הרב ליאור לביא
הרב ליאור לביאצילום: עצמי

הספר "הסדנה להנדסת תודעה" של חנן עמיאור הוא ספר חשוב ופוקח עיניים שאחריו, הבנתי, עוד יותר, מדוע מו"ר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל כינה את התקשורת 'הסחת דעת' אחת גדולה.

ועם זאת, חשוב ללמוד את הטקטיקה התקשורתית, שגורמת לרבים מדי ליפול בפח ולתת אמון במי שמקדם לא פעם במודע עמדות אנטי דמוקרטיות ואנטי לאומיות אם לא גרוע מכך.

בדברים הבאים אבקש להציג בתמצית את שש הדרכים המוצגות בספר ולהראות כיצד גם ה'אנשים' שיצאו לתור את הארץ ושהוציאו דיבתה רעה, עליהם מספרת פרשת שלח-לך, נוקטים באותן הדרכים ממש.

1.אנונימיות. איך לגרום שיאמינו לכם בלי לעבוד יותר מדי קשה? הדרך הראשונה להנדסת תודעה היא: "הישענות על מקורות אנונימיים, שאין כל אפשרות להעריך את מידת אמינותם, בהנחה שהם בכלל קיימים". מכירים את הרגע הזה שאתם שומעים ידיעה שמובאת בשם "גורם בכיר"? אם אתם שומעים ידיעה כזאת תשאלו את עצמכם מיד: מהיו אותו "גורם בכיר"? מה האינטרסים שלו? האם הוא נחשב לאדם אמין? האם הוא קיים בכלל או שהוא נבדה במוחו של הדובר?

כאשר המרגלים מבקשים להציג את חוסר היכולת להתמודד מול יושבי הארץ, הם אומרים: "לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ". מה הכוונה למילה 'ממנו'? בפשטות הם מתכוונים שהאויב חזק מהם. אלא שרש"י מעמיק לשורש דבריהם: "כִּבְיָכוֹל כְּלַפֵּי מַעְלָה אָמְרוּ" (עפ"י סוטה כ"ה). כלומר, המרגלים טוענים שגם הקב"ה בכבודו ובעצמו לא יכול להתמודד עם הקשיים הקיימים בארץ! מניין לכם? כנראה ש"גורם בכיר" כלשהו העביר להם את המידע...

2. סתימת פיות. מה עושים כשמישהו אומר דבר שאיננו מקובל עליי? הדרך השניה להנדוס התודעה היא "סתימת פיות עקבית, בשלל דרכים וצורות, במטרה לדחוק מהשיח הציבורי אנשים ועמדות פוליטיות המשתייכים לצד השני.

בין אם בהרחקתם מראש מהשיח, בין אם בהתעלמות מדבריהם גם כשהם כבר בתוך השיח, ובין אם בהכרזה על כל דבר ביקורת כ"הסתה" – דבר המשמש תירוץ סופי לנעילת הדיון ולתיוג מבטאי הביקורת כבלתי לגיטימיים".

ובפרשה: כלב ויהושע, המהווים אופוזיציית מיעוט לדעת רוב העם, קוראים בהתרסה: "טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד... "כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וה' אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם...". מה תגובת העם המוסת על ידי דברי המרגלים? "וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים..." כך בפשטות. מי שלא מיישר קו עם המיינסטרים, ילמד בדרך הקשה מה יעלה בגורלו. לרגום באבנים?! לא הגזמנו? איפה הפלורליזם? חופש הביטוי? ברור לגמרי שכשמדובר בעמדות מסוכנות והזויות כל כך, אין שום מקום לסובלנות ולוויתור. אבן בראש!

3. דה-מורליזציה. איך משכנעים אנשים להפסיק להאמין ברעיון? הדרך השלישית של התקשורת להנדסת תודעה היא: "לוחמה פסיכולוגית שיטתית שהיא מנהלת עם הציבור, במטרה לרפות את ידיו, לדכא אותו, ליצור אצלו דה-מורליזציה ולהחליש את אמונתו בצדקת הדרך".

ובפרשה: "אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם"׃ "עֲמָלֵק יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי יוֹשֵׁב בָּהָר וְהַכְּנַעֲנִי יֹשֵׁב עַל הַיָּם וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן..." "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת". נו, השתכנעתם כבר שכדאי לכם לרדת מהעץ הזה של ההתיישבות בארץ ישראל? מה, עוד לא?!

4. פגיעה עקיפה בלכידות. מה עושים אם הלחץ הישיר לא עובד? הדרך הרביעית להנדסת התודעה היא: "הטיית דעת הקהל במערב נגד ישראל על מנת שתשפיע על המדיניות הממשלתית; ערעור על עצם הזכות של ישראל; זריעת ספקות בצדקת הדרך בתוך הציבור הישראלי; הבערת מחלוקות פנימיות כדי לפגוע בלכידות החברתית המאפיינת את החברה הישראלית; והחלשת רוח צה"ל".

ובפרשתנו, תוצאת תעמולת המרגלים: "וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא"׃ "וַיִּלֹּנוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן כֹּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם כָּל הָעֵדָה לוּ מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה לוּ מָתְנוּ..."וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה". ונשובה מצרימה! לא פחות! אותם אויבי ישראל ששעבדו, עינו ורצחו אותנו למעלה ממאתיים שנה הופכים מעתה להיות הבית החם שרק רוצים לשוב אליו. תגידו דוגרי, אין בושה?! אין גבול לציניות?!

5. העברת ידיעות מחלישות. אתם יודעים מה אומרים עלינו באירופה? הדרך החמישית להנדסת התודעה היא: "הפיכת התקשורת למעין תחנת ממסר חירשת עיוורת של תוכן מוטה, מבוים ומפוברק, שיוצרים עבורה ספקי תוכן אינטרסנטיים המנצלים את חולשותיה, חגים סביבה ומזינים אותה באוכל מן המוכן".

ובפרשה, באחד הפסוקים היותר מוכרים: "וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". ובפירושו של רש"י: "שָׁמַעְנוּ אוֹמְרִים זֶה לָזֶה, נְמָלִים יֵשׁ בַּכְּרָמִים כַּאֲנָשִׁים" (סוטה ל"ה). זה לא רק שאנחנו חושבים שאנחנו שפלים, רעים ומגעילים, באמריקה ואירופה אומרים עלינו דברים הרבה הרבה יותר גרועים!

6. הפצת שנאה. ומה עושים כששום דבר לא עובד? כאן הגענו אל הדרך השישית והאחרונה: "מפעל הפצת שנאה משולח רסן שמנהלים עיתונים מסוימים מעל דפי עמודי הדעות שלהם. פלגנות פנימית, לחץ חיצוני המציג את ישראל כמדינת רשע מוחלט".

ובפרשה: "וְלָמָה ה' מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת לִנְפֹּל בַּחֶרֶב נָשֵׁינוּ וְטַפֵּנוּ יִהְיוּ לָבַז הֲלוֹא טוֹב לָנוּ שׁוּב מִצְרָיְמָה". כן, כן. שמעתם נכון. מי שהוציא אותנו ממצרים; קרע לנו את הים; העבירנו בתוכו בחרבה; שיקע צרינו בתוכו; האכילנו את המן וכו' וכו' מבקש להכניס אותנו אל הארץ כדי להרוג אותנו. ובטח אם נשוב לברלין... סליחה, למצרים, הולך להיות נפלא ממש...

אז בפעם הבאה שאתם מאזינים לרדיו, קוראים עיתון או צופים בטלוויזיה, שימו לב טוב טוב שלא מהנדסים לכם את התודעה.