דפיברילטור
דפיברילטורpixabay

היהדות מקדשת את ערכם של החיים, ולא בכדי פיקוח נפש דוחה אפילו את השבת הקדושה. עם הידע שהצטבר עם השנים בתחום הרפואה, ניתן להציל את חייו של אדם באמצעות ביצוע פעולות פשוטות. גם אדם מהשורה שאינו רופא יכול ללמוד מיומנויות בסיסיות ולהשתמש בהן בעת הצורך, בסיוע לפלוני ברחוב, בהצלת בני המשפחה והחברים ואפילו בהנחיית אדם זר כיצד להציל את חייו שלו.

אילו פעולות מצילות חיים ניתן לבצע?

הפעולות מצילות החיים קשורות למספר קטגוריות עיקריות: הראשונה היא מניעת חנק במקרה שגוף זר חדר לדרכי הנשימה. כל עוד האדם נמצא בהכרה, ניתן לבצע פעולות בעמידה באמצעות לחיצות חזה בבטן. ניתן לראות סרטונים ברשת המסבירים את התהליך או לעבור הדרכה מסודרת בנושא ולדעת לבצע את הפעולה במקצועיות.

הקטגוריה השנייה היא מקרים של החייאה כאשר אדם מאבד את הכרתו. במקרה זה חשוב לבדוק אם מדובר בחנק והאם יש לו דופק, ולהתחיל לבצע החייאה או הנשמה. חשוב לבצע את הפעולות הללו במהירות משום שמספיקות מספר דקות בלבד שבהן אדם אינו נושם כדי לגרום לנזק בלתי הפיך למוח.

הקטגוריה השלישית קשורה להפרעות בקצב הלב, כמו דום לב, התקפת לב ואירועים נוספים. חשוב להכיר היטב את הסימנים המקדימים ולהיחלץ לעזרתו של אותו אדם. במקומות ציבוריים ובמקומות עבודה ניתן למצוא היום דפיברילטור ולהיעזר בו. זהו מכשיר המעניק שוק חשמלי ללב, ומסוגל להשיבו לפעילות תקינה במקרה של פרפור חדרים או דום לב.

אם אתם לומדים כיצד לתפעל את המכשיר המחובר באמצעות שתי אלקטרודות פשוטות, תוכלו במהירות רבה להציל חיים בשעת הצורך. כיום, ניתן להשיג מכשירים אלה בגרסה אוטומטית או ידנית ולטפל באדם עד שמגיע הצוות הרפואי המטפל.

קטגוריה רביעית קשורה להצלת חיים במקרה של פגיעה הגורמת לדימום קריטי. במקרה הזה אפשר לקבל הדרכה כיצד לאתר את מקום הדימום במהירות ולחסום את כלי הדם עד להגעתו של האמבולנס שבו הנפגע יוכל לקבל טיפול רפואי.

היכן אפשר לקבל הדרכה על הפעילויות הללו?

כל אחת מהפעולות הבסיסיות הללו ניתנת ליישום מיידי לאחר הדרכת עזרה ראשונה שאותה ניתן לקבל ברחבי הארץ. ההדרכות הללו מבוצעות במקום העבודה על ידי פרמדיקים מורשים, והן יכולות להעניק את כל הידע החשוב כל כך להציל את חייו של אדם אחר. במהלך ההדרכה נעשה שימוש בבובה גמישה המדמה את חלקי הגוף השונים ומאפשרת להכיר את העקרונות הפיזיולוגים בכל אחת מהפעולות שמבצעים להצלת חיים.

ככל שיותר אנשים יוכשרו בעזרה ראשונה כך נוכל להציל חיים בקהילה

ככל שיהיו בקהילה יותר אנשים שהוכשרו בפעולות הבסיסיות של עזרה ראשונה, כך יהיה קל יותר להציל אנשים שנמצאים בסכנת חיים. חשבו על הוקרת התודה של המשפחות שתוכלו להציל, על החיים שממשיכים לאחר הפעולות הבסיסיות שביצעתם ועל היכולת של הצוות הרפואי לטפל באותו אדם לאחר שהייתם לצידו בדקות יקרות מפז. עזרה ראשונה בסיסית יכולה להיות ההבדל בין חיים ומוות במקרים רבים, ולא ניתן לצפות מראש מתי יזדקקו לעזרה שלכם.

לסיכום, אם אתם עדיין לא יודעים כיצד לבצע את הפעולות הבסיסיות להצלת חיים ולהשתמש בדפיברילטור, כדאי לדבר עם המקום שבו אתם לומדים או עובדים, ולבדוק את האפשרות להזמנת הדרכה של עזרה ראשונה. מדובר בהדרכה שאינה אורכת זמן רב, ובתוך יום אחד בלבד אתם יכולים לרכוש ידע יקר מפז שיוכל לסייע לכם לשמור גם על האנשים הקרובים לכם ביותר. אם אתם רוצים ללמוד בעצמכם את הנושא, בדקו אילו אפשרויות מוצעות באזור המגורים שלכם.