בחינת בגרות
בחינת בגרותצילום: ISTOCK

תלמידים ותלמידות שנגשו היום (חמישי) לבחינת הבגרות בלשון הופתעו לגלות שנושא מרכזי בבחינה היה הדרת הנשים שלכאורה קיימת בשפה העברית.

כך למשל, התלמידים נדרשו לנתח מאמר שכתבה דפנה איזנרייך, שהוציאה מדריך לשימוש בשפה ניטרלית מגדרית – "לכתוב לכולםן".

במאמרה חלקה איזנרייך על קביעת האקדמיה ללשון עברית שצורת הזכר בעברית היא הצורה שבה אנו נוקטים כשאין לנו צורך להבחין במין. "זכר סתמי אינו סתמי כלל", כתבה. "הוא גורם להדרה של נשים, נערות וילדות מן השפה וכך תורם גם להדרתן מן החברה".

תלמידי תיכון תמהו, כאמור, על האג'נדה שהוחדרה, כלשונם, לתוך בחינת הבגרות. "ארגוני הפמיניסטיות הרדקליות מנסות ומצליחות להחדיר את המסרים שלהן גם למשרד החינוך", אמרה אחת התלמידות. תלמידה אחרת כתבה לחברתה לאחר הבחינה: "נראה לי שמרב מיכאלי כתבה את הבגרות שלנו".

שולמית גולדברג מתנועת "שוברות שוויון" הסבירה בשיחה עם ערוץ 7 מדוע כל כך חרה להן הערעור על השפה העברית. "הנחת היסוד שלהן מוטעית", אמרה. "אנחנו לא מוכנות להכנס למלחמת המינים הזאת. לא בשפה ולא בכלל. אנחנו מאמינות בשונות מבורכת בין המינים ובהשלמה שבניהם".

לדבריה, "בהפוך על הפוך, בשם השוויון הן מנסות להדמות לגברים כיוון שרק כך הן תהיינה שוות. לעיתים הן טוענות הפוך, שאין בכלל הבדל בין המינים. ממילא מרגישות מקופחות בכל מקום".

"אין באמת קיפוח", הוסיפה. "ואת השפה העברית שלנו שאינה מפלה אנחנו לא נשנה. היהדות מכבדת נשים ונשיות. אין לנו בעיה עם כך שלשון הרבים היא לשון זכר".

"האג'נדה הזאת, שהובאה בבגרות בלשון, שנויה במחלוקת", ציינה. "לא יתכן שיתנו אותה לתלמידים. מדהים לראות שהטבעיות של התלמידות ובנוסף העבודה של שוברות שיוויון במשך מעל 3 שנים נותנת את אותותיה. התלמידות המדהימות זיהו מיד כי יש אג'נדה שחודרת לדלתן והן אלה שדיווחו ישר למחנכות. אם דור העתיד שלנו כבר יודע לזהות אז אנחנו בדרך הנכונה".

נעמה זרביב, ראש ארגון 'שוברות שווין', מסרה: "אני קוראת למורים, להנהלת החמ"ד ולמשרד החינוך לבדוק מה קורה בכל המקצועות. אנו קוראים למשרד החינוך לא לאמץ אג'נדות קיצוניות אלה ולא לכפות אותן על כלל תלמידי ישראל".

ח"כ אבי מעוז הגיב: "הבגרות בלשון שהתקיימה היום היא הנדסת תודעה באופן הכי קיצוני. שאלה אחרי שאלה, מלאות כולן בתפיסות פמיניסטיות רדיקליות, בהאשמות הזויות כלפי העברית והחברה בישראל כ'מדירות נשים', ובהצעות לעיוות השפה העברית. אני קורא לשר החינוך לפטר מיד את כל פקידי החינוך האחראים לכך".

קטע מהבגרות בלשון
קטע מהבגרות בלשוןצילום: ללא