אפשר להשתנות
אפשר להשתנותצילום: ISTOCK

היום (חמישי) יתקיים בירושלים מצעד הגאווה שיפתח למעשה את אירועי חודש הגאווה. האירוע ואירועי החודש המתקרב מעלים מחדש את השאלה האם ניתן לשנות נטייה להט"בית?

ירון (שם בדוי), כיום נשוי ואב לחמישה מספר על ניסיונו וניסיונם של אחרים כמי שהחל את חייו כבעל נטייה להט"בית ובטיפול פסיכולוגי חולל תפנית באורח חייו.

"זה לוקח אותי כעשרים שנה אחורה", מספר ירון. "הייתי אז בחור ישיבה. בסביבות גיל עשרים הרגשתי שהמשיכות שאני נמשך הם לגברים. לא נמשכתי לנשים בכלל, וזה הכניס אותי לקונפליקט גדול מאוד. לא רציתי בזה כמי שמגיע מבית דתי ושואף להקים משפחה כמו כל החברים וזה הכניס אותי למצוקה מאוד גדולה ולתחושת פחד מהחברה ומהחברים אם הנושא יתגלה".

"ניסיתי כל מיני דברים, וביניהם טיפול פסיכולוגי שהיה טיפול פסיכולוגי לכל דבר", מוסיף ומספר ירון, "עסקנו בטיפול בבירור היחס שלי לעצמי. הייתי עם ביטחון עצמי מאוד נמוך ושיקמתי את היחס שלי לאיך אני תופס את עצמי. ניסיתי להבין את המשיכה הזו, מאיפה היא מגיעה ומה אני מחפש בגברים, ותוך כדי בירור המשיכה לנשים התחילה להופיע והמשיכה לגברים הלכה ונחלשה".

אל הטיפול הגיע ירון "דרך ארגון 'עצת נפש' שפניתי אליו דרך קו תמיכה. הם הפנו אותי לסדנה שעוסקת בנושא דרכה פגשתי עוד אנשים והפנו אותי לפסיכולוג". כיום, הוא מספר, כאשר הוא נשוי ואב לילדים, עברו ידוע לרעייתו. "אשתי יודעת מהכול", הוא מבהיר ומציין כי הדבר האחרון שהיה רוצה הוא שהסתרה תהיה בינו לבין אשתו. "הרגשתי שאני חייב לספר על כך עוד לפני שהתחתנו. היא לא מאוד הופתעה כי לאורך הפגישות שלנו סיפרתי שעברתי תהליך נפשי ושאני לא כמו פעם".

להערכתו של ירון לו היה מגלה את נטייתו החד מינית כיום ולא לפני עשרים שנה ספק אם היה יכול לפנות לאותו טיפול שבזכותו הוא זוכה כיום למשפחה. "יכול להיות מאוד שאם היום הייתי נחשף לנושא הזה וללגיטימציה שיש היום בתקשורת יכול להיות שהיום לא הייתי הולך למהלך הזה ולא הייתי מסוגל להתמיד בו".

באשר לתיוג הטיפולים הנפשיים כטיפולי המרה שיש להיאבק בהם, ירון דווקא מבין את החשש וקובע כי הוא מוצדק לנוכח ניסיון העבר. "בעבר היו פרקטיקות מזעזעות. היום אני לא יודע כמה זה קיים" עם זאת הוא מציין כי בעבר נפגש עם משהו שמזכיר את אותן פרקטיקות, "ניסיתי טיפול אצל פסיכולוג שאמר לי לחשוב על בנות בצורה מלאכותית ולעשות כל מיני דברים, אבל ראיתי שזה לא זה אלא מלאכותי ומאולץ". לעומת זאת "הטיפול שכן עברתי לא היה כזה".

לדבריו "יש כאן הנדסת תודעה כשמגדירים כל טיפול שמשנה משיכה מינית או שמאפשר בחירה כ'טיפולי המרה', ומנסים לחוקק חוק שימנע בחירה חופשית ללכת לפסיכולוג ולומר שזה מה שאני רוצה".

ירון מדגיש כי סיפורו אינו יחיד. "לאורך הדרך פגשתי חברים עם סיפורים מאוד דומים. אנשים שהיו בעלי משיכה לגברים והיום הם נשואים והורים לילדים. יש גם הרבה עדויות מהעולם לכך" על מנת לרכז את הסיפורים ואת חוות הדעת המקצועיות העוסקות בכך הקימו ירון וחבריו את אתר 'לבחור בעצמי'. "גם בתחום המדעי והמחקרי יש שמוכיחים שנטייה הומוסקסואלית היא דבר שמשתנה. זו לא גזירת גורל", הוא אומר ומציין כי לא פעם פרשנויות מוטעות לתופעות קיימות שולחות את המתמודדים לזרועות לגיטימציית הלהט"ב, בעוד פרשנות אחרת של המציאות הייתה מובילה אותם למקום אחר לחלוטין.

"גם בתוך הקהילה הלהט"בית יש הרבה שניסו וראו שסגנון החיים הזה לא מתאים להם, אבל בכל מקום מציגים להם כעובדה מוגמרת שאין להם אפשרות לבחור, אבל לכל אדם יש את החופש לבחור".