מעמד הר סיני- הרגע בו ירדה שנאת הגויים לעולם

בהר סיני קיבל העם את התורה, אך בו זמנית הגויים קבלו ממנו את השנאה למקבלי התורה. וכי למה נקרא שמו סיני, כי באותו מעמד, גם שנאה ירדה לעולם.

עו"ד שלום וסרטייל , י"ד בסיון תשפ"א

מעמד הר סיני- הרגע בו ירדה שנאת הגויים לעולם-ערוץ 7
עו"ד שלום וסרטייל
צילום: דוברות ציפחה

פרשתנו היא פרשה מטלטלת. לו ביקש מאן דהו להציג תרשים שלה בצורת גרף של פונקציה, היו מתקבלות נקודות מקסימום ומינימום לסירוגין, פונקציה רציפה של עליות ומורדות. עליות כ'בהעלותך את הנרות', עד לנקודת המקסימום של 'אספה לי שבעים מזקני ישראל' של התעלות למדרגת נבואה.

ומנגד, מורדות בשל כל המבקשים עלילה, כלשון רש"י. האספסוף המתאונן ודורש את ה'מילקי', כמה טובה הייתה הדגה בגלות מצרים, מי יאכילנו בשר? פעם אסיפה שלילית כאותו אספסוף הדורש גשמיות, ופעם אסיפה של התעלות רוחנית המבקשת רוחניות.

אך בתווך כמו נחבאת אל הכלים, פרשה קטנטנה, וכאילו כלל לא שייכת לפרשה, דו שיח מרתק בין בין יתרו המבקש לשוב לביתו במדין, למשה מנהיגם של ישראל המבקש לעכבו.

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹבָב בֶּן-רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה, נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה', אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם; לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ, כִּי ה' דִּבֶּר-טוֹב עַל-יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר אֵלָיו, לֹא אֵלֵךְ: כִּי אִם-אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, אֵלֵךְ. וַיֹּאמֶר, אַל-נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ: כִּי עַל-כֵּן יָדַעְתָּ, חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר, וְהָיִיתָ לָּנוּ, לְעֵינָיִם...

בצאת ישראל ממצרים נפל פחד על הגויים מפני ישראל, לאחר שעם העבדים יוצא לחופשי ומי יודע מה יעולל. בהר סיני קיבל העם את התורה, אך בו זמנית הגויים קבלו ממנו את השנאה למקבלי התורה. וכי למה נקרא שמו סיני, כי באותו מעמד, גם שנאה ירדה לעולם.

ביקש אפוא משה רבינו מיתרו שהיה כהן מדין, שישמש עבורנו כשגריר טוב באו"ם, היוצא ונכנס מעם ישראל העושה דרכו לארץ אצל הגויים, וידבר טוב על ישראל. כִּי ה' דִּבֶּר-טוֹב עַל-יִשְׂרָאֵל, לתת להם נחלת גויים. הוא בראה ונתנה לישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. זהו רצון ה'. עונה לו יתרו: לא אלך! כי אם אל ארצי ואל מולדתי אלך. ככתוב בספרי: יש לי ארץ, יש לי נכסים, ואף דיין הייתי בארצי. דווקא משם אוכל למלא היטב שליחות שכזו, להשפיע ולדבר טוב על ישראל.

או אז מגלה לו משה את האמת הכואבת. ויאמר, אל נא תעזוב אותנו כי על כן ידעת חנותנו במדבר והיית לנו לעיניים! מה יאמרו הגויים, פחות מטריד אותי. אני זקוק לך לצרכי פנים, לפתוח עיניהם וליבם של ישראל, המתלוננים שוב ושוב. וכ"כ למה? כי אין בעל הנס מכיר בניסו. וכי מה חסר להם? אוכל - מן יורד להם משמים. מים - באר מרים מלווה אותם. בטחון - עננים מקיפים אותם וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן ובאש בלילה, אך הם לא חדלים מלהתלונן. אתה חמי היקר מתוך שראית מה קורה בעולם הגדול, יכול אתה להסביר לבני עמי, ולך ישמעו, באיזה לוקסוס הם חיים.

צלחנו בשנה ורבע האחרונות את המגיפה העולמית ובימים האחרונים אף את מבצע 'שומר החומות' בסיעתא דשמיא גדולה, בנסי ניסים, עד כדי כך שהגויים בעולם כולו היו לנו לעיניים, כי עומדים הם ומשתהים, כיצד בורא עולם מדבר טוב על ישראל. ב"ה, עטופים אנו בענני כבוד בדמות חיילינו, חיסוני פייזר, כיפת ברזל ועוד. טוב להודות לה' ושנזכה במהרה לשוב להתעלות ולהעלות את הנרות אל מול פני המנורה.

עו"ד שלום וסרטייל הוא יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל