי לא נעימות, , בתקופה של כ-3 חודשים לאחר הטיפול.

צנתור לטיפול בלחץ דם
צנתור לטיפול בלחץ דםצילום: יח"צ

הפרוצדורה נעשית באמצעות צנתור בטשטוש דרך עורק המפשעה. הצנתר הספירלי נוגע בדפנות עורקי הכליה ומחמם אותם. כך למעשה משובשים העצבים הסמוכים לעורקי הכיליה מבלי לפגוע בעורקים עצמם.

מדובר בפעולה עם שיעור סבוכים נמוך ביותר אשר אורכת פחות משעה ומבוצעת ללא הרדמה תחת טשטוש בחדר הצינתורים . התאמת המטופלים לפעולה נעשית בשיתוף של הרופאים המפנים המטפלים ביתר לחץ דם, והרופאים המבצעים את הפעולה.

ד"ר מיכאל יונש, מצנתר בכיר בהרצליה מדיקל סנטר שביצע את ההליך היום, מסביר על יתרונות הטיפול:

"הטכנולוגיה החדשה מאפשרת טיפול לא תרופתי לחולים עם יתר לחץ דם. הפעולה מאוד בטוחה ומאוד פשוטה, מתבצעת תחת הרדמה מקומית וטשטוש קל. כאשר חשוב להבין שלא מדובר בניתוח ולא נדרשת התאוששות מורכבת וארוכה. למעשה, המטופל יכול להשתחרר הביתה למחרת. אני ממליץ מאוד להגיע ולבדוק התאמה לטיפול מסוג זה. " הפעולה עברה בהצלחה מלאה, תוצאות הטיפול יבחנו במעקב לאורך החודשים הקרובים.