"ירושלמים הם אנשים מזן אחר, כולם כאן בחזית". מאור צמח
"ירושלמים הם אנשים מזן אחר, כולם כאן בחזית". מאור צמחצילום: מרים צחי

שנתיים לאחר שהחלה "אינתיפאדת היחידים" - כינוי להסלמה בתקריות האלימות ופיגועי הטרור שהחל בספטמבר 2015, אמרה שרת המשפטים איילת שקד: "בתחילת גל הטרור שפרץ לפני כשנתיים, לאחר שהשב"כ חקר פלסטינים שביצעו פיגועים ועיין בחשבונות הפייסבוק והיסטוריית הגלישה שלהם, התברר כי ב-70% מהמקרים המעשים בוצעו בהשפעת הסתה שפורסמה ברשת".

עוד אמרה שקד באותו כנס "הרגשנו חוסר אונים, וחשבנו – אולי נוריד את כל האינטרנט בכל האזור". 

עברו שש שנים מאותו גל טרור, ונראה כי מדינת ישראל נמצאת באותה נקודה במלחמתה בהסתה ברשתות החברתיות. מאורעות החודש האחרון והיקפם הם תוצאה של גל צונמי ענק של הסתה בכל הרשת החברתית. הפלטפורמה של אפלקציית שיתוף הסרטונים טיקטוק תופסת תאוצה, באין ספור סרטוני הסתה וביזוי כל סממן ישראלי.

בטור דעה שפרסמה עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין, קבעה כי: "אל לנו להתבלבל זוהי הסתה מכוונת ומתמשכת העוטפת את המפגע ומובילה אותו בהחלטה מושכלת, בחסות חופש הביטוי של הרשתות החברתיות" 

המלחמה בהסתה ברשתות החברתיות היא מלחמה במספר זירות במקביל. אל מול החברות המסחריות המפעילות את הפלטפורמות  השונות. המפעילות לובי ענק בקונגרס ובבית הנבחרים האמריקאי. היא מלחמה דיפלומטית מול הלובי הפלסטיני המתנגד לכל פעולה בנושא ורואה בהסתה כלי במלחמתו בישראל .

כך השבוע פנתה חברת הקונגרס האמריקאי ממוצא פלסטיני, ראשידה טאליב, לחברות למנוע כל אפשרות של צנזורה של תכנים מסיתים: "המדיה החברתית הייתה אחד המקומות היחידים עבורנו לקבל מידע ממקור ראשון מפלסטינים על הכיבוש והאלימות העומדים בפניהם. לכן אני כותבת בכדי לדחוף את פייסבוק, אינסטרגם, טוויטר וטיקטוק להפסיק את הצנזורה ולהבטיח לשמור את קולם של הפלסטינים". 

ישראל חייבת לרכז מאמץ במלחמה בהסתה ולפעול במספר מישורים:

  • מלחמת הסברה עולמית על מידת הנזק והתרומה לטרור של ההסתה ברשתות החברתיות.
  • חקיקה ישראלית שמקנה לממשלה סמכות לצנזר ולמחוק תוכן ברשת החברתית, אשר אושר לקריאה שנייה ושלישית ובהוראת ראש הממשלה נעצר מתוך חשש לפגיעה בזכויות הפרט.
  • קביעת עונשי מינימום למסיתים ברשתות. 
  • מלחמת סייבר וניטור תוכן של ארגוני הביון והמודעין, הקצאת משאבים וכוח אדם לכך.

המלחמה בטרור מורכבת ומצריכה לפעול במספר זירות במקביל, אל לנו להזניח את הזירה העיקרית של ההסתה לאלימות וההסברה ברשתות החברתיות השונות!

מאור צמח הוא יו"ר ארגון 'לך ירושלים'