מתן כהנא
מתן כהנאצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כחלק מההסכם הקואליציוני שנחתם בין יש עתיד' ל'ימינה', הצליח יו"ר ימינה נפתלי בנט לקבל לידיו את השליטה במנגנון בחירת הרבנים והדיינים.

כדי להבטיח שליטה מוחלטת במינוי רבנים ודיינים צפויה הממשלה המסתמנת לשנות את הרכב הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים ואת הדיינים.

בכל הנוגע לבחירת הרבנים נכתב בהסכם הקואליציוני של 'ימינה' כי "השר לשירותי דת יקדם חקיקה בשינוי הגוף הבוחר ברב הראשי לישראל שתכליתו בחירת רב ראשי ציוני".

אשר למינוי הדיינים, נאמר בהסכם הקואליציוני כי "בוועדה לבחירת דיינים יכהנו מטעם הקואליציה השר לשירותי דת - יו"ר הוועדה - ואיתו שר מטעם תקווה חדשה.

"בנוסף להם יכהנו בוועדה שתי חברות כנסת, אחת מטעם ימינה והשנייה מטעם מפלגה ממפלגות הקואליציה. לצורך כך ישונה חוק הדיינים כך שחובת הייצוג השווה שבין המינים תחול על נציגי הכנסת והממשלה בצוותא ומתוך ארבעת הנציגים שניים יהיו גברים ושתיים נשים".

כך בחסות הדרישה ל'שוויון מגדרי' מבקשים ב'ימינה' להוביל למינויים 'מסומנים' לטובת הציונות הדתית.

השר המיועד לתפקיד שר הדתות הוא מתן כהנא והוא אינו שוקט על השמרים. מי שצפוי להתמנות ליועץ מיוחד שיוביל את המהפך בעולם הרבנות לטובת הציונות הדתית הוא אבינועם קוטשר שאף הוביל בשעתו לבחירת הרב אריה שטרן לרבה של ירושלים.