בנט ולפיד
בנט ולפידצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

היועצת המשפטית של בית הנשיא השיבה הבוקר (שלישי) לדרישת הליכוד ומסרה כי בהסתמך על התיקון לחוק יסוד הממשלה - אין בעיה שמי שקיבל את המנדט יהיה ראש הממשלה החלופי בתקופת הרוטציה הראשונה.

משמעות הדבר היא כי אין מניעה שיו"ר ימינה נפתלי בנט יכהן ראשון ברוטציה, על אף שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוא זה שקיבל את המנדט. כמו כן, בבית הנשיא קיבלו את טענת הליכוד כי אם יכריז לפיד ש"עלה בידו להרכיב ממשלה" - עליו לפרט את הרכב ואופי הממשלה.

היועצת המשפטית של בית הנשיא עו״ד אוּדית קורינלדי-סירקיס כתבה "אכן, כפי שהבהרתי בשיחתנו מיום 4.5.2021, על חבר הכנסת, שמודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה להבהיר את הרכב הסיעות השותפות לממשלה, האם מדובר בממשלת חילופים, ומי יכהן כראש הממשלה החלופי (במידה ומדובר בממשלת חילופים).

באשר לאמור בסעיף 5 למכתבך - כפי שוודאי זכור לך, באותו היום (4.5.2021), פנית אלי וביקשת לוודא עמי, שמקובל עלי, שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה (לפני מועד החילופים), זאת, בהתבסס על סעיף 13א לחוק-יסוד: הממשלה. השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה עמך.

בתמצית אציין כי עמדה זאת מבוססת על לשון החוק, ועל תכליתו של חוק-יסוד: הממשלה הן בכלל והן של סעיף 13א לחוק זה - העוסק בכינון ממשלת חילופים - בפרט".