מחאת עובדי סלקום. למצולמים אין קשר לידיעה
מחאת עובדי סלקום. למצולמים אין קשר לידיעה צילום: דוברות סלקום

בעקבות סערת ההשבתה בסלקום שהובילה לנטישת לקוחות שוחחנו עם שרה מאיר, בעלת משרד מיתוג ושיווק, על המהלך בו נקטה סלקום, על המסרים שבהם מנופפות חברות ישראליות בימים הללו ועל המסרים שמעט מוצנעים כעת.

להערכתה הסיבה לצעד בו נקטה חברת סלקום היא הרצון להזדהות עם קהל ועובדים מוסלמים. "בחברות הגדולות יש הרבה עובדים ערבים והרבה צרכנים ערבים, ולכן הם ראו צורך להביע הזדהות עם הקהל הזה. עשו שתי טעויות - הם לא עשו את המהלך עם תכנון מקדים מראש יחד עם מערך הסברה על נושא דו קיום, וגם היו צריכים לעשות קמפיין מקביל למען חיילי צה"ל ותושבי עוטף עזה".

ובכל זאת, אנחנו שואלים, אם המחשבה על לקוחות ועובדים מוסלמים הובילה להחלטה בסלקום ניתן היה לבטא הזדהות במהלך חודש הרמאדן, בעיד אל פיטר או בכל הזדמנות דתית אחרת. האם ההחלטה להזדהות עם השבתה שכל כולה תמיכה והזדהות עם הפורעים בערים המעורבות אינה טעות? מאיר סבורה שאכן כן. "סלקום לא באמת הבינה מה היא באמת עושה. אין מצב שהייתה כאן חשיבה נכונה מראש. חשיבה של מערך הסברה מאורגן הייתה מביאה לתוצאות אחרות לגמרי. גם מתגובת החברה ברור שלא הייתה חשיבה רבה מראש".

עוד היא מציינת את בחירתן של חברות גדולות במשק למקד קמפיינים בחתירה לדו קיום, אך במקביל הן מסתירות מסרים תומכי חיילי צה"ל ותושבי העוטף. בכך למעשה הן מסתירות את המציאות של טרור ברחובות ישראל ופגיעה בביטחון ישראל. זאת מאחר והדו קיום הפך למיינסטרים והזדהות אתו נחשבת למעשה נעים ויפה. לטעמה של מאיר דרוש היה קמפיין המשתתף במצוקתו של הציבור היהודי בישראל על מנת לאזן את השפעתו של הקמפיין הזה, ולטעמה אף נכון להכין קמפיין שכזה במגירה לקראת העתיד. "לקהל הישראלי אין את הסבלנות להתמקד בניואנסים, ההמון כואב וצריך לפעול מולו בחכמה", אומרת מאיר.

על דבריה אלה שאלנו אם יתכן והחברות הישראליות מודעות למחיר אותו הן ישלמו בקמפיין פרו ערבי שכזה ולמרות זאת הן מעדיפות שלא להוביל קמפיין מקביל מאחר והציבור הערבי יודע להביע זעם ואף להחרים מוצרים, בעוד הציבור היהודי סלחן ושוכח, כך שגם אם יהיו כמה פוסטים זועמים ותשומת לב ציבורית היא תהיה זמנית והלקוחות ישובו לרכוש את מוצרי החברות הללו.

מאיר אינה סבורה שמחשבה מושכלת שכזו עמדה במוקד בחירת הקמפיין הפרו ערבי, מעבר לכך שכלל לא בטוח שהסוגיה הכלכלית מובילה בהכרח למסקנה שכזו, "ערביי ישראל משתכרים מהמדינה וטוב להם בה", היא קובעת וסבורה כי אלה לא ימהרו להחרים חברות כלכליות שתמכו בצה"ל או בתושבי עוטף עזה.

שרה מאיר
צילום: ליטל שחר
מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו