מנסור עבאס
מנסור עבאסצילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

התנועה האיסלמית בישראל כמו אחותה הגדולה תנועת "האחים המוסלמים" בעולם הערבי, היא ארגון רב זרועות המפעיל פעילות דעווה בחברה האזרחית בישראל.

פעילות "הדעווה" היא מערך התמיכות שמעניקה התנועה האיסלמית לתומכיה ולציבור הערבי בישראל. הפעילות מנוהלת ע"י מערך רחב של עמותות בתחומים מגוונים החל מדת, חינוך ועד רפואה ורווחה.

בישראל מנוהל מערך ענק של עמותות סיוע בתחומי הרווחה העמותות המרכזיות הם : סיוע 48, קרן הצדקה האיסלמי, 'ועמותה אל אקצה' העוסקת בעיקר בהפצת הדת. בין היתר העמותה הקימה לאחרונה מסגדים בבית החולים הדסה בהר הצופים, בכביש שש ופעלה באופן אקטיבי במחאת המגנומטרים.

מטרת העל של פעילות הדעווה היא השקעה בחינוך לערכי האסלאם ובפעילות חברתית העשויה לתת את פירותיה, גם אם לא בטווח הזמן המיידי.

אין לנו ספק שפעילות זו הצמיחה והגדילה את בסיס הכח הפוליטי של הפלג דרומי של התנועה האיסלמית, שתוצאות הבחירות בהם זכתה המפלגה בארבעה מנדטים, הם הם תוצאה של השקעה בפעילות הדעווה הנרחבת של התנועה במגזר הערבי.

ארגון 'לך ירושלים' עקב אחר פעילות הדעווה של התנועה האיסלמית תוך כדי מבצע 'שומרי החומות' ולאחר הפסקת האש הרשמית, אנו מזהים פעילות בהיקף כספי של מליוני שקלים. הפעילות מתרכזת ברווחה, תמיכה רפואית וסעד משפטי וכו' לתושבי ישראל הערביים ולתושבי רצועת עזה.

מאז הפסקת האש התנועה האיסלמית "מסתערת" על הרחוב הערבי בפעילותה ומנצלת את רגעי המשבר במתן מענים נרחבים לאוכלוסייה ומתן גיבוי ולגיטימציה "למחאה"

מערך "הדעווה" מאפשר לתנועה להגדיל את בסיס התמיכה הציבורית לערכי התנועה האיסלמית, ולאידיאולוגיה הדתית קיצונית. 
הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית אל מחוץ לחוק וסגירת אגודות הצדקה של התנועה, גרמו לעמותות הצדקה המזוהים עם הפלג הדרומי להשתלט על כספי הצדקה במגזר הערבי.

חובת מתן הצדקה (מצוות "הזכאת") כאחת מחמש מצוות היסוד החלה על כל מוסלמי, עובר דרך עמותות אלו. העמותות מצליחות לגייס תרומות כספיות בהיקפים גדולים, מה שמאפשר פעילות מהירה בשטח והקצאת משאבים גדולים לאוכלוסייה הנזקקת.

דוגמא לכך ניתן היה לראות מיד לאחר הפסקת האש התנועה שיגרה שיירת מזון ותרופות בהיקף של כמיליון וחצי ש"ח, לרצועת עזה. רכישת אמבולנס במאות אלפי דולרים לטובת המתפרעים בהר הבית. חלוקה נרחבת של סלי מזון בערים המעורבות. הקמת מרכז לוגיסטי וחלוקה בעיר לוד, ועוד.

בדו"ח שארגון 'לך ירושלים' הגיש נחשף קצה הפעילות התמנונית של התנועה האיסלמית בישראל ותמיכתו הישירה והעקיפה באלימות במגזר הערבי.

דו"ח זה אמור להדליק נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות בישראל הדו"ח מציב תמונת מראה לפעילות החמא"ס בשנות השמונים בעזה ולפעילות חיזבאללה בלבנון, שהתחילו כארגונים איסלמים תמימים הדואגים לאוכלוסייה האזרחים, ובסופם התמסדו כארגוני טרור וזרועות פוליטיות משמעותיים בלבנון ,ובעזה!