דיאליזה
דיאליזהpixabay

דיאליזה – תמיכה לכליה

תפקידן של הכליות בגוף דומה לתפקיד של מסננת. הן מעבירות את הפסולת המיותרת הנמצאת בדם כמו שתנן, חומצות שונות ואשלגן לאיברים המאפשרים להפרישן מהגוף. כאשר הכליות מפסיקות לעבוד תהליך פינוי הפסולת אינו מתרחשת והגוף נמצא במצב של סכנת חיים. לכן, נהוג להעניק למטופלים בעלי אי־ספיקת כליות או ליקוי כלשהו בכליה טיפול תומך לסילוק הפסולת.

טיפול זה מתבצע באמצעות מכונה שבה הדם עובר במהירות. המכונה מזהה לפי הגודל של החלקיקים השונים בדם את הפסולת ומפנה אותו מהגוף. בתום הטיפול הדם נקי מפסולת ממש כפי שהיה לו הכליה הייתה עובדת כשורה.

דיאליזה ציפקית

לצד טיפולי הדיאליזה המתבצעים מספר פעמים בשבוע בבית החולים, קיימים גם טיפולים המבוצעים באופן שוטף בבית. טיפולים אלה מבוצעים באמצעות מכונה הממתינה כאשר הדם נע באופן רצוף לאורך הלילה כולו בתוך הגוף ומבלי שיצא ממנו, והיא מסלקת את הרעלים. שיטת הפעולה של מכונה זו מתבססת על היכולת של קרום הבטן לסנן את הרעלים. נוזל דיאליזה מיוחד מוחדר לגוף, ובשיטה של השוואת לחצים הדם והפסולת שבתוכו מועברים לצד השני של קרום הבטן. לאחר מכן, נותר בגוף רק הדם הנקי. הדבר דומה מאד לפעולה שמבצעת הכליה בגוף כדי להפריש את הפסולת המיותרת מהדם.

בדרך כלל הטיפולים הללו יערכו לאנשים שאינם יכולים לעמוד בטיפול אינטנסיבי כמו הדיאליזה הרגילה (ילדים או מבוגרים). ניתן לבצע דיאליזה בבית, במקום העבודה או בכל מקום שבו האדם נמצא שעות ממושכות ביום.

כמה זמן אורכת דיאליזה?

דיאליזה בשיטה הסטנדרטית שבה הדם מנוקז אל מחוץ לגוף לצורך טיהורו מפסולת (בשיטה המכונה "המו־דיאליזה") אורכת כארבע שעות. לעומת זאת, השיטה השנייה של דיאליזה צפקית אורכת לילה שלם כ־12 שעות, משום שהמעבר של הנוזלים בגוף הוא הרבה יותר איטי. בשל ההבדלים בעוצמת התהליך, מטופלים חלשים יותר מופנים לדיאליזה הצפקית.

היכן מבצעים את טיפולי הדיאליזה?

בעבר היה ניתן לבצע טיפולי דיאליזה אך ורק במרכזים רפואיים. כיום, בשל ההתפתחות הטכנולוגית חולים הזקוקים לטיפול יכולים לבחור לבצע אותו גם בבית. בדרך כלל ההחלטה הזו תתבצע כאשר המטופל מעוניין לשמור על אורח חיים תקין, ומעדיף לבצע סינון איטי של הרעלים בגוף לאורך שעות השינה.

הטיפולים הללו מכוסים על ידי קופות החולים ומאפשרים למטופלים שהכליה שלהם חדלה לתפקד לקבל מכשיר מיוחד לביתם. לאחר הדרכה קצרה כל מטופל יכול להתחבר למכשיר ולבצע את הדיאליזה בעצמו. מכשירי הדיאליזה כיום כוללים גם ממשק חכם שמעביר לרופא המטפל את תיעוד ביצוע הדיאליזה והנתונים הקשורים למצב הדם וכמות הפסולת שהשתחררה. כך, הרופא יכול להעניק למטופל מעקב צמוד גם מרחוק והוא אינו חייב לבצע את הטיפול הזה בשילוב עם השגחה רפואית.

עם זאת, מטופלים רבים מעדיפים דווקא לבצע את הטיפול בבית החולים. היתרון של ביצוע טיפול ליד הרופא המטפל וצוותים רפואיים הוא ניטור המידע הקשור לטיפול בזמן אמת. בנוסף, המטופל אינו צריך להיעזר במשפחתו כדי להתחבר למכונה. אחות מחברת אותו למכונת הדיאליזה, הטיפול מתבצע בצורה מהירה יותר ואז המטופל יכול לשוב לביתו.

לסיכום, טיפולי דיאליזה מחליפים את פעילות הכליה ומאפשרים לחולים הסובלים מאי ספיקת כליות לחיות חיים שגרתיים ללא חשש. בתי החולים מציעים טיפולי דיאליזה במחלקה מיוחדת המלווה את המטופל מהאבחון הראשוני דרך הטיפולים התקופתיים ומבצעת מעקב שוטף על מצבו.