משה פלד
משה פלדצילום: אלירן אהרון

אל"מ במיל' משה פלד, סגן מפקד חטיבה 7 של חיל השיריון בעבר, מתייחס בראיון לערוץ 7 למערכה האחרונה בדרום ולהפסקת האש שחתמה אותה.

"אני לא מכיר את מה שלחש נשיא ארה"ב לראש הממשלה באוזן. יכול להיות שהוא אמר לו שעל כל כדור שיוצא מעזה אתם יכולים להשתולל כי לישראל יש זכות להגן על עצמה. יכול להיות שהוא אמר לו את זה, אבל אם לא אמר את זה והוחלט על הפסקת אש לפני שהושגו כל היעדים אז אני חושב שזה היה מוקדם מדי. היה צריך להמשיך לכתוש אותם, אבל יכול להיות שנאמרו שם דברים אחרים שאני לא מכיר", אומר פלד ומציין כי אינו מכיר גם את התנאים האחרים שסביב ההחלטה.

"בכל מקרה, שמתי לב שההצבעה בקבינט התקבלה פה אחד. מבחינתי זה בסדר", אומר פלד המוסיף ומציין כי לטעמו נכון היה להתעקש על השבת הבנים החטופים, אך גם על כך הוא מוסיף ומעיר כי אינו מכיר את מכלול הנתונים הנוגעים לסוגיה. "אני לא יכול לומר שהייתי ממשיך בלחימה כדי להחזיר את הבנים כי אני לא מכיר את המחיר. צריך למדו את זה בראיה רחבה יותר והשאלה היא מה היה המיר של לחימה בעוד שבועיים שלושה".

פלד מציין כי הוא משמש כיום כמוביל טנקים וככזה הוא חלק מהמערך העוסק בריכוז הכוחות. "מתחילת המלחמה אנחנו עוסקים בהזרת הכוחות בסיסיהם בתום הלחימה", הוא מספר ומתאר את המעבר ממעמדו כגנרל למעמדו כנהג תובלה.

"סיימתי להיות מפקד לפני כמעט שלושים שנה. מאז שסיימתי עשיתי הסבה מקצועית והפכתי לנהג מוביל טנקים. אני אוהב להיות עם הכוחות בשטח. אני כבר מעבר לגיל שיש לי איזה דרייב מיוחד להוביל כוחות אז אני תורם את תרומתי הצנועה שהיא לא פחות חשובה לחימה עצמה".

על המפגש עם הלוחמים הצעירים מספר אל"מ פלד כי "לוחם באופן טבעי כשקוראים לו למלחמה הוא מוכן לצאת למלחמה ורוצה לצאת למלחמה. הבאנו אותם לשטחי הכינוס, והם ממתינים וממתינים ולא עושים כלום. צריך ראש יותר גדול כדי להבין שלא תמיד צריך להיכנס ואפשר להכות גם מבלי להיכנס, ועובדה שצה"ל היכה אותם שוק על ירך, אבל לטעמי זה לא מספיק. אם לא מוצו כל התנאים, אם חמאס מרגיש שהוא בעל הבית על ירושלים והוא שנושא את דגל ירושלים בקרב הציבור הפלשתיני אז לא השגנו כלום ולטעמי זה מה שקרה".

"המלחמה הזו התחילה מביטול הבחירות ברשות הפלשתינית וחמאס מצא לו את ירושלים כפלטפורמה כדי לקחת את הבכורה במאבק על ירושלים. זו התוצאה הקשה של המלחמה. לכן אני סבור שעוד לא הורדנו אותו מספיק על הברכיים", קובע פלד.

על הפרעות בערים המעורבות אומר פלד כי המציאות התפוצצה לכולנו כמו אגרוף בפנים מבלי שאיש צפה זאת מראש, "אבל מכאן אפשר לצאת לדרך חדשה, דרך של משילות ברורה יותר, החלטות נחושות ציוניות ולאומיות יותר מבלי להתבייש ולהתנצל. אנחנו לא צריכים אישור של אף אחד כדי להתיישב בלוד עכו יפו או רמלה. מי שלא רוצה לחיות איתנו שלא יחיה איתנו. כשאין אמירה ברורה שלנו לוואקום הזה הם נכנסים".