ריבלין בשב"ס
ריבלין בשב"סצילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים סיור פרידה משירות בתי הסוהר בכלא אופק לנערים.

הנשיא התקבל על ידי משמר כבוד וקיים מפגש עם נערים שפוטים ועצורים באגף "צהלה" בכלא, מיזם המכין את הנערים לשיקום ולשירות צבאי.

הנשיא צפה בקטע מתוך הצגה שמעלים הנערים הכלואים על החוויות האישיות שלהם במקום, וקרא כמה מעבודות הסיום לבגרות של כמה מהנערים.

לאחר מכן התקיים טקס פרידה מהנשיא ברחבת הכלא. את הנשיא ליוותה נציבת שירות בתי הסוהר רב-גונדר קטי פרי והשתתפו בו סגל הפיקוד הבכיר בארגון.

בשיחתו עם נערים באגף "צהלה" סיפרו לו כמה מהם על עצמם, העבירות שביצעו והנסיבות שבגללן נשפטו. "אנחנו מאוד מתרגשים לארח אותך פה," אמר לנשיא י' בן ה-17 תושב הצפון, שנמצא באופק כבר חמישה חודשים אחרי שעבר בכמה מסגרות ומוסדות לנוער בסיכון.

י' סיפר: "בשבילי תכנית צהלה זה תיקון, זאת ההזדמנות האחרונה לשינוי. לפני כחצי שנה באחד מהימים כשנכנסתי הביתה, היה על השולחן מכתב. כשפתחתי אותו היה רשום: 'הנך פטור משירות צבאי עקב היותך עם עבר פלילי'. עד היום המילים הללו חרוטות לי. התחושה ששוב פעם ויתרו עלי, עוד מקום שלא רוצים אותי בו, לא מאמינים שאני יכול. עכשיו זוהי ההזדמנות שלי להגשים את החלום האישי שלי ולהתגייס לשייטת 13. ליחידה נחשפתי עוד כשהייתי בפנימיית נירים כשסיפורי הגבורה על ניר קריצמן ז"ל עוררו בי השראה ועד עכשיו בזיכרוני.

''כולי תקווה שיום אחד גם אני אלבש מדים ואוכל לתת לאמא שלי להיות גאה בי. כאן באגף אנחנו מקבלים כלים שיעזרו לנו בחיים. אימוני כושר, קבוצות והרבה שיחות על המטרות בחיים. אישית אני מודה על ההזדמנות והאמונה שניתנה לי. מקווה שמכאן אצליח ליצור לעצמי חיים טובים יותר בלי סורגים, בלי דלתות ובלי חומות. שאת כל אלא יחליפו החלומות כמו של כל נער בגילי", הוסיף י'.

"אם תרצה שום דבר לא יעמוד בפניך. אתה מכוון מאוד גבוה, ומציב לעצמך רף שגם ילדים שגדלו בבתים מאוד תומכים ובלי רקע כמו שלך לא תמיד משיגים, זו מטרה מצויינת שמעידה על רצון גבוה ביותר," אמר הנשיא לי' והוסיף בחיוך: "גם להיות בסיירת גבעתי, סיירת גולני זה טוב מאוד. אל תוותר על השירות בצה"ל."

"אני מוכרח לומר שאני מרגיש חסר מילים. פעם אחר פעם, אתם עושים את הלא ייאמן," אמר הנשיא בדבריו בטקס הפרידה לאחר מכן: "חכמינו מלמדים ש'כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא' אתם מצילים, בונים, עולמות כל יום. נתוני ההצלחה המרשימים של הכלא לא נוצרו יש מאין. הם תוצאה של עבודה קשה, עשייה יומיומית ובעיקר של אמונה, נחישות והתעקשות. עבורכם סגל אופק – המקום הזה, זה לא עוד מקום עבודה. זה בית. זו שליחות. כל הכבוד לכם, יותר מכול בתי הסוהר בשב"ס, כלא אופק הוא מקום של תקווה ואופטימיות. מקום של התחלות חדשות. מקום שמציע אופק! המשימה שלכם, אנשי הסגל בכלא אופק – היא משימה חברתית ואנושית מהמעלה הראשונה. עבור הנערים ועבור החברה הישראלית כולה."

הנשיא פנה אל הנערים ואמר: "פגשתי היום הרבה מבוגרים שמאמינים בכם. סומכים עליכם ומוכנים לתמוך בכם במעלה הדרך. המסע שלכם הוא מסע לא קל. זה מסע לחיים. יש בו הרבה מהמורות. בין היתר ההתמודדות עם עבירות, וצעדי לקיחת אחריות."

״אפשר לעשות שינוי,״ אמר הנשיא, ״גם אחרי שנים של פשע ומעצרים וכלא. אני מאמין בכם, בכל אחד ואחד מכם. אני מאמין שיש לכם אופק. הכל תלוי בכם. אם רק תרצו, אם רק תבחרו. זה בידיים שלכם."

"יקיריי, כנשיא, שסמכות החנינה נתונה בידיו הייתי שותף, לעשייה של שירות בתי הסוהר, ראיתי את המחויבות לחברה לצד הדאגה לשלומם של האסירים והרצון לאפשר למי מהם שיכול, להשתקם, לפלס דרך, למצוא מוצא ולשוב לחיק החברה הישראלית," חתם הנשיא את דבריו והודה לסגל אופק ולכל סגל שירות בתי הסוהר.

נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי: "במסע הפרידה מתפקידך כנשיא, הזכות היא לנו שפינית מזמנך לאפשר לנו להוקיר את פועלך עבור ארגון הכליאה הלאומי. הממשק של מוסד הנשיאות אל מול שירות בתי הסוהר הוא בתחום החנינות ולאורך השנים ניכר כי אתה מעמיק לחשוב ולחקור כל מקרה אשר מגיע לפתחך מתוך הבנה כי החלטתך חורצת גורלות ומשפיעה על רבים בעולמו של האסיר. לא רק בתחום זה פעלת מולנו כארגון, ביקרת במספר יחידות לאורך שנות כהונתך.

''מדבריך לאורך השנים אנו חשים את הבנתך העמוקה למורכבות שבהגשמת ייעודו של הארגון המיוחד הזה, בהיותו ארגון ביטחוני בעל שליחות חברתית. הכרת מקרוב את רגישות תפקידו של הסוהר כאזרח במדינה אל מול אוכלוסיית הביטחוניים והוצגו בפניך פועלם של סוהרי הארגון. לא ניתן לייתר אף את עשייתה של רעייתך נחמה זכרה לברכה אשר בדרכה הייחודית אימצה אל ליבה את אסירות הווה תרצה והושיטה יד בלב פתוח פשוט כי הבראו בצלם.

''בשמי, בשם סגל הגונדרים וכלל סגל הארגון, אני מבקשת להודות לך, אדוני הנשיא על היותך דוגמא ומופת לאהבת הזולת, העם והמולדת, לערבות הדדית ועשייה חברתית. מאחלים לך בריאות איתנה והנאה בחיק משפחתך, ילדיך ונכדיך", כך פרי.