רבקי גולדפינגר
רבקי גולדפינגרצילום: יעל שמר

מה לא עברנו בשנה האחרונה? משבר בריאותי עולמי בקנה מידה של פעם במאה שנה, מערכות בחירות לא נגמרות, אסון מירון הנורא, אלפי טילים שנורו אל עבר ישראל, מבצע צבאי מול החמאס בעזה, התפרעויות ברוטליות בערים המעורבות הכוללות השחתת רכוש ופגיעות בגוף ובנפש... אירוע רודף אירוע. עוד זה מדבר וזה בא ואנחנו אנא אנו באים.

אלו ללא ספק ימים מאתגרים מאוד לעם ישראל. התמונות המרצדות מכל עבר מציפות בנו הרבה ייאוש, תסכול וצער - אבל מה התחושות הקשות הללו מביאות עמן? האם ניתן לשנות מבט? לראות את המציאות בזווית מעט אחרת?

ר' אריה לוין, הצדיק הירושלמי, שימש במשך קרוב לארבעה עשורים משגיח בתלמוד התורה 'עץ חיים' בירושלים, ובהפסקות נהג לעמוד ולהתבונן בילדים המשחקים בחצר. ראה אותו אחד המלמדים והתעניין לפשר הדבר. בתגובה הזמין אותו ר' אריה לוין להצטרף אליו ולהביט יחד עמו בנעשה בחצר. חלפו כמה דקות שבהן התבוננו בילדים המשתובבים, ורבי אריה לוין שאל את המלמד: "נו, מה ראית?". ענה המלמד בפנים חמורות סבר: "יעקב לא נוהג בכבוד וצועק בקול רם. ומה אתה ראית רבי אריה?". השיב לו רבי אריה לוין: "אני ראיתי שיצחק רזה מדי וחשוב שאברר עוד היום עם הוריו אודות מצב בריאותו ויעקב בלי סוודר, אדאג לו תכף ומיד לבגד חם".

שני מחנכים, שני בני אדם, צופים יחד על אותה מציאות בדיוק. האחד בוחר להביט בשלילי ובחסר, והשני בוחר דווקא להביט דרך משקפיים מלאות חן וחסד, לוקח אחריות ובוחן כיצד הוא יכול לפעול לתיקון המציאות. הוא לא מטשטש את הבעיות, לא מתעלם, ההפך הוא הנכון. הוא בודק היכן הוא יכול לתקן, לסייע ולהוסיף טוב.

גם מציאות חיינו יכולה להישפט בעיניים של שנאת חינם, קיטוב, שיסוי וחלוקה לשבטים, אבל בד בבד גם בדאגה לזולת, בשינוס מותניים והירתמות לאינסוף פעולות חסד ומימוש בפועל של ערבות הדדית מופלאה.

במוסף זה ביקשנו להביט דרך הפריזמה של האהבה, לבחון איך אנחנו מחזקים את הערבות ההדדית בעם ומעצימים את היש והנפלא הקיים.

דוגמה מצוינת לכך היא ההירתמות הסוחפת של עשרות בעלי מלאכה מכל רחבי הארץ לשיפוץ בית הכנסת דוסא בלוד שהוצת בבריונות על ידי פורעים ערבים, או הפעילות המרגשת בבית שפרה בשומרון למענן של נערות בסיכון.

המציאות ללא ספק מורכבת, אבל בעוד הלב נוטה להתמקד ברע ובשלילי רבים מאיתנו בוחרים יום יום לקחת אחריות, לבדוק מה הם יכולים לתקן במעשה הקטן שלהם, ולחפש איך הם מסוגלים להוסיף תקווה ולהפיץ קרן אור בעולם.

מופע הקיץ של קבוצת בשבע שיתקיים בבריכת הסולטן למרגלות העיר העתיקה שואף גם הוא להביע את חזון האחדות בהופעה משותפת של הזמרים אברהם פריד ואביב גפן, לכאורה עולמות נפרדים, קוטביים, אבל רק לכאורה. "יסוד האושר הוא: אהבת האמת בשכל, אהבת היושר בחיים, אהבת היופי ברגש, אהבת הטוב במעשה" (הראי"ה קוק זצ"ל).

כן, זו ללא ספק מלחמת אור בחושך, טוב ברע, אבל אחרי הכול, בעזרת ה' האור יגבר והטוב ינצח. וזה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו.

רק טוב,

רבקי גולדפינגר