מח"ש
מח"שצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המחלקה לחקירות שוטרים קבעה בתום חקירה כי הירי באירוע שבו נורה ונהרג מוניר ענבתאוי ז"ל בידי שוטר בוצע בהתאם לדין ולנהלים.

לאור האמור הוחלט לגנוז את התיק במישור הפלילי מחוסר אשמה ובמקביל להעביר למחלקת משמעת של המשטרה את ממצאי חקירת האירוע, לצורך הפקת לקחים בנוגע לטיפול באירועים בהם מעורב אזרח הלוקה בנפשו.

ב-29 במרץ 2021 התקבל דיווח במוקד 100 של המשטרה כי המנוח, אשר לוקה בנפשו, מאיים באמצעות סכין. עם הגעת ניידת למקום הבחין השוטר במנוח, אך לא ידע תחילה כי הוא מושא הקריאה. השוטר פנה אל המנוח, אשר הסתיר מאחורי גבו יד אחת שבה אחז סכין, והמנוח הכווינו אל בית בהמשך הרחוב.

מיד לאחר שהחל השוטר לפנות להמשך הרחוב, זינק לפתע המנוח לעברו, כשהסכין בידו. המנוח החל לרדוף אחר השוטר תוך שהוא מניף את הסכין לעברו ומנסה, שוב ושוב, לדקור אותו בפלג גופו העליון, לרבות בראשו. השוטר, שנס על נפשו, צעק לעבר המנוח "עצור עצור" אולם המנוח לא שעה לקריאות והמשיך בניסיון להדביק את השוטר ולדקור אותו.

תוך כדי מנוסה המנוח אף הצליח לפצוע את השוטר אשר נחבל בפניו. או אז, ובשל חשש ממשי לחייו, שלף השוטר את אקדחו וירה שלוש יריות לעבר המנוח, כאשר שתיים מהן פגעו במנוח והביאו, בסופו של דבר, למותו.

כאמור, לאחר בחינת נסיבות העניין בכללותן, לרבות תיעוד חזותי של חלקו הארי של האירוע, עלה כי הירי אשר ביצע השוטר היה מוצדק בנסיבות העניין ובוצע על פי הדין ונוהל הפתיחה באש, הואיל והיה חשש ממשי לפגיעה מידית בחייו או בשלמות הגוף של השוטר ולא הייתה דרך אחרת למנוע אותה פגיעה.

לאור האמור, חרף התוצאה הטראגית והמצערת של מות המנוח, כאמור, במישור הפלילי הוחלט על גניזת התיק מחוסר אשמה. לצד זאת הוחלט להעביר את התיק לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל.

ממח''ש נמסר: ''המשפחה ובאי כוחה הוזמנו לפגישה לצורך שיתופם בנוגע לנסיבות האירוע וההחלטה לגופה. אנו מכבדים את בקשתם שלא לקיים פגישה ולהעביר את ההחלטה ונימוקיה בכתובים ואכן כך נעשה''.