הדמיית ההנגשה במערת המכפלה
הדמיית ההנגשה במערת המכפלהצילום: א. סטודיו בשיתוף קזס אדריכלים

פרסום ראשון: שר הביטחון בני גנץ החליט בימים האחרונים להקפיא את עבודות הנגשת מערת המכפלה בעקבות המצב הביטחוני.

כזכור, הושגו כל האישורים לבניית המעלית במערת המכפלה בחברון. בית המשפט דחה את ערעור עיריית חברון נגד הנגשת המערה ושופט בית המשפט העליון אלכס שטיין סירב להוציא צו מניעה לתחילת העבודות להנגשה.

עיכובים בתחילת עבודות הבנייה להנגשת מערת המכפלה, גם לאחר שהושגו כלל האישורים, היו צפויים מבעוד מועד בעקבות חג הרמאדן ובחירות ברשות הפלסטינית. במכתב ששלח לפני חג הפסח האחרון יו"ר ועדת חוץ וביטחון דאז צבי האוזר, הוא ציין כי "הראמדן הצפוי לחול באמצע חודש אפריל, וכן הבחירות ברשות הפלסטינית בחודש מאי, עלולים להשפיע על תחילת העבודות".

אולם, חודש הרמאדן הסתיים, הבחירות ברשות הפלסטינית נדחו למועד לא ידוע, ושר הביטחון גנץ טרם נתן את האור הירוק להתחיל בעבודות.

ח"כ מתן כהנא (ימינה) הגיב לחשיפת ערוץ 7 ואמר כי "הנגשת מערת המכפלה היא פעולה הומניטרית חשובה. ההחלטה לסכן ולהקשות על נכים המבקשים להתפלל במערת המכפלה שגויה ואינה מוסרית".

"פניתי כעת ליו"ר ועדת החוץ והביטחון לקיים דיון דחוף בנושא ואני קורא לשר הביטחון לחזור בו ולקדם לאלתר את הנגשת מערת המכפלה לנכים", דברי כהנא.

ח״כ אופיר סופר (הציונות הדתית) הגיב: "מצער שזכויות יהודים בקודשי ישראל נפגעות שוב בתירוצים של ׳הרגעת הרוחות׳. אמשיך לפעול, כפי שפעלתי עד כה להנגשת מערת המכפלה עד שהצדק יעשה ואנשים בעלי מוגבלויות יוכלו להתפלל בקברי אבותינו ואימותינו".

שר ירושלים ומורשת הרב רפי פרץ מסר: "הנגשת מערת המכפלה היא קודם כל עניין אנושי שהיה צריך לטפל בו מזמן. הקפאת הזו היא טעות קשה שאין לה מקום".

ח"כ קטי שטרית (הליכוד), ממובילות המאבק למען הנגשת מערת המכפלה, מסרה: "שערוריה שאין כדוגמתה. לאחר שנאבקנו להנגשת מערת המכפלה למען בעלי המוגבלויות והצלחנו להשיג את כל האישורים הנדרשים, קיווינו שעבודות הבנייה יצאו לדרך כמתוכנן לאחר פסח, אך לא כך היה. פניתי לשר הביטחון בני גנץ ללא הרף בנוגע לעיכוב העבודות אך מסתבר שגנץ 'מגדיל' לעשות והחליט כעת להקפיא את העבודות בלי שום סיבה נראית לעין ומונע את ההנגשה במקום השני בקדושתו. כנראה שאת גנץ לא מעניינת הומניטריות".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "אחרי שהוחלט כבר להנגיש סוף סוף את מערת המכפלה ולשים קץ לזלזול המתמשך בנכים ולכניעה המבישה לוואקף, בני גנץ שוב מתקפל ומורה על עצירת ההנגשה. בושה שבני גנץ נכנע לפוליטיקה זולה במקום לדאוג לציבור הנכים.

ח"כ בן גביר הוסיף: "כמי שמתפלל מדי שבת במערת המכפלה ורואה שם יום יום אנשים שמתקשים לעלות למערה חייבים להנגיש את מערת המכפלה ועכשיו".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) הגיבה: "לפני כחודש פניתי לשר הבטחון בבקשה להנגיש את מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות, וואלה לא חזר אלי. ‏100 מדרגות בלתי מונגשות גורמות לנכים רבים חווית השפלה לפיה הם נאלצים להיסחב על ידי אחרים כדי להגיע למקום. ‏משרד הבטחון אישר, גנץ מיסמס, והרגע הודיע שההנגשה מוקפאת. ‏משילות נוסח 'כחול לבן'".

ח"כ יוסף טייב (ש"ס) הגיב: "החלטת שר הביטחון בני גנץ שלא לחתום על אישור ביצוע לתוכנית הנגשת מערת המכפלה לאחר שכבר קיבלה את כל האישורים והתקציבים הנדרשים, הינה החלטה שגויה הפוגעת באלפי המוגבלים המגיעים להשתטח בקברי אבות במערת המכפלה. אני קורא לשר הביטחון להטות אוזן קשבת למכתבי שנשלח אליו בענין ההנגשה, ואף הגשתי על כך שאילתא דחופה".

לדבריו, "הימנעות מחתימה לאישור ההנגשה פוגעת קשות בחופש התנועה של המוגבלים שזהו צורך חיוני ממדרגה ראשונה וזוהי חובתנו כמייצגי הציבור להנגיש את המערה על מנת לתת למוגבלים את האפשרות להגיע למקום קדוש זה".

ח"כ אתי חוה עטיה (הליכוד) מסרה בתגובה: "כניעה לטרור על חשבון הנכים. פרויקט הנגשה הומניטארי נעצר בגלל החשש של בני גנץ מלהרגיז את חמאס. אני קוראת לכל מי שמאמין בזכויות אדם ובחופש פולחן להתקומם נגד הקפאת עבודות ההקמה של המעלית לנכים במערכת המכפלה".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) מסרה: "הקפאת הנגשת מערת המכפלה ע"י שר הבטחון גנץ היא לא רק התעללות בנכים וקשישים, לא רק הפרת הבטחה שלטונית, ולא רק ביזוי מעמדה של מדינת ישראל במקום הקדוש הזה. זה גם עוד פרומו לממשלת השמאל-עם-עבאס שתקום כאן חלילה אם חברינו בימינה ובתקוה חדשה ידבקו במאמציהם "לשלם מחיר על הפרת הבטחות".

ח"כ מאי גולן (הליכוד) אמרה כי "שר הביטחון שוב נותן פרס לטרור ושוב מתעלם ממצוקות אנושיות של יהודים יקרים שבסה״כ רוצים להתפלל במערכת המכפלה. אמשיך להילחם כנגד אותה החלטה פושעת ובלתי מוסרית בעליל".

מטעם יו"ר ועדת חו"ב ח"כ אורנה ברביבאי נמסר, "ועדת החוץ והביטחון עוקבת אחר התקדמות הנגשת מערת המכפלה. נוכח מספר פניות שהתקבלו בוועדה המצביעות על עיכובים בהנגשה חיונית, פנתה היום יו"ר הוועדה למשרד הביטחון, בבקשה לקבלת סטטוס מפורט, לרבות קבלת תכנית ולו״ז למימושו. יו"ר הוועדה כתבה כי על סמך התגובה שתתקבל תחליט על הצורך בקיום דיון מיוחד עם כל הגורמים הרלוונטים, כדי להביאה לפתרון".

שי גליק מנכ"ל 'בצלמו' הפועל למען הנגשת המערה, מסר: "מדובר בכניעה לטרור. לא ייתכן שמדינת ישראל הריבונית תחשוש מלעשות פרויקט הנגשה הומניטרי במערת המכפלה כדי שלא להרגיז את החמאס. אני קורא לשר הביטחון בני גנץ חזור בך מהחלטה המבישה וחתום עוד היום על היתר הבניה ואישור בפועל לבניה מידית במקום".

בלשכת שר הביטחון בני גנץ סירבו להגיב לידיעה.