הרב שלמה סובול
הרב שלמה סובולצילום: גיא טייב

 

מה עושה אדם שנתקל בתופעה רעה? בפרשתנו, פרשת נשא, מתוארות שתי דמויות שנתקלות באותו המקרה בדיוק, אישה סוטה. אף על פי שמדובר באותו המקרה, מספרת לנו התורה  כי כל אחת מהדמויות האלו מתמודדת עם התופעה באופן שונה לגמרי.

הדמות הראשונה היא דמותו של הכהן. ומתארת התורה כך את הדברים: "איש איש כי תשטה אשתו (...) והביא האיש את אשתו אל הכהן". הכהן מתמודד עם פרשה לא נעימה של אישה שיש חשש שבגדה בנאמנות לבן זוגה. כעת הכהן צריך להעמיד את האישה, להכין את המים המרים, לפרוע את ראשה, להשביע אותה, ולבסוף להשקות אותה את המים.

בשונה מתפקידיו הקלאסיים והנעימים של הכהן כמו הקרבת קורבנות או ברכת כהנים, התפקיד של הכהן בפרשיית אישה סוטה הוא תפקיד ממש לא נוח. הכהן שבדרך כלל עוסק בטוב ובקודש, במקרה הזה צריך לעסוק בקלקולי החיים. למרות זאת הכהן עוסק בזה כי הוא מבין שזאת הדרך הנכונה, לפעול במקרה מורכב הזה, כפי שציווה ה'. לכן הוא נכנס לעובי הקורה כדי לנסות לעזור לזוג שנמצא במשבר. במבט עמוק, תפקידו של הכהן במקרה של אישה סוטה מתאים ממש לתפקידו הכללי, להרבות שלום וחסד בעולם ולחזק את הקשר בין עם ישראל לאביהם שבשמים, כי זאת המטרה של הכהן גם כאשר הוא עוסק במקרה קשה מסוג זה.

לעומת הכהן, אנו פוגשים בפרשה גם את דמותו של הנזיר. רש"י מביא את דברי חז"ל: "למה נסמכה פרשת נזיר לפרשת סוטה? לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין, שהוא מביא לידי ניאוף". גם הנזיר, כמו הכהן, אינו יכול להישאר אדיש מול התופעה המקולקלת, אבל תגובתו שונה לגמרי מזו של הכהן. בעוד שהכהן מתערב במקרה, הנזיר דואג לשמור על עצמו, להיבדל ולהתרחק, כדי שחלילה לא יקרה לו מה שקרה לאותו זוג שנמצא במשבר. הוא נשאר 'סטרילי'. הוא לא מנסה לעזור לאותו זוג נבוך לפתור את הבעיה.

הדברים האלו נכונים לחיים של כולנו. פעמים רבות אנו נתקלים בתופעות מקולקלות הדורשות תיקון. ולפנינו יש שתי דרכי התמודדות. דרך אחת היא ללכת בדרכו של הנזיר, להתבונן ברע, לראות כמה הוא מסוכן וללמוד ממנו כיצד לא צריך להתנהג ולעשות מעשים כדי שגם אנחנו לא ניפול. לעומת זאת, הדרך השנייה, היא ללכת בדרכו של הכהן. להתבונן ברע ולהתמודד איתו, לראות האם וכיצד אנו מסוגלים לתקן את המצב המקולקל, ולהביא את העולם למקום טוב יותר.

דרכו של הכהן היא הדרך המשובחת והאידיאלית יותר. היא לא מתאימה לכל אדם בכל מצב. אך זוהי הדרך שתביא בסופו של דבר לתיקון עולם במלכות שדי. זאת דרך מלאה באהבה ואמונה שלא מוותרת על שום אדם, אלא מקיימת את דברי המשנה באבות "הלל אומר הווי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".

הרב שלמה סובול הוא ראש ארגון רבני ברקאי ורב קהילת שערי יונה מנחם במודיעין