רשת ויקטורי. ארכיון
רשת ויקטורי. ארכיון צילום: Miriam Alster/FLASH90

בית משפט השלום בירושלים דחה שתי תביעות בגין לשון הרע שהגישו רשת "ויקטורי" ומנהל סניף בית שמש של הרשת נגד יובל מקוריה, צעיר ממוצא אתיופי שטען להפליה מצדם לאחר שהתבקש להיכנס לסניף ללא תיק, בקשה שלטענתו נעשתה על רקע מוצאו.

במקביל, בפסק הדין שהתקבל אתמול, קיבלה השופטת קרן מילר את התביעות שכנגד שהגיש מקוריה נגד מנהל הסניף ונגד הרשת לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, וחייבה אותם לפצות את יובל בסכום של 75 אלף שקלים בנוסף לתשלום הוצאות משפט בסך 25 אלף שקלים.

המקרה עצמו התרחש בתחילת שנת 2018, כאשר יובל מקוריה הגיע לסניף "ויקטורי" בבית שמש על מנת לבצע קניות כאשר הוא נושא תיק גב. השומר בכניסה לסניף ביקש ממנו להשאיר את התיק בכניסה ולא להיכנס עמו, אולם לאחר שיובל הבחין שבתוך המרכול נמצאים אנשים הנושאים תיקים שונים, הוא פנה למנהל הסניף לקבלת הבהרות. בתום השיחה השתכנע יובל כי הוא הופלה במרכול באותו יום, ואף במקרים קודמים, על בסיס מוצאו, ובעקבות האירוע צילם סרטון בטלפון הנייד שלו בו הוא מספר את מה שאירע לו בסניף מנקודת מבטו ופרסם אותו בפייסבוק. הסרטון זכה למאות אלפי תגובות ושיתופים ברשת.

לאחר הפרסומים ברשת, מנהל הסניף הגיש נגד יובל תביעה בסך של 100,000 שקלים בגין הפרת חוק איסור לשון הרע, ורשת "ויקטורי" הגישה נגדו תביעה דומה בסך של 70,000 שקלים.

הצעיר פנה ליחידה הממשלתית לתאום המאבק לגזענות שהכווינה אותו לסיוע המשפטי (מחוז מרכז) לצורך קבלת הגנה מפני תביעות לשון הרע. לאחר בחינת התיק ונסיבותיו הוחלט בסיוע המשפטי כי מלבד התקיימותן של עילות הגנה לפי חוק איסור לשון הרע, קיימת גם עילה משפטית להגשת תביעות שכנגד בגין התנהלות הרשת ומנהל הסניף, המהווה הפליה לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים.

בהתאם לכך, מונתה עו"ד גלית ניסים מטעם הסיוע המשפטי לייצג את יובל בהגנה מפני תביעות לשון הרע ולהגשת תביעות שכנגד בגין הפליה. במסגרת ההליכים המשפטיים הועלתה בין היתר גם טענה שלפיה התביעות שהוגשו הן תביעות השתקה לאור פערי הכוחות בין הצדדים.

לאחר הליך משפטי שנמשך למעלה משלוש שנים, ניתן פסק דינה של השופטת קרן מילר הדוחה את התביעות שהוגשו נגד יובל, תוך קביעה כי התביעות שהוגשו הן בעלות מאפיינים של תביעת השתקה. מנגד, השופטת קיבלה את התביעות שכנגד שהוגשו על ידי יובל, ופסקה כי הרשת ומנהל הסניף ישלמו לו פיצויים בסך של 75,000 שקלים וכן שכ"ט עו"ד והוצאות משפט בסך של 25,000 שקלים.

מרשת ויקטורי נמסר בתגובה: פנינו לערעור! פסק הדין מתעלם התעלמות בוטה מסתירות מהותיות שנתגלו בגרסאות של התובע ועדיו.

ואכן, "ויקטורי" סבורה כי התוצאה מלמדת, למרבה הצער, כי פסק הדין כבר היה, הלכה למעשה, בבחינת "מלאכה מוגמרת", עוד טרם נשמעו הראיות, כפי שטענו התובעים בתחילת ההליך, ועקב זאת הוגשה בקשת פסלות, שנדחתה ע"י השופטת.

לאור זאת, בכוונת חברת "ויקטורי" להגיש ערעור על פסק הדין השגוי מהיסוד.

בהקשר זה יובהר, כי לא ייתכן לתת הכשר לביצוע הכפשות ושיימינג, וחברת" ויקטורי", אשר מעסיקה ומספקת עבודה גם רבים מבני העדה האתיופית, ורבים מבני העדה הם גם לקוחותיה, אינה מתכוונת להשלים עם תוצאות פסק דין שהוא, כאמור, שגוי מן המסד ועד הטפחות.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו