משה גפני
משה גפניצילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שלושה שבועות לאחר האסון במירון שיגר יו"ר ועדת הכספים ויו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מכתב לראש הממשלה נתניהו בו הוא דורש ממנו להקים ועדת חקירה.

עם זאת, בעוד קבוצת חברי הכנסת הגישה הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית, גפני דורש הקמת וועדת חקירה מבלי לציין את אופיה, ממלכתית, פרלמנטרית או במתכונת שלישית.

"מאז האסון נשמעו קריאות בציבור ובנבחריו שתוקם ועדת חקירה, הן לנוכח ממדי האסון והשבר הנורא והן לאור העובדה שהקשיים בהסדרת המקום נדונו משפטית וכן פורסם בעניין דו"ח של מבקר המדינה לפני כעשור. אני גם התרעתי במשך שנים על ההזנחה של המקום הקדוש, וההפקרות התשתיתית שקיימת בו", כתב גפני לנתניהו.

"אתמול", ציין גפני, "קיימה הוועדה הזמנית לענייני כספים דיון לבירור האסון במירון והצעות לפתרון. כלל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון סברו שהדרך הנכונה לנקוט בה היא הקמת ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה. במקביל בכוונתי להמשיך בדיוני ועדה בנושא זה על מנת שנוכל להציע פתרונות לעתיד שמקרה מסוג זה לא יחזור על עצמו".

גפני דרש כי הממשלה תבחן את סוגיית ההקדשות במקום. "אני סבור שזו הדרך הנכונה שתוכל להשיג גם פתרון משפטי לגבי סוגיות ההקדשים והבעלויות במירון".

בדבריו הדגיש כי החקירה תהיה "גם נחמה לבני משפחות ההרוגים שאסון מעין זה לא יישנה ככל שהמלצות ועדת החקירה ייושמו לעתיד לבוא באירועים דומים במקומות קדושים".

גפני הסביר ועדת החקירה נדרשת "על מנת שזו תחקור את האסון במירון ותציע הצעות שיאפשרו את הסדרת המקום מהבחינה ההלכתית, ההנדסית והבטיחותית, ועל מנת שניתן יהיה ליישם את המלצותיה בהקדם האפשרי".

את דבריו חתם במילים: "בטוחני כי אסון מירון נגע לליבך וכי תשקול את בקשתי בכובד ראש".