הרב ד"ר יואל בן נון
הרב ד"ר יואל בן נוןצילום: חזקי ברוך

כדי להתמודד מול משבר, צריך קודם כל לקרוא ולהבין נכונה את הגורמים למשבר.

רק חוסר אמון עמוק מונע הקמתה של ממשלה לאומית, שיש לה רוב ברור בעם ובכנסת (לפחות 65 ח"כים, ואולי אף 72).

בימים האחרונים מתברר שוב ושוב (מה שכבר ידענו מזמן), שחברי כנסת מסיעת 'תקוה חדשה' בראשותו של גדעון סער, פשוט אינם מאמינים לשום הבטחה או התחייבות מצידו של בנימין נתניהו, ולא חשוב מי השליח – הם אומרים בגלוי, שנתניהו הפר כל הבטחה וכל התחייבות – אפילו כשהתחייב בחקיקה לפנות את מקומו לבני גנץ, הוא גרר את מדינת ישראל לבחירות נוספות כדי לחמוק מן ההתחייבות הזאת.

המשבר בין גנץ לנתניהו לא מנע מהם לפעול יחד כראוי נגד חמאס, אבל יצר אצל גנץ וגם אצל סער, חוסר אמון עמוק.

לכן, גם אחרי שהציע בנימין נתניהו לנפתלי בנט שנה וחצי כראש ממשלה ראשון ברוטציה (יחד עם הצעת חוק לקציבת כהונה), שמעתי מפי חברים בסיעתו של גדעון סער דברים בוטים בסגנון של 'אי אפשר להאמין אפילו למילה אחת'.

תרשמו לכם: חוסר אמון עמוק הוא הבעיה, ובלי לשקם את האמון אי אפשר יהיה להרכיב ממשלה לאומית יציבה. את חוסר האמון יצר נתניהו בעצמו במשך שנים, וכולנו יודעים, שרוב מתנגדי נתניהו ניסו לעבוד יחד איתו, וספגו תחת ידיו מכה אחרי מכה והשפלה אחרי השפלה. לשקם את חוסר האמון יכול רק נתניהו עצמו, ולא דרך הצעות והבטחות והתחייבויות, כי שום אדם רציני כבר לא מאמין ולא סומך.

המפתחות בידיו של נתניהו בלבד, ורק אם יניח אותם מידיו יתחיל האמון להשתקם.

כל ההתקפות הפרועות נגד נפתלי בנט לא יביאו שום תועלת, וגם בחירות חמישיות לא יפתרו שום בעיה. נתניהו והגוש התומך בו רק נחלשים מבחירות לבחירות, ובשלב הבא, גם אם נתניהו ישמור על 30 מנדטים, בנט וסער ייחלשו, ונתניהו לא יוכל עוד להרכיב ממשלה בראשותו בשום דרך.

רק שחרור הידיים האוחזות בהגה, לפחות לפרק זמן קצוב, יפתח שער ליציאה מן המשבר.

על רעיון פשוט זה עונה מקהלת התקשורת בבוז עמוק, ואומרת – 'נתניהו פועל ממניעים אישיים, ולכן הוא לא יניח את המפתחות כל עוד הוא מסוגל לאחוז בהם' –

הרשו לי לומר את ההפך גם באוזני נתניהו עצמו: העקשנות הזאת רק פוגעת בך, ראש ממשלת ישראל רב ההישגים והזכויות! כל הזלזול והשנאה היוקדת ישתתקו בבת אחת ביום בו תניח בכבוד את המפתחות על השולחן, ותיתן לחבר אחר מן הליכוד (או מהקרובים לדרך) להרכיב ממשלה! הציבור יצדיע לך, חלק יצטער וחלק ינשום לרווחה, אבל כ-ו-ל-ם יכבדו, ויתחילו למנות זכויות והישגים.

האם זה יפגע במעמדך כנאשם במשפט המתברר יותר ויותר עד כמה הוא מופרך? להפך.

ברגע שתשחרר את ידיך מן ההגה, יתחילו כולם לחשוב מחדש גם על עדי השוחד – כל עד מדינה הוא עד שוחד כי הוא מקבל טובת הנאה עצומה בתמורה לעדותו – וגם על הרעיון המופרך של שוחד בסיקור תקשורתי, שכֹּה רבים מהפוליטיקאים חוטאים בו מאז ומתמיד – אפילו הפרקליטות לא התכוונה באמת לנהל את המשפט ההזוי הזה, אלא להשיג את התפטרותך בעסקת טיעון כזאת או אחרת, כמנהגם המזעזע (אותי לפחות).

ברגע שתניח את המפתחות בכבוד, יחזור גם כבודך למקומו, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו – ורק אתה מסוגל אולי להסביר זאת גם לרעייתך.