מתן פלג
מתן פלגצילום: אור אלכסנברג

אנו נמצאים בפתחה של שנת שמיטה, שבה אנו מצווים על שביתת הארץ. ההיגיון במצווה זו הוא פשוט. בדומה למצוות שמירת השבת, שלפיה ביום השביעי עלינו לנוח ולהתעסק עד כמה שאפשר בענייני רוח, גם האדמה, ובעיקר הבעלים שלה, צריכים מנוחה אחת לשבע שנים. מנוחה זו מטרתה אחת, והיא התמקדות. התמקדות בחיזוק עולם הרוח של כל יהודי ויהודי באשר הוא, בחיזוק האדמה דרך השבתתה, ובעיקר בחיזוק האמונה שלפיה גם אם לא זורעים ומעבדים את האדמה שנה אחת, לא מאבדים פרוטה מרווחי היבול.

לאחרונה, ארגון 'אוצר הארץ', המבקש לשמור את השמיטה בצורה המהודרת דרך אכילת פירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית, חרת על דגלו את קידום העבודה העברית־ישראלית והעלאתה על נס. הארגון יצא בקמפיין הקורא לחזק את החקלאות הישראלית ולפעול למענה לקראת שנת השמיטה. הקמפיין יצא לדרך בגלל המציאות הבלתי נתפסת שבה ערביי ישראל, יהודה, שומרון ועזה נלחמים בנו, ומנגד בשנת השמיטה מדינת ישראל מגדילה את היבוא מהם בעשרות אחוזים. מדובר בקמפיין חשוב ביותר אשר מבקש להוקיר ולו במעט את חקלאי ישראל אשר זורעים בדמעה, כך שבסופו של יום הם יקצרו ברינה ותגדל אצלם המוטיבציה להמשיך ולגדל תוצרת ישראלית. אנחנו כישראלים ויהודים אוהבי הארץ צריכים לתמוך באוצר הארץ ובחקלאות הישראלית ולמחות על סכומי העתק המועברים לערבים בתקופה הזאת.

יש הטוענים ש'אוצר הארץ' נכנסים למהומה מיותרת, אבל צריך להבין שאנו נתונים במאבק ריבוני ממושך שמושפע גם ממסחר, ולכן הזעקה של אנשי 'אוצר הארץ' נכונה ואמיתית. אותם גורמים אשר מתיימרים לייצג ליברליות, חופשיות ועוד ערכי חופש ביטוי מוסווים, לא רק שאינם מקטינים את פעולתו המבורכת של 'אוצר הארץ', אלא מחזקים אותו וגורמים לרבים להצטרף לפעילותו. במיוחד בעת הזו, כאשר מדינת ישראל מתמודדת עם אויבים מבית ומחוץ אשר מבקשים להשמידה ולהורסה מבפנים, יש לחזק כל גורם אשר מעוניין לחזק את ישראל, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחקלאי ישראל אשר קמים יום יום ומגשימים לא במילים אלא במעשים את החזון הציוני.

כיום ענף החקלאות מחזיק רק כשלושה אחוזים מהשוק הכלכלי והעסקי במדינת ישראל, אך חשיבותו הסגולית גדולה לאין ערוך מסכום הכסף שהוא מכניס למדינה. נכון, ישראל היא מעצמה עולמית בענף גדיד התמרים, ומשווקת מעל ל־70 אחוזים מתוצרי התמרים בעולם. כאשר מוסיפים לכך את פירות ההדר, שגם ביצואם ישראל מובילה, ברור לכול כי אותו קמפיין של 'אוצר הארץ' המבקש לעודד חקלאות עברית במדינת ישראל הוא קמפיין עבור כולנו, עבור אוהבי הארץ והאוחזים בה. במציאות כיום, אחרי כמעט שנה וחצי של מגפת קורונה ולאחריה מבצע צבאי נרחב בעזה, כל מהלך שיקדם עסקים ישראליים בכלל ועסקי חקלאות בפרט, מבורך. כן, אל לנו להתבייש באותם לוחמי אדמה שקמים לפנות בוקר מדי יום ויוצאים אל השדה כדי לפתח את ארץ ישראל הלכה למעשה.

כיום, כאשר יותר ויותר אנשים מעדיפים שבניהם ילכו לעבוד בהיי־טק או בנדל"ן, יש להעלות על נס את אותם יחידי סגולה שנלחמים על שטחי ישראל. פעם היו החלוצים בקיבוצים, כיום ניתן לפגוש אותם בבקעת הירדן, בגב ההר וביהודה ושומרון.

ארץ ישראל נקנית בייסורים, אך ללא ספק היא נקנית גם במקום שבו נלחמים ומעבדים רגב אדמה אחד אחר משנהו. משכך, כל מהלך שקורא לעודד חקלאות ישראלית הוא עוד בניית קומה בפיתוחה של מדינת ישראל, ומגשים דה־פקטו את חזון הנביאים. אנו נחבק ונעלה על נס את פועלם של אלה שנלחמים על ארץ ישראל. אני קורא גם לכם להצטרף ליוזמה חלוצית זו, שהיא היא המפתח להמשך שגשוגה של המדינה, הן בשנת השמיטה והן לאחריה. הריבונות שלנו על ארצנו מתחילה בדברים הקטנים.

הכותב הוא יו"ר תנועת 'אם תרצו'