שרית ולצר באביתר
שרית ולצר באביתרצילום: יהונתן גוטליב

שרית ולצר, יחד עם בעלה ושישה מתוך שמונת ילדיה, עברו לפני מספר שבועות ליישוב המחודש אביתר הסמוך לצומת תפוח בשומרון.

הם עזבו בית פרטי ומרווח בבית שמש, ועברו להתגורר עם כל ילדיהם שאינם נשואים בדירת 30 מטרים בלי מים זורמים, בנקודת ההתיישבות החדשה שיזמה תנועת 'נחלה'.

הישוב אביתר הוקם מיד לאחר רצח אביתר בורובסקי בפיגוע דקירה בצומת תפוח לפני 8 שנים, ובנייתו חודשה לפני כחודש לאחר רצח יהודה גואטה בפיגוע הירי בצומת תפוח. במקום נסללו כבישים והוקמו פעוטון, בית מדרש, תשתיות מים, חשמל ואינטרנט ומתגוררות בו לא פחות מ-47 משפחות.

"הגענו לאביתר לפני חמישה שבועות מבית שמש", סיפרה ולצר בשיחה עם ערוץ 7. "בבית שמש אנחנו גרים בבית מרווח, אבל כמו שבעלי אמר, כאן אנחנו והילדים שמחים".

לדבריה, "יש את השמחה של העשייה ושל הבניה, לראות את ארץ ישראל פורחת, את ארץ ישראל מתפתחת. אז גם אם התנאים החומריים הם קצת פחות ממה שאנחנו רגילים, אנחנו בכל זאת שמחים בעשייה מאוד".

שרית ולצר בביתה באביתר
שרית ולצר בביתה באביתרצילום: יהונתן גוטליב

"עברנו לפה עם שישה ילדים. שניים נוספים נשואים וכבר לא גרים בבית", אמרה. "עברנו מבית פרטי עם 2 קומות, אבל אנחנו מאוד שמחים להיות פה. יש לנו כאן חדר שינה עם ערימת מזרונים. לוקחים ומפזרים אותם בלילה כאן בסלון. יש מקום ב"ה לכולם. לפעמים באים גם חברים שאין להם איפה לישון. זה ממש בסדר גמור, אנחנו שמחים פה וכולם מוזמנים להגיע".

עכשיו גרה משפחת ולצר בבית העשוי מבלוקים, אבל לפני כחמישה שבועות, כשהגיעה המשפחה לאביתר, הם ישנו באוהלים. "בהתחלה היינו פה באוהלים, אחר כך קיבלנו צריף מעץ, אחר כך חצי קראוון ואז הגענו לבית הזה", ציינה. "זה ממש שדרוג וארמון. כל פעם שאנחנו שואלים את הילדים אם הם רוצים לחזור לבית שמש הם אומרים לא אנחנו רוצים להשאר פה. טוב להם".

"עברנו מבית פרטי עם 2 קומות"
"עברנו מבית פרטי עם 2 קומות"צילום: יהונתן גוטליב

בשונה מנקודות התיישבות שהוקמו בשנים האחרונות, אל אביתר הגיעו גם משפחות מבוגרות יחסית. אנשים באו מחוץ ליהודה ושומרון, כדי ליישב את המקום. חלק מהאנשים ממשיכים לעבוד בעבודתם הקבועה, גם מרחוק.

"כל משפחה עם האילוצים שלה", אמרה ולצר. "יש פה למשל משפחה מרמת הגולן שנמצאת פה רוב השבוע. כל משפחה עם האילוצים שלה. יש כאלה שעובדים בעיקר דרך המחשב, כל תקופת הקורונה הרגילה אנשים לעבוד דרך הזום. בעלי עובד בעיקר דרך המחשב ואני נוסעת לימים מרוכזים בעבודה. יש פה מישהי שיוצאת כל יום בשעה חמש וחצי לעבודה שלה. כל אחד מוצא את האפשרויות שלו ומסתדרים. הנוכחות פה מאוד מאוד חשובה".

משפחת ולצר לא מכרה את הבית בבית שמש, אך הגיעה לאביתר בשביל להשאר. "אנחנו מאוד מאוד מקווים ונשמח שהמדינה והממשלה יאפשרו לנו לגור פה", אמרה שרית ולצר. "זה מקום שהוא מאוד חשוב אסטרטגית. כל הקצינים שמגיעים לפה מדברים על החשיבות האסטרטגית של המקום הזה. זאת נקודה שגם מבחינה היסטורית מלכות ישראל הייתה פה. העיר תרצה קרובה".

אביתר
אביתרצילום: יהונתן גוטליב

בינתיים, צה"ל הוציא צו תיחום ליישוב, שיאפשר לבצע הריסה בעתיד בהנחיית שר הביטחון בני גנץ. ביישוב אביתר ובמועצה האזורית שומרון מתכוונים לערער על הצו. והתושבים, בכל מקרה לא מתכוונים לוותר.

"באנו בשביל להשאר", הדגישה ולצר. "הגענו אומנם מרחוק קצת, אבל אם הממשלה וכחות הביטחון יתנו למקום הזה להשאר זה מקום מאוד חשוב. אנחנו רוצים להשאר כאן ולהמשיך לפתח את המקום".