אבי וורצמן
אבי וורצמןצילום: פלאש 90

בבית של סבי וסבתי, שמואל ובונה אויערבך, גדלתי ולמדתי מהי אהבת חינם ונתינה. סבי שמואל היה אדם רב זכויות ועשייה, מחנך בכל רמ"ח אבריו. הוא הקים וניהל את התיכון הראשון בישיבה התיכונית כפר הרוא"ה, ובהמשך פיקח על כל החינוך הממ"ד בדרום והעמיד אלפי תלמידים.

הוא אף היה הראשון לקבל את אות "יקיר החינוך הדתי", ולא בכדי, כיוון שתמיד ראה את התלמיד והאדם שמולו, תמיד אמר הנני וידו תמיד הייתה מושטת לטובת הזולת.

לאורו ולאור מעשיו התוויתי את צעדי, ממנו למדתי להשתדל תמיד למען האחר ולמען הנזקק. כך זכיתי לשרת בפעילות החינוך, הרווחה והחסד בבית מוריה בבאר שבע, בהקמת המסע הישראלי, וכך בדרכי הפוליטית בעיריית באר שבע ובכנסת וממשלת ישראל. בכל שלב ובכל תחנה הלכתי בדרכו של סבי שמואל והוא מלווה אותי בכל יום.

אך את גולת הכותרת, היכולת שלי להדהד את דמותו של סבי אני מוצא בימים אלו כמנכ"ל הכפר השיקומי "עדי נגב נחלת ערן", מקום שכולו דאגה לחלש ונזקק לצידו של האיש המופלא האלוף דורון אלמוג ובכהונתי כיו"ר החברה למתנ"סים.

כיוון שהעשייה של סבי לא הסתיימה בעבודתו, בהיותו גמלאי לא נח לרגע: הוא הקים והמשיך להפעיל את בית הכנסת בבית החולים סורוקה בבאר שבע. מיד לאחר תפילות קבלת השבת זכינו הנכדים להתלוות אליו לקדש במחלקות שונות בבית החולים, להזמין אורחים ולדאוג למחסור הזולת. בבוקר השבת סבא המשיך באמירת שבת שלום בכול מחלקות בית החולים. כשהתלוויתי אליו ראיתי כיצד פני אנשים אורו כשנכנס לחדרם עם יין קידוש, עם מילה טובה, משרה ביטחון, אכפתיות וחמלה.
הוא וסבתי ראיינו אינספור עולים מעיירות הפיתוח מעליות שונות, והעלו זאת על הכתב כך שסיפורם יישמע וילמד במערכת החינוך; מדי שבוע אף התנדב להגיע ולספר סיפורים לתלמידי בתי ספר.

הוא היה בן 102 במותו, וכל ימיו חריף, פעלתן ומתנדב. את דמותו של סבי שמואל אני מוצא מהדהדת בכ-20 אלף מתנדבי שירות לאומי למבוגר של החברה למתנ"סים הארצית. פנסיונרים המתנדבים ומשמחים עשרות אלפי אנשים, ומרעיפים מניסיונם, יכולותיהם, וטוב ליבם ומאריכים ימים כמותו.

זו זכות עצומה עבורי כיו"ר החברה למתנ"סים לראות את "של"ם" שלנו - תנועת המתנדבים של מדינת ישראל גדלה ומתעצמת, וזו זכות גדולה להיות שותף בהובלה של מיזם שמאפשר ליותר ויותר נכדים לדעת את יכולותיהם ורוחב ליבם של סביהם וסבתותיהם, כי כולנו צריכים סבא שמואל, שילמדנו נתינה, אהבה וערבות הדדית.

אבי וורצמן

יו"ר החברה למתנ"סים