בית כנסת. אילוסטרציה
בית כנסת. אילוסטרציהצילום: istock

זר כי ייקלע לבית הכנסת ובית המדרש 'צמח דוד' במתחם 'בראם סנטר' שבאחד הרחובות המרכזיים של ירושלים לא יאמין לרגע כי המתחם שבפתחו הוא ניצב, הנראה כתורני לכל דבר, אינו אלא מרכז להכשרת מיסיונרים נוצריים לחיות באורח חיים דתי.

פעילי יד לאחים שהצליחו להסתנן למתחם המיסיונרי בזהות בדויה, נתקלו בתפאורה שבנו המיסיונרים כדי ליצר למקום חזות יהודית תורנית.

פעילות מסועפת של יד לאחים חושפת כי 'צמח דוד' הוא קצה הקרחון של פעילות מיסיונרית-נוצרית ענפה שהולכת וצוברת תאוצה בתקופה האחרונה לפעול לכאורה להכשרת הקרקע לפעילות בקרב כלל הציבוריות הישראלית, תוך שימוש בתחפושת, יצירת מניפולציות שקריות והפעלת מיסוך על זהותם האמתית של המיסיונרים.

המתחם המיסיונרי נקרא 'בראם סנטר' על שמו של אברם פולז'אק, מחלוצי הפעילות המיסיונרית בישראל.

את בית המדרש מפעיל ארגון FFOZ (שראשי התיבות שלו הם 'ביכורי ציון') שהוקם בארה"ב ב-1992 עם משימות מרכזיות שבראשן הצגת הנצרות כיהדות ופעילות אינטנסיבית להמרת דתו של עם ישראל. בפרסומים של הארגון נכתב: "אנחנו פועלים חזק כדי להכין את הדרך שיהודים יאמינו ביש"ו". וכן: "מטרתנו היא גילוי יש"ו וממלכתו בכל הדברים. התפקיד שלנו הוא לגדל עבורו עוד תלמידים".

בפרסומים הפנימיים נאמר במפורש כי "חברי FFOZ נמצאים בחזית המאמץ הזה, ומספקים את התמיכה ומקדמים את המטרה ללמד את האמת ולהעלות תלמידים ליש"ו".

פעילותו של הארגון בירושלים מתמקדת לפי תכתובת מיסיונרית פנימית, שאנשי המחקר של יד לאחים הצליחו לשים ידם עליה, "לימוד נוצרי בלב ירושלים, הכרזת יש"ו לישראלים ותורה ל'יהודים משיחיים' בישראל". הסיבה לקיומו של המרכז לפי מפעיליו היא "בגלל שמאמינים ביש"ו מתקשים להיכנס לישיבות מסורתיות. בראם סנטר מספק את הדבר הטוב הבא: מקום לישראלים ללמוד אודות החיבור עם היהדות המשיחית".

לפני כחצי שנה עלתה הפעילות מדרגה, כאשר המיסיונרים הלומדים במקום החלו להשתתף בקורסים המתחזים לתורניים והעונים לשם 'תורה קלאב' במסגרתם הם מעמיקים בלימוד התנ"ך והיהדות, כדי להשלים את המעטפת החסרה להם להשלמת בניית חיים יהודיים תורניים.

שני המיסיונרים המרכזיים הפעילים במקום, שאחד מהם הספיק להיטמע כבר בסביבה דתית, הם עמי (טים) באקלס ובועז מיכאל.

באקלס, המתחזה בלבושו ליהודי חרדי ממוצא אמריקני, מתגורר בסמיכות לשכונת גבעת מרדכי בירושלים.

לפי הפרטים שבידי יד לאחים באקלס הופיע לראשונה כמיסיונר לפני כתשע שנים בקהילות יהודיות במדינת וושינגטון שבארה"ב, אך לאחר שרבני הקהילות עמדו על טיבו האמתי סולק מהן בבושת פנים ואז הקים בעיר סיאטל קהילה מיסיונרית בשם 'צמח דוד'. פעילי יד לאחים הצליחו לאתר אותו בירושלים כמפעיל מערך של שיעורים והרצאות ב-FFOZ.

באקלס עובד במשרדי הארגון בירושלים, הן כמחבר ספרים מיסיונריים בתחפושת יהודית והן כמרצה ליהדות.

בפרסום הרשמי של הארגון, הוא מתואר כמי שמתגורר בישראל ומצפה להמשיך את העבודה בקרב העם היהודי: "טים באקלס מתגורר עם משפחתו בישראל. הוא מחבר ספר הילדים 'אברם וחנות האלילים' (הספר המיסיונרי המתחזה לספר ילדים יהודי) ומצפה להמשך העבודה בהשראת אהבת התורה בקרב העם היהודי". ילדיו שנראים כילדים דתיים לכל דבר ועניין, עם פאות וציצית, לומדים במוסדות חינוך 'ממלכתי-דתי' בירושלים.

בועז מיכאל, יו"ר ומייסד הארגון, מתגורר בשכונת ארנונה בירושלים, מתהלך בחוצות כשלראשו כיפה סרוגה גדולה וחזות דתית.

ביד לאחים אומרים: "החלטנו לפרסם מיידית את זהותם של המיסיונרים ואת הפרטים הידועים לנו עליהם כרגע, כדי שהציבור ידע לזהותם ולהיזהר מהם".

"מתחם 'צמח דוד' שמכשיר אותם נראה כבית כנסת לכל דבר ועניין. במקום צלבים יש במקום ארון קודש, ספרי תורה וספרי קודש. הספרות שהם מוציאים מתחזה לתורנית אך מהולה לכל אורכה בנצרות, והמיסיונרים עצמם מנהלים סוד של אורח חיים יהודי ומציגים תלבושת חרדית - כיפות, ציצית, זקן וכיו"ב".

עוד אומרים במחלקה למאבק במיסיון של יד לאחים: מניסיון עבר אנו חוששים כי לאור חשיפת זהותם, באקלס, בועז ומיסיונרים אחרים הקשורים ל-FFOZ ינסו להעתיק את מקום מגוריהם ומבקשים מהציבור לפקוח עין אחר ולעדכן את מוקד החירום שלנו במקרה ויתקלו בהם. עוד אומרים בארגון כי מדובר בחשיפה אחת מתוך שרשרת גילוים משמעותיים שעתידים להתפרסם למען ידע הציבור להיזהר.

יד לאחים פועל במקביל נגד עשרות ארגוני מסיון, שפועלים בצורות שונות ומשונות על מנת לייצר השפעה על יהודים ולהמיר דת. אנו מטפלים בעשרות משפחות שחוו השפעה מסיונרית בכל הארץ. ניתן לפנות למוקד שלנו 24 שעות בכוכבית 9234* כל מידע יכול להביא תועלת מרובה במאבק על הצלת נשמות ישראל.