קניות
קניותצילום: pixabay

תחום הפרסום צמח בעשור החולף ב-10%, אך ב-2020 נרשמה ירידה של 7% בהיקף הפרסום והסיבה העיקרית לכך היא הקורונה. במקביל, היקף הפרסום בדיגיטל עקף סופית את הטלוויזיה וענף השילוט שמר על כוחו גם בנתיבי תחבורה מרכזיים כמו נתיבי איילון וגם במרכזי הערים ובפריפריה.

הצד השני של המטבע הוא כמובן השפעת הפרסומות עלינו כנמענים. קודם כל, צריך לזכור שהפרסום כולל מסרים ישירים ועקיפים. מסרים ישירים הם אלו שמבוססים על פרסומות בטלוויזיה או על באנרים באתרי אינטרנט, בעוד מסרים עקיפים מגיעים אלינו דרך תוכן שיווקי או שיתופי פעולה מסחריים. שנית, צריך לבחון את ענף הפרסום כתחום תקשורת לכל דבר ועניין ולא רק מתוך נקודת מבט כלכלית.

כך תדעו מה לקנות

פרסומות משפיעות על התנהגות הצרכנים וזו המטרה המוצהרת שלהן. בין אם מדובר על פרסומות של חברות ביטוח או על פרסומות של קופות חולים, המטרה היא להראות את המוצר והשירות ולשכנע אותנו לקנות אותו. עם זאת, הפרסומות לא מחייבות אותנו לעשות שום דבר – אלא רק מדגישות את היתרונות ואת הערך המוסף.

במילים אחרות, אי אפשר ואין טעם להאשים פרסומאים בכך שהשיווק המסחרי עובד ומשיג תוצאות. יתרה על כך, הפרסום הוא כלי יעיל להעברת מסרים ולחידוד תובנות. אם ממילא כל אחד ואחת מאיתנו צריכים פוליסת ביטוח או שירותי בריאות, למה שלא יהיו פרסומות על מנת שיאפשרו לנו להשוות בצורה נגישה בין החברות הרלוונטיות.

הפרסומת היא חבר ולא אויב

גישות מסורתיות בלימודי תקשורת עלולות לראות בפרסומות משהו שלילי. אבל כיום, ברור שלפרסומות יש תפקיד משמעותי בקידום המשק והכלכלה. אם לא היו פרסומות, לאף אחד מאיתנו אולי לא הייתה עבודה.

פרסומות מניעות את המשק והן הדלק של הכלכלה. באמצעות פרסומות אפשר לייצר הכנסות לתעשייה עצמה, לחברות שמשווקות את המוצרים והשירותים ולכל מי שעובד אצלן. כאשר יש פרסומות מצליחה לחברה גדולה, המשמעות היא בין היתר שיש לה עכשיו את היכולת להעסיק עוד עובדים ולפרנס עוד משפחות. זו נקודת מבט מודרנית יותר על התחום של פרסומות ולא כדאי להתעלם ממנה.

פרסומות מאפשרות להעביר מסר מדויק לקהל היעד ומדי שנה הן רק הופכות להיות מעניינות, מגוונות וממוקדות יותר. באמצעות הפרסומות ניתן לשלב בין סוגים שונים של תכנים וליצור חווית בידור נעימה עבור קהל היעד. כמובן שנדרשת רגולציה מסוימת שתפקח על המסרים ולא תאפשר לשדר פרסומות לילדים או בני נוער, אך התחום עצמו מתקדם בצורה חיובית וכך גם כדאי להתייחס אליו.

הפרסומות משתנות – אבל הן כאן כדאי להישאר

ההשפעה של הפרסומות עלינו תלויה בפלטפורמה שבה אנחנו צורכים אותן. יש למשל הבדל בין פרסומות שאנחנו רואים בטלוויזיה, שילוט חוצות, פרסום ממוקד באינטרנט, שיתופי פעולה מסחריים בין מפורסמים לבין חברות גדולות וכן הלאה. בצד של המפרסמים, המטרה היא לשלב בין אמצעי התקשורת השונים על מנת להעביר את המסר הכי מדויק לכל נמען. בצד שלנו, הדגש הוא על מודעות.

בסופו של דבר, חינוך נכון לאוריינות תקשורתית חייב לכלול בתוכו גם את ההתייחסות לפרסומות. כפי שאפשר לראות, הפרסומות אולי משתנות ואמצעי התקשורת שהיו רלוונטיים במאה הקודמת כבר לא פופולאריים במאה ה-21 - אבל הן כאן כדי להישאר ויש להן המון יתרונות.