טנט
טנט© 2020 - Warner Bros. Pictures

נתחיל מהסוף ונגיד שהתחושה הכללית שתצאו איתה מהסרט 'טנט' תהיה בעיקר סוג של בלבול עמוק. נכון, לקראת סוף הסרט הנקודות קצת מתחילות להתחבר, אבל בואו נגיד שבערך המילוני של 'סרטים שצריך לראות פעמיים כדי להבין' יש תמונה של 'טנט'...

'טנט' ('tenet' – אמונה בלעז) הוא הסרט המדובר והכבר לא כל כך חדש של כריסטופר נולאן. למה מדובר? כי כריסטופר נולאן, הבריטי יש לציין, הוא מגדולי הבמאים ההוליוודיים בימינו. ולמה לא כל כך חדש? כי הוא נדחה שוב ושוב. ושוב. ושוב. בסוף, הוא הופץ באופן חלקי בסטרימינג ובבתי הקולנוע שנפתחו בעולם לפני יותר מחצי שנה, והחל ממחר הוא יוקרן גם בישראל.

בדרך כלל זה השלב בו מציגים את העלילה, אבל למי שמכיר קצת את סרטיו של נולאן יודע שקשה להגדיר אותה. ברור לך שיש אחת כזו, ברור לך שנולאן מודע אליה, אתה חושד שגם לשחקנים ולדמויות יש איזשהו מושג קלוש לגביה, אבל לך בתור צופה נותר בעיקר לנחש מה קורה על המסך. או, כמו שהצעתי בהתחלה, לראות את הסרט פעמיים.

בקווים כללים מדובר בשילוב של סרט מתח עם מדע בדיוני על סטרואידים, שמתמקד בעיקר בדמות של סוכן ללא שם (השחקן ג'ון דייוויד וושינגטון) שמנסה למנוע מלחמת עולם שלישית. זהו, זה כל המידע המקדים שהסכים נולאן עצמו לשחרר לצופים, ואני לא אהרוס לו את זה. יש גם טריילר, למעוניינים:

את הפרסום הגדול, הכסף והאוסקרים של נולאן הכניסו טרילוגיית הסרטים שיצר 'באטמן:האביר האפל', אבל הסרט החדש מזכיר יותר סרטים מוקדמים שלו כמו 'ממנטו' ו'היוקרה', אבל בעיקר את הסרט 'התחלה' ('Inception'), שגם הוא זכה בלא מעט אוסקרים. אבל אם ב'התחלה' המעולה נולאן חקר את נושא החלומות והתת מודע, המוקד העיקרי סביבו נע 'טנט' הוא ה'זמן'. ב'התחלה פגשנו חלום בתוך חלום בתוך חלום, ב'טנט' אנחנו פוגשים זמן בתוך זמן בתוך זמן.

נשמע מבלבל? כי זה באמת מבלבל. חלק מהקונספט של הסרט, בדומה ל'התחלה', שגם הדמויות עצמם לא בדיוק מבינות מה קורה סביבם, עד לשנייה האחרונה שאמורה להוות מעין 'מכה בפטיש' ולהפיל את כל החתיכות למקום. אלא שזה לא בדיוק עובד.

המשחק מעולה, הסרט מותח והצילומים והאפקטים פשוט מרהיבים, שלא לדבר על כל המחשבה והפילוסופיה שעומדות מאחורי הסרט, אבל משהו בעלילה לא עובד. זה מסובך מדי, נגמר בפתאומיות מדי, ובכללי לאורך רוב החצי השני של הסרט אתה לא בדיוק מבין מה קורה על המסך. אגב, אחרי שהוא ייגמר, אתה תבין שגם בחצי הראשון לא ממש הבנת...

יש שתי אופציות לראות את 'טנט', תלוי כמה אתם רוצים להשקיע. אפשר להתייחס אליו כסתם סרט אקשן שחוגג את חזרת הקולנוע, כזה שהולכים אליו עם החבר'ה והרעש של פופקורן ברקע, והוא בהחלט עובד ככזה ויעביר לכם ערב של כיף.

ואפשר להחליט שאתם רוצים להבין הכל, את כל הרעיונות הפילוסופיים ואת כל הניואנסים הקטנים בעלילה. במקרה כזה תפנו לכם ערב שקט, תשבו מרוכזים מול המסך ותשתדלו לא להפסיד אף מילה עד לכתובית הסיום (שמגיעות רק אחרי שעתיים וחצי של סרט), ואז, כשהכתוביות מתחילות לרוץ, צאו מהאולם ותעברו לאולם השני שבו ההקרנה רק מתחילה.

סרט אחד, שני דרכים לראות. צפייה מהנה.