קרואלה
קרואלה באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם

איך כותבים 'נבל' בלשון נקבה בעברית תקנית? האם הדמות היא נבלה, נבלת או שמא נבלית? חיפוש זריז באתר של האקדמיה ללשון העברית חסך לי את הדילמה: נבלית אמנם אין שם, אבל תמונה גדולה של קרואלה דה-וויל מעל הכותרת 'מרושעת' דווקא כן.

'קראולה', הסרט העלילתי החדש של דיסני, קצת חולק על ההגדרה הזו. אחרי רצף של סרטים בסגנון, סרטים כמו 'מליפיסנט' ו'הג'וקר', שלקחו סיפורי ילדות מוכרים והציגו לנו את הנבלים שלהם בצורה קצת אחרת, עכשיו מגיע גם תורה של קרואלה. כן, ההיא מ'101 כלבים דלמטיים'.

הסרט עוקב אחרי קרואלה בשנים המוקדמות והמרדניות שלה אי שם בלונדון של שנות השבעים הסוערות, ומראה איך נוכלת צעירה ונועזת בשם אסטלה (אמה סטון) הפכה לאייקון האופנה הידועה והמרשעת כפי שהכרנו אותה בסרט המצויר. הסרט מצליח להישאר מחוכם ועדין עם קריצה למבוגרים, למשל האזכור של חמשת שלבי האבל של קובלר-רוס, ובו בזמן לא לאבד את האנרגטיות והחיוניות שיש לסרטי דיסני או במילים אחרות – סרט לכל המשפחה.

בדקות הראשונות של הסרט אסטלה היא עוד ילדה קטנה, אבל פתיחה קצרה וחזקה (לא אמינה במיוחד, אבל חזקה) מביאה את אסטלה ואת הצופים לנקודת הזמן בו יתרחש רובו המוחלט של הסרט, כשאסטלה ושני הידידים-גנבים שלה בונים ביחד את מרחב מחייתם בלונדון הסוערת.

מפגש מקרי עם אייקונית האופנה הברונית פון הלמן (אמה תומפסון), יוצר חלון הזדמנויות עבור הבחורה השאפתנית, אבל משהו משתבש בדרך והידידות בין שתי הנשים הופכת לתחרות. אישיותה החדשה של אסטלה מתפתחת וכולנו עדים להיווצרותה של נבלית העל: קרואלה דה וויל.

יש לא מעט הבדלים בין קרואלה המצוירת לזו האלגנטית שמשתקפת לנו על המסך. יש את הדברים הבולטים לעין, למשל היעדרם המוחלט של הפרוות שהיו פריט הלבוש העיקרי של קרואלה, והעובדה שאפילו הנבלית ה'מרושעת' כבר לא חושבת על להרוג את הכלבים, אבל זה מובן לחלוטין, בכל זאת, העולם השתנה.

ההבדל המשמעותי הוא באופי, שהתעבה קצת, שקיבל צורה. קרואלה 2021 לא מתיימרת להיות צדיקה, היא מרושעת וקצת מטורפת והיא מודעת לזה ואף אומרת את זה למצלמה, אבל המרושעים של היום הם כבר לא המרושעים של פעם. הם מורכבים יותר, עגולים יותר. קל יותר להזדהות איתם.

כשיצא הסרט 'הג'וקר' שגם היה מועמד לאוסקר היו הרבה שחששו, ובצדק. הטענות היו על המסר, על האלימות הברואטלית שכמו מעודדת את הצופים לאלימות, על ה'רישיון להרוג'. טענות שאולי נשמעות קצת מוגזמות כשנזכרים שבסך הכל מדובר בסרט, אבל הזהירות שלהם מובנת. זהירות עוד לא הרגה אף אחד, גבר בתחפושת של הג'וקר, דווקא כן...

גם 'קרואלה' העלה בי את אותן מחשבות, את אותן חששות. המדיניות החדשה של הוליווד להציג את המורכבות של הסיפור ושלא הכל שחור לבן היא טובה לדעתי, וגם הסרטים שהיא מייצרת, ו'קרואלה' ביניהם, הם טובים, אבל הם מעלים שאלות שחייבות להישאל.

אם קרואלה בסך הכל באה עם רצון טוב והפכה לנבלית, אם הגו'קר הפך למי שהוא רק בגלל הנסיבות והחברה, אז איך דואגים שזה לא יקרה לנו? האם יש דרך בכלל להבטיח זאת? וגם, אם נעזוב את השאלות הגדולות והקיומיות ונחזור לסרט שלשמו התכנסנו, האם קרואלה של הסרט היא בכלל נבלית (או 'מרושעת' על פי האקדמיה)? או שברגע שנמחק את כל הידע הקדום והסטיגמות שלנו על הדמות, יתברר שקרואלה היא בכלל גיבורה?

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו