המשנה ליועמ"ש רז נזרי: צריכה להיות פסקת התגברות

המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר: יש יתרונות בהצעה לפצל את תפקיד הפרקליטות ומערך התביעה אם היא תיעשה נכון וכל עוד היא לא נועדה לרסק את המערכת.

חזקי ברוך - ערוץ 7 , י"ט בסיון תשפ"א

המשנה ליועמ"ש רז נזרי: צריכה להיות פסקת התגברות-ערוץ 7
ח"כ רוטמן בכנס
צילום: לשכת עורכי הדין

הקריאות לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה עוררו ויכוח סוער בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

עו״ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים ציבוריים-חוקתיים, אמר כי ״לשבת עם ראש הממשלה בבוקר בכובע הייעוצי ואחר הצהריים בכובע התביעתי, זה לא פשוט״. עוד הוסיף ״אני מאמין שצריכה להיות פסקת התגברות, אלה כללי משחק שיאפשרו להמשיך במשחק החוקתי״.

עו״ד שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, אמר כי ״בהצעה לפצל את תפקיד הפרקליטות ומערך התביעה אם היא תיעשה נכון וכל עוד היא לא נועדה לרסק את המערכת, יש יתרונות, למרות שהעיתוי הוא בעייתי. הצעה כזו לא יכולה לבוא אם תונהג על ידי מנהיג שהוא נאשם בפלילים, היא יכולה יכולה לבוא לעולם רק אם תקום ממשלה שהיא ממשלת אחדות, ימין ושמאל.

''הניסיון מלמד שאפשר להתמודד עם העומס שבתפקיד היועמ״ש וכך גם לגבי ניגוד העניינים. עם כל הבעייתיות, עדיף לשמר את הקיים ובוודאי בתקופה הנוכחית. פיצול של הפרקליטות תהיה תקלה קשה לשלטון החוק ולמערכת האכיפה״, הוסיף למברגר.

ח״כ שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית: ״הפרדת רשויות לא נועדה לחזק את הרשויות. היא נועדה לכך שכל רשות תהיה חלשה, תלויה ברשויות האחרות ולא תוכל לפעול בעצמה כדי להגן עלינו. יושבים פה שני אנשים, שהם לא ראש הממשלה ולא נבחרי ציבור, ויש להם כוח עצום. אני רוצה אותם חלשים, לא כדי לפגוע בהם, אלא כי זו מהות הדמוקרטיה. כל הדברים האלה: ייעוץ ותביעה, ייצוג ציבורי וחקיקה, שמוחזקים בידיים של מישהו אחד, מונעים את הביקורת האפקטיבית על הגוף הכי חזק במדינת ישראל – הפרקליטות.

''הכוח האדיר שנמצא בידיים של הפרקליטות בכל כובעיה בא לידי ביטוי בניגוד העניינים האין סופי שראינו במקרה של פרקליט מדינה, תמיד איכשהו אין ניגוד עניינים כשמדובר ביועץ משפטי, אין העמדה לדין כשזה אנשים מתוך המערכת. המערכת תמיד שומרת על עצמה״, אמר רוטמן.

לכך השיב עו״ד למברגר: ״התיאור של ח״כ רוטמן של המערכת, ה-דמון, תמנון רב זרועי, חוטא למציאות בצורה ממש משמעותית. המערכת הזאת מאזנת את עצמה. הרעיון להחליש את כוחו של היועץ, הוא מתכון לדבר מאוד בעייתי״.

ח״כ אפרת רייטן מסיעת העבודה: ״היתרונות בפיצול עולים על החסרונות. והיום, דווקא בגלל השיח הציבורי, הטרמינולוגיה וההשפלות, שבהן היועץ המשפטי הופך להיות רק ׳היועץ׳ או ה׳מנדלבליט׳ – אסור לתת לתקשורת ולממשלה לרמוס את האדם שאמור לשמור על שלטון החוק. במצב הנוכחי הזה, גם לבטל את התפקיד זה מחליש אותו. הנראות לפיה היועץ המשפטי לממשלה יושב בישיבות הממשלה בבוקר ובערב רוצה להגיש כתב אישום, זו סוגיה שיש לפתור״.