ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר
ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולרצילום: עצמי

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה וענת סרגוסטי, מנהלת תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים בישראל שיגראו היום (חמישי) מכתב משותף ליועץ המשפטי לממשלה, למנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ולפייסבוק ישראל

במכתב קוראות השתיים לעצור את ההסתה הפרועה נגד עיתונאים ואנשי תקשורת לפני שיישפך דם, ולנקוט בצעדים מידיים.

סרגוסטי ואלטשולר מדגישות במכתבן כי איומים ישירים על עיתונאים מאיימים על המרקם הדמוקרטי של מדינת ישראל ועל היכולת של התקשורת הישראלית למלא נאמנה את תפקידה.

הן אף מסבירות שמדובר באלימות שתחילתה בפלטפורמות הרשתות החברתיות הגלויות - פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, ממשיכה באפליקציות למסרים ישירים - בעיקר בקבוצות וואטסאפ וטלגרם וכן בקבוצות פייסבוק סגורות – ומגיעה לכדי הסתה ישירה לפגיעה בעיתונאים, שסופה בפגיעות פיזיות.

השתיים קוראות ליועץ המשפטי לממשלה ולמנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לתבוע מהרשתות לבצע שורה של פעולות מיידיות, בטרם יובילו המתקפות לתוצאות קשות.

בין הפעולות, זיהוי הגורמים המסיתים ומנהלי הקבוצות שבהן מועברים מסרים של הסתה קונקרטית לאלימות נגד עיתונאים; הסרת תכנים, חסימת משתמשים וסגירת קבוצות שיש בהן הסתה קונקרטית לכך; הגבלת חשבונות של משפיעני רשת ודמויות פוליטיות שמסיתים באופן ישיר וממוקד נגד עיתונאים; וכן לכלול תחת ההגדרה גם תכנים של פוליטיקאים בכירים ומובילי דעה שבעתות אחרות לא היו נתפסים כמאיימים, אך כעת עלולים להיות חלק משרשרת פעולה שסופה אלימות.

בנוסף, הן מצביעות על הצורך בפתיחת מוקד חירום שייתן מענה 24 שעות ביממה לבקשות הסרה וסגירת קבוצות.