יצחק פינדרוס
יצחק פינדרוסצילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לקראת כניסתן לתוקף של תקנות התעבורה החדשות בנושא מניעת שכחת ילדים, המחייבות בעלי רכבים להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, פרסם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את המערכות המאושרות. מהפרסום עולה, כי רק 3 יבאונים רשאים לייבא כעת את המערכת, כאשר העלות הממוצעת שלה עומדת על כ-500 שקלים.

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס, שהיה שותף לדיונים על התקנות בוועדת הכלכלה בכנסת הקודמת, התפלא לגלות כי המשרד לא עמד בסיכומים.

"במהלך דיוני הוועדה התרענו על כניסת התקנות החדשות והתנגדנו לדרישה לתקן ישראלי למערכת, כפי שרצה תחילה משרד התחבורה, בשל העלות היקרה של המערכות שתאמו את דרישת התקן. כמו כן, דחינו בתוקף, את רצון המשרד להכניס את התקנות לתוקף כמעט במידי, היות וזה לא סביר שהורים למיליון ילדים עד גיל 4 יספיקו תוך חודשים ספורים לרכוש ולהתקין את המערכת המדוברת.

"לאחר דין ודברים בוועדה, נציגי המשרד הורידו את החובה לתקן והתאימו את החוק לחוק באיטליה, המדינה היחידה באירופה לה יש חובה דומה. הנציגים הבטיחו שלפי המודל האיטלקי יהיה מגוון רחב של יבואנים שישווקו מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב, בטווח מחירים של 100 שקלים עד 400, וכך יהיה גם בארץ.

בנוסף, הם הודיעו כי יתאפשר לרכוש בצורה וירטואלית. כמו כן, סיכמנו שהתקנות ייכנסו לתוקפן בראשון לשמיני, אך האכיפה המשטרתית תחל רק בתחילת השנה הלועזית הבאה".

על אף ההבטחות, כעת המשרד מפרסם על כניסת התקנות לתוקפן בעוד כחודשיים, תוך שהוא לא מבליט את נושא האכיפה שיחל רק בשנה הבאה. מלבד זאת, השערורייה נוגעת לפרסום שלושת הייבאונים שלדברי המשרד הם היחידים המאושרים לשווק את המערכת, כאמור בעלות יקרה.

בעקבות כך, פנה ח"כ פינדרוס לשרה רגב, בדרישה לדחות את כניסת התקנות לתוקף." המשמעות היא הטלת מס כבד על הורים לכמיליון ילדים, בסכום כולל של כחצי מיליארד שקלים. זאת מלבד, הסבים והסבתות, חברים ועוד, שלא יוכלו להסיע ילדים ברכבם ללא ההתקן בעלותו הגבוהה.

"מלבד זאת, היבואנים מנצלים את המצב שהתקנות בפתח ודוחקים בהורים לרכוש את ההתקנים במחיר מפולפל, תוך איום שגם ההתקנים שבשוק יאזלו בקרוב, עקב הדרישה הגוברת עם כניסת התקנות לתוקף".

עוד כתב פינדרוס, כי "אין סבירות כי בתוך חודשיים ייוצרו, ייבואו וישווקו בארץ מיליון ערכות של התקנים.לאור האמור, אבקש שתדחי את כניסת התקנות לתוקף, עד להתקיימות תחרות אמיתית והוגנת בשוק, כאשר מחיר ההתקן לא יעלה על מאה שקלים"..

לצד זאת, התבקש משרד התחבורה להבהיר באופן ברור להורים לילדים עד גיל 4 בצורה ברורה את החובה שלהם ואת האפשרויות הרבות העומדות בפניהן, על מנת למנוע מהם ליפול בפח היבואנים ולרכוש ערכות יקרות במאות שקלים.