אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רא''ל אביב כוכבי נאם הבוקר (רביעי) בכנס לזכר רא"ל בדימוס אמנון ליפקין שחק ז"ל, סיכם את מבצע שומר החומות ברצועת עזה והתייחס לראשונה לפרשת הקצין מאמ''ן שמת בכלא הצבאי.

"הקצין מאמ"ן עשה עבירות חמורות ביותר, במודע ובכוונה; אבל הוא עדיין החייל של כולנו. הוא היה בקשר עם משפחתו ועם הסובבים אותו בבית הסוהר, וכל מה שעשינו נבע מרצון לשמור על פרטיותו ופרטיות משפחתו, וגם על הסוד שהוא כמעט חשף ומנענו חשיפתו ברגע האחרון", אמר כוכבי.

"צר לי מאוד על המקרה, וכך או כך אסור היה שימות בכלא. לכן, נתחקר באופן מעמיק, ונעשה הכול שהסוד הגדול לא יתגלה", הדגיש הרמטכ''ל.

בפתח נאומו אמר כוכבי כי "התפקיד של צה"ל כשמלחמה פורצת - לנצח בה, אבל יש לו עוד שני תפקידים חשובים - לטפל באנשים ולהיות ארגון מופת.

"מבצע 'שומר החומות' במהותו לא נועד להכריע את רצועת עזה, אלא להפעיל עוצמה צבאית כזאת שתשלול יכולות רבות מחמאס והג'יהאד האיסלאמי, ותייצר הרתעה שאני משאיר לזמן לשפוט. במבחן שלילת היכולות - חמאס והג'יהאד האיסלאמי חטפו מכה חזקה מאוד".

כוכבי סיפר: "במבצע 'שומר החומות' תקפנו פי שלושה כל יום במטרות איכותיות, מדויקות ובתקיפה מדויקת - מאשר במבצעים קודמים. זה ביטוי ליכולות שצה״ל מפתח וימשיך לפתח".

לדבריו, "נוצרה הרתעה שאני משאיר לזמן לשפוט, אנחנו צריכים להיות צנועים בנוגע לאפקט שההרתעה הזו תייצר. נצטרך לתרגם את זה להישגים מדיניים, כולנו אמרנו - מה שהיה לא יהיה ואנחנו מתכוונים לזה - גם במובן התגובות וגם במובן ההתייחסות לחמאס".

"צה״ל הוא צבא העם, זה מחייב גם אותנו. אנחנו מחויבים לשלוח אותם רק למשימות ראויות, זה נכון משגרה ועד מבצע 'שומר החומות'. אנחנו מחויבים למצות את איכות האנשים למקומות הנכונים, מחויבים לבריאות שלהם, לרווחה שלהם וליחס הוגן כלפיהם".

משפחתו של הקצין מאמ״ן הגיבה לדברי הרמטכ״ל באמצעות עו״ד בני קוזניץ: ״אנחנו מכבדים את הרמטכ''ל, אבל צה''ל נכשל בליבת תפקידו - לשמור מכל משמר על חיי אדם במתקן צבאי שמור ומפוקח. המשפחה דורשת בדיקה יסודית, מקיפה ושקופה על מנת להבין את פשר המחדל.״