יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

השר לשעבר יצחק (בוז'י) הרצוג ניצח היום (רביעי) את מרים פרץ ויכהן כנשיא מדינת ישראל ה-11.

הרצוג נבחר ברוב חסר תקדים - הגדול ביותר אי פעם. 87 ח"כים בחרו בהרצוג, 26 בחרו במרים פרץ, 7 חברי כנסת נמנעו.

''בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה, הנני העני ממעש, מקבל עלי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד נשיא מדינת ישראל האחד עשר", אמר הרצוג בנאום ראשון לאחר בחירתו. "אני מקבל עלי את האחריות הכבדה שהטלתם על כתפיי. מקבל את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, בתפקיד רם ונישא זה.

הרצוג הודה למרים פרץ: ''אני מודה לגברת מרים פרץ, גיבורה ישראלית, על היותה סמל והשראה לכלל אזרחיות ואזרחי ישראל, לקימה מכאב אין סופי ולבחירה בחיים. מרים, אני מושיט לך יד ומייחל לשיתוף פעולה פורה בינינו, למען החברה הישראלית''.

נאום נשיא המדינה הנבחר יצחק הרצוגדוברות הכנסת

בפנייה לאזרחי ישראל אמר הנשיא הנבחר: ''משך למעלה משני עשורים מילאתי את משימת חיי: שירות העם והארץ שלנו באהבה, במסירות ובמקצועיות. למדתי את החברה הישראלית לאורכה ולרוחבה, הכרתי מקרוב את המגוון והייחודיות של הפסיפס הישראלי, הנדיר והייחודי, המשלב לא רק את בני כל האמונות, הקבוצות והדתות, אלא את כל האוצרות האדירים שקיבלנו כאן יחד: עושר רוחני, עומק תרבותי, מחשבה ביקורתית, מסורת והתחדשות. אין אפילו אבן אחת בפסיפס היפיפה שלנו שהייתי מוכן או מעז לוותר עליה.

''זו הסיבה שבכוונתי להיות נשיא של כולם. להטות אוזן קשבת לכל עמדה ולכבד כל אדם. לסמן את הקווים המחברים ולבנות גשרים של הסכמות, כדי לקרב גם את הרחוקים שבניצים - כאן בתוכנו, כמו גם עם אחינו ואחיותינו בתפוצות; להעצים ולטפח את היצירתיות, היוזמה והמקוריות שלנו; למלא בכל יום את צידת האחדות, הערבות הדדית והזהות משותפת, הנחוצות לנו כל כך במסע שלנו להפוך לחברת מופת. להותיר מרווח נשימה לרוקמי הרוח, היצירה והחלומות. למלא את ישראל בתקווה''.

לדברי הרצוג האתגרים רבים ואין להקל בהם ראש. "חיוני לטפל בפצעים שותתי הדם שנפערו בחברה שלנו בתקופה האחרונה; עלינו להגן על מעמדה הבין-לאומי של ישראל ועל שמה הטוב במשפחת העמים; להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל; לשמור על עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו; להתעלות אל גודל שעתה של האומה; ולצאת מן המיצר אל המרחב. זו המהות שלנו, החלוציות שלנו והמחויבות של כולנו.

''אל המסע הזה אני מביא עמי את כל מרצי, ניסיוני ויכולותיי. את המחויבות ההיסטורית של שרשרת הדורות המשפחתית שלי לנצח ישראל''.

''אני מביא עמי גם שותפה נפלאה ויחידה במינה - מיכל רעייתי האהובה, בלעדייך זה לא היה קורה.
בלי התמיכה והמחויבויות האינסופיות שלך ובלי היותך שם, תמיד, לאורך הדרך כולה. את ובנינו האהובים נעם, מתן ורועי.

בסיום דבריו אמר הרצוג: ''לנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן רובי ריבלין, אני שולח מכאן את ברכתי ומאחל לו סיום מוצלח לכהונה מבורכת ולתרומתו הגדולה לעם ולמדינה שלנו. תחי מדינת ישראל. תודה רבה''.

יצחק הרצוג מילא שורה של תפקידים ציבוריים מרכזיים בשני העשורים בהם היה בזירה הפוליטית והציבורית: הוא כיהן כמזכיר הממשלה ה-28; חבר כנסת בכנסות ה-16-20 (2003-2018); שר בממשלות ישראל ה-30-32, בתפקידים: שר הרווחה והשירותים החברתיים, שר הבינוי והשיכון, שר התיירות והשר לתפוצות, חברה והמאבק באנטישמיות; חבר הקבינט המדיני-בטחוני; יו"ר מפלגת 'העבודה' ומועמד 'המחנה הציוני' לראשות הממשלה, ראש האופוזיציה; כיום מכהן כיו"ר הנהלת הסוכנות היהודית לארץ ישראל.

יצחק הרצוג נשוי למיכל, עו"ד ומגשרת העוסקת בפעילות חברתית רבת שנים, ולהם שלושה בנים. הרצוג בנו של נשיא המדינה השישי חיים הרצוג ז"ל ונכדו של הרב הראשי לישראל הרב אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל.

בסיום ההצבעה מרים פרץ נשאה דברים: "אני הבת שעלתה ממרוקו, הגיעה לארץ, עברה את חיי המעברה וזכתה להגיע להתמודד לנשיאות המדינה. זאת השמחה. זאת הגאווה, לא בחיל ולא בכוח, לא במספר המנדטים, לא במספר האצבעות.

המועמדת לנשיאות הוסיפה: "על הטילים בעזה נתגבר, על הרוח הרעה לא נצליח להתגבר. יש לנו מדינה מדהימה - אסור שנכסה אותה בערפל".

מרים פרץ: על הטילים בעזה נתגבר, על הרוח הרעה לא נצליח להתגברכאן

בשעה 11:00 פתח יו"ר הכנסת יריב לוין את ישיבת המליאה המיוחדת והחלה ההצבעה. מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ, קראה בשמות חברות וחברי הכנסת לפי סדר שמות המשפחה, ואלה קמו בזו אחר זה וניגשו אל מאחורי הפרגוד. שם שמו במעטפה פתק עם השם המועדף עליהם, או פתק לבן, ושילשלו אותו לתוך תיבת הקלפי.

בתום ההצבעה הכריז יו"ר הכנסת על הפסקה בישיבת המליאה לצורך ספירת הקולות. תיבת הקלפי נלקחה על ידי סדרני הכנסת לחדר נפרד והקולות נספרו על ידי חברי ועדת הקלפי, חברי הכנסת דוד ביטן (יו"ר), יוסף טייב, אמילי מואטי ויואל רזבוזוב.

בתום הספירה חידש יו"ר הכנסת את ישיבת המליאה והכריז על התוצאות.

השבעת הנשיא/ה הנבחר/ת תתקיים במועד אחר. כהונתו של הנשיא ראובן ריבלין נמשכת עד כ"ט תמוז תשפ"א, ה-9 ביולי 2021.

המועמדת לנשיאות, מרים פרץ עם קבוצת תומכים בכניסה לכנסת