אמא יהודיה
אמא יהודיהצילום: ג'ראר אלון

התיאטרון היידישאי חזר אמש (שלישי) ובגדול אל קרשי הבמה. אחרי 16 חודשים של השבתה מלאה, עלתה ההצגה החדשה/ישנה 'אימא יהודייה בעשרה שיעורים', או ביידיש א יידישע מאמע אין 10 לעקציעס.

היופי בהצגת הבידור החדשה הוא ההומור הכול כך נכון לאורך מאות שנים. כאשר הקהל מוחה כפיים למשמע השאלה של האימא היהודייה (מרים פוקס המהממת וזו שלא נס כוחה גם אחרי שנים רבות. זוכרים את מיס צ'יבוטרו? כן. ההיא מחברת החשמל של שנות ה-80), ששואלת את בנה על החברה החדשה שלו 'היא משלנו?' הקהל לא מפסיק לצחוק.

עצוב אולי גם בימינו, שכך הם פני הדברים, אבל הקהל בשלו. וכך לאורך עשרה שיעורים המחישים את התפתחות היחסים בין אם יהודייה לילדיה.

ציר המחזה סובב סביב יחסו של פרופ' למדעים (יונתן רוזן) שבהלך הרצאתו על אקלים כדור הארץ, מגלה כי אימו באולם ומכאן הכול מתגלגל.

שני עולמות, משוחקים היטב בידיו של מסטר היידיש ישראל טרייסטמן שכל מהלך הקריירה שלו מלווה בחיצי ביקורת סאטיריים של אמו היהודייה.

פעם זו אנחה יהודייה, פעם זו הבת שאינה אוכלת מספיק "האוכל שלי לא טוב לך?" שאמות... ופעם זה האבא , אנדריי קשקר, שאינו מוציא אף מילה מפיו לאורך כל ההצגה אבל הבעות פניו אומרות הכל.

את המחזה כתבו בשתי תקופות דניאל גרינברג ופאול פוקס ועוד משתתפים, גיל וויס, מוניקה ורדימון, שריאל יוסף, ואירמה. למי שהחמיץ, בקרוב בבאר שבע, חיפה, כפר סבא, ראשון לציון ובת ים.

מצחיק שנון, נקי עם הרבה הומור ידישאי, כיאה לתיאטרון מסוג זה.