אורית סטרוק
אורית סטרוקצילום: Miriam Alster/FLASH90

על שולחן הכנסת הונחה היום (שני) הצעת חוק השוואת חקיקה לתיקון פקודת סדרי שלטון ביוזמת יו"ר סיעת הציונות הדתית חה"כ אורית סטרוק.

בין יוזמי החוק: בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק, מכלוף מיקי זוהר, מתן כהנא, מיכאל מלכיאלי, שלמה קרעי, יצחק פינדרוס, שמחה רוטמן, אליהו ברוכי, שרן מרים השכל, קרן ברק ומשה ארבל.

המנגנון המוצע לצורך השוואת הנורמות קובע כי כל חוק חדש המתקבל בכנסת יחוקק בתוך 45 ימים באמצעות צו של מפקד כוחות צבא הגנה לישראל באזור יהודה והשומרון.

בדברי ההסבר נאמר כי יש תמימות דעים בין כל הגורמים המשפטיים, לפיה חוקים שהכנסת מחוקקת צריכים, ברובם הגדול ובכפוף להתאמות, להיות מחוקקים, כצווים מקבילים, ביהודה ושומרון.

למרות הסכמה זו, במציאות קיים פער בלתי נסבל שכן הגורמים המשפטיים ביו"ש לא יושבים בוועדות הכנסת, ורק לאחר שהחוק נתקבל הם מתחילים בהליך התאמה. כתוצאה מכך נוצר 'צוואר בקבוק' של חוקים באופן שעוברים חודשים ושנים עד להחלתם על תושבי יהודה ושומרון, באופן הפוגע קשות בזכויותיהם.

במסגרת הצעת החוק, למפקד הצבאי ביו"ש תהיה אפשרות להציע שינויים והתאמות בחקיקת הכנסת, אמנם שינוים אלו יהיו בכפוף לאישור הוועדה הרלוונטית בכנסת ולא להפך. בכך מתגברים על פערי הזמנים בין תחולת החוק על תושבי יו"ש ובנוסף מעביר את ההחלטה הסופית לגביהם לידי הכנסת חלף קציני צבא.

ביהודה, שומרון ובקעת הירדן חיים כיום כשלוש מאות וחמישים אלף אזרחי מדינת ישראל, שמצביעים לכנסת אך בפועל חייהם לא מנוהלים על ידה עקב היעדר תחולה של החוק הישראלי.

מדובר במציאות בלתי קבילה בעליל, הפוגעת ללא כל ספק בכבודם של תושבי האזור הישראלים ואף גוררת בעקבותיה פגיעה קשה בזכויותיהם ומפלה אותם לרעה ביחס לשאר אזרחי המדינה.

יו"ר סיעת הציונות הדתית חה"כ אורית סטרוק: "לצערי הרב הממשלה הקרובה לא תקדם ריבונות בהיבט המדיני, אבל זכויות אדם לא צריכות לחכות אפילו יום אחד והחוק הזה הוא מיני-ריבונות בהיבט של זכויות אדם".

"אני מצפה מנציגי מפלגות הימין בקואליציה הקרובה לוודא שחבריהם מהשמאל לא מקפחים את זכויות האדם לאזרחי ישראל ביו"ש"