הרב ד"ר חיים שיין
הרב ד"ר חיים שייןצילום: עופר עמרם

בעוד שנים, היסטוריונים ודוקטורנטים בתחום מדעי המדינה יגלו ממצא מפתיע. הם יגלו שאחת התרומות העיקריות של ימי נתניהו תהיה חשיפת הקלון, הריקבון והנכלוליות שהשתלטו על המערכות האחראיות לאכיפת החוק.

כבר כעת, ימים ספורים לאחר תחילת החקירה הנגדית של אילן ישועה, מתברר שהמשטרה, הפרקליטות והיועמ"ש לא התמקדו בחובתם לחשיפת האמת. המוטיבציה העיקרית שלהם התמצתה בניסיון לבצע חילופי שלטון מבלי צורך בבחירות. ניסיון אנטי־דמוקרטי בעליל, שמזכיר משטרים במקומות אחרים. גורמים במערכת אכיפת החוק, בשיתוף פעולה הדוק עם תקשורת עוינת לימין, אימצו שיטות עבודה שמזכירות את מרקס, לנין, מינצנברג וקים ג'ונג־און. משפט, תעמולה, פסיכולוגיית המונים ופייק תקשורת חברו יחדיו למכשיר פוליטי רב־כוח, שמתמודד על השלטון במדינה מול הנבחרים, וכמעט מנצח גם בגלל פוליטיקאים שמתנהלים כשבשבת.

קשה להצביע על נבחר אחר, מלבד נתניהו, שיש בו העוז, הנחישות והאומץ להילחם על חפותו מול מערכת שהשקיעה מיליונים מכספי הציבור רק כדי לסלק אותו ואת שלטון הימין. כוחות נפש אדירים נדרשים לעמוד מול הדורסנות המשפטית והתקשורתית. אין לי ספק שגם היום ישנם חברי כנסת שהשיקולים שלהם אינם פוליטיים, אלא נובעים מחשש מסחיטה.

בכירי הפרקליטות היו משוכנעים שנתניהו ירים ידיים ויחסוך מעצמו פלגים של רפש בתקשורת, שנים של התדיינות משפטית ועלויות הגנה גבוהות, שאת מימונה מונעים ממנו. זו הסיבה שהפרקליטות זלזלה בבדיקת חומרי החקירה, העלימה עין מפרטים "לא חשובים", שיבשה לכאורה הליכי משפט, ניסתה למנוע הגנה ראויה באמצעות הסתרת חומר חיוני, גייסה עדי מדינה בשיטות מפוקפקות, "רעננה" עדים כדי לתאם את הגרסאות השונות שלהם עצמם.

כבר בתחילת המשפט קירות היכל הצדק רועדים, נראים סדקים והאדמה רועדת. אם אפשר לנהוג כך בראש ממשלה, ה' ירחם, מה אפשר לעולל לאזרחים מהשורה? זדורוב והרב בקשי דורון ז"ל הם רק דוגמאות מהזמן האחרון. מדובר במערכת אכיפת חוק שבה כל אחד אוחז בגרונו של אחר וכולם מרקדים סביב מדורת שלטון החוק. הרוח והאבק שהרוקדים מעלים מכבים את מדורת שלטון החוק ומשרים אפילה על היושר, על ההגינות ועל הצדק.

כל פרקליט זוטר וכל חוקר משטרה, אילו היו מתעמקים בחומר הראיות, היו יכולים בקלות לגלות את הסתירות והשקרים בעדות ישועה, כפי שעשו הסנגורים. רק מזלם הטוב נקש על כפתור וגילה להם חומר עצום וחיוני שהפרקליטות הסתירה מהם. החומר כנראה היה גלוי וידוע לפרקליטים, וכעת ברור למה העלימו דווקא אותו. פרקליטים מטעם המדינה הכירו את בעיית האמינות של העד הראשון. הם התעלמו מקשיי העדות כי לא האמינו שיבוא יום ואילן ישועה יצטרך להתעמת עם הסתירות בעדותו, אם לא חמור מזה.

כמי שלימד אלפי סטודנטים למשפטים, אני בוש ונכלם איך מבין 40 פרקליטים ועוזריהם שעסקו בתיקי נתניהו, לא היה אחד שגילה אחריות מקצועית וציבורית והרים קול זעקה על ניסיון ההפיכה? כשהם רוכשים חליפת עבודה הם בודקים את התפרים ברצינות רבה יותר משהם מכינים כתבי אישום, שיש בהם זלזול בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

"החגיגה המשפטית" של היועמ"ש והכפופים לו סביב נתניהו גרמה לארבע מערכות בחירות, לחוסר יכולת להקים ממשלה יציבה ולפגיעה במעמדה של ישראל מול אויביה, שמתרשמים מהדהוד הדכדוך, המלנכוליה והביביפוביה בערוצי הפרקליטות בטלוויזיה.

מערכת אכיפת החוק נדרשת לתיקון מיידי. דברי הנביא ישעיהו בוהקים מתמיד: "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה".

(המאמר מובא באדיבות 'ישראל היום')