הנשיא במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע
הנשיא במרכז לבריאות הנפש בבאר שבעצילום: מארק ניימן - לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיע היום (ג') לבאר שבע. בביקורו הוענקה לנשיא אזרחות כבוד של העיר באר שבע על ידי ראש העיר רוביק דנילוביץ'.

לאחר מכן ביקר הנשיא במרכז לבריאות הנפש בעיר ונפגש עם ראשי מרכזי בריאות הנפש בדרום. במרכז המפגש עמדו צרכי בריאות הנפש שהחריפו לאחר מבצע 'שומר החומות'.

את הנשיא ליוו מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, ראש שירותי בריאות הנפש במדינת ישראל, ד"ר טל ברגמן לוי ומנהל המרכז לבריאות הנפש באר שבע פרופ' זאב קפלן. עוד השתתפו יו"ר איגוד הפסיכיאטריה ד"ר צבי פישל, מנהלת מערך בריאות הנפש במרכז הרפואי ברזילי ד"ר דניאלה עמיטל, מנהלת מרפאת בריאות הנפש לילדים בברזילי ד"ר ילנה בחטינסקי, ויו"ר עוצמה - פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש השופטת בדימוס ריבי צוק.

"עד לפני כשבוע עוד יללו צופרי האזעקות מדרום הארץ עד מרכזה והטילים רעמו. בית החולים הזה, כמו מערכת בריאות הנפש כולה, הוא מרחב מוגן ולא רק בעת מבצע או מלחמה. זה המרחב המוגן, הבטוח, של מתמודדי נפש בני כל הגילאים, המגזרים והשבטים – כל יום, כל השנה. והמרחב המוגן הזה, שמשמש ביום יום מרחב בטוח, מכיל, עוטף, צריך בימים האלה להיות עוד יותר מוגן ועוטף," אמר הנשיא והדגיש כי השנה האחרונה בצל המגפה הייתה מורכבת לכולם וקשה במיוחד לילדים ולבני הנוער.

הנשיא הוסיף: "כאשר נדמה היה שאנו חוזרים לשגרה נקלענו למבצע שומר החומות עם ירי נפשע, בלתי פוסק, של חמאס לעבר יישובי הדרום ועוטף עזה – שהוא עוטף ישראל. המתח הזה גרם שמצוקות נפשיות שהיו החמירו. מצוקות חדשות נולדו. מצוקה נפשית היא תופעה חוצה מגזרים ואוכלוסיות. אסור להזניח אותה. אסור להתבייש בה וחייבים לטפל בה.״

הנשיא התייחס לזמני ההמתנה הארוכים הנדרשים לצורך קבלת מענה נפשי באזור הדרום ואמר: "לא יעלה על הדעת שילדים ובני נוער תושבי הדרום, בכלל זה העוטף, שסובלים ממצוקות נפשיות, גם בשל החיים בצל איום בטחוני במהלך שני עשורים, גם בשל מגפת הקורונה, ייאלצו להמתין בין שמונה חודשים לשנתיים לקבלת מענה נפשי. לא ייתכן שיהיו פערים בין המענה הנפשי הניתן לתושבי הדרום לבין המענה הנפשי הניתן לתושבי מרכז הארץ.

''זו תעודת עניות לכולנו. אסור לעשות איפה ואיפה. כל אדם בישראל זכאי למענה נפשי ראוי. בלי קשר למקום מגוריו. בלי קשר למצבו הסוציו-אקונומי. לא יעלה על הדעת שהמצוקות הנפשיות מתרבות, הביקוש לעזרה הולך ועולה, והמענה רק הולך ומצטמצם. חייבים לתגבר ולחזק את מערך בריאות הנפש - מיידית. לעזור לעוזרים לעזור. לתמוך בתומכים," אמר הנשיא והודה למטפלים ועובדי בריאות הנפש על עבודתם המסורה והחשובה.

מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר חזי לוי אמר במפגש: "אני מודה לנשיא המדינה על הביקור, שהגיע לחזק את מערכת בריאות הנפש בדרום שנזקקנו לה מאוד בימים האחרונים ובכלל בשנים האחרונות. בשל המאורעות הקשים שחווים תושבי הדרום והנגב בשל העימות עם עזה. הנשיא שמע וחיזק את העוסקים במלאכה וכולנו מחויבים לסגור פערים בפריפריה בכלל ובנגב בפרט, ולתעדף את הטיפול בכל התחומים ובוודאי בבריאות הנפש בדרום. תודה לנשיא ותודה רבה גם למטפלים."

מוקדם יותר הוענקה לנשיא אזרחות כבוד של העיר באר שבע על ידי ראש העיר רוביק דנילוביץ', שהודה לנשיא על חיבוקו החם לעיר ותושביה לאורך שנות כהונתו: "אני מבקש להודות לכבוד נשיא המדינה, בשמי ובשם כל תושבי באר שבע, על תרומותו ארוכת השנים לעיר ולנגב. הקשר החם, הסיוע, התמיכה והליווי של נשיא המדינה החל עוד בהיותו חבר כנסת ולאחר מכן כיושב ראש הכנסת ובכהונתו כנשיא המדינה. כבוד הנשיא, אתה חבר ושותף אמת. הענקת אזרחות הכבוד זה המעט שאנו יכולים לעשות בכדי להוקיר את פעילותך ותרומתך הרבה."

הנשיא הודה לראש העיר ואמר כי באר שבע היא מופת להגשמה הציונית בנגב וכי תמיד תהיה בליבו פינה חמה ואוהבת לעיר.