יואב גלנט
יואב גלנטצילום: נתן ווייל, לע"מ

עם השלמת הפעימה הראשונה של הגמישות הפדגוגית למנהלים, מקדם היום (ד') שר החינוך, יואב גלנט, מהלך נוסף בתחום הגמישות למנהלים שכולל שימוש במשאבים גמישים באמצעות מערכת דיגיטלית חדישה – מערכת גפ"ן (גמישות פדגוגית וניהולית).

מדובר במהלך שמצטרף למהלך הראשון של תכנית גפ״ן אשר פורסמה לפני כשבועיים, והתייחסה למתן גמישות פדגוגית בתוכניות הלימודים ובארגון הלמידה.

המערכת החדשה תאפשר למנהלים כבר השנה (תשפ"א) ובקרוב לצרוך שירותים באמצעות "עגלת קניות", לתכנן את השימוש בהם ולנהל אותם באופן יעיל ומושכל יותר. השירותים יתבצעו באמצעות תקציבים גמישים שכוללים את: תקציבי הכלה והשתלבות, התקציב השקלי של חטיבות הביניים, תוכן דיגיטלי ותוכנות לניהול פדגוגי.

המשאבים יונגשו להם במקום אחד, באופן ידידותי ונגיש. המערכת אופיינה יחד עם קבוצות מיקוד של מנהלי בתי ספר ומתואמת עם השלטון המקומי.

עד כה מנהלי בתי הספר ניהלו את התקציבים הגמישים באמצעות מספר רב של מערכות נפרדות ושונות ואף באופן ידני, מציאות שיצרה בירוקרטיה רבה.

בשנה הבאה תשפ"ב (2022) המערכת תאפשר למנהלים לצפות בתקציבים הגמישים העומדים לרשותם, לתכנן את השימוש בהם ואף לבצע רכש מקוון של מספר שירותי חינוך. כמו-כן, היא תאפשר להם לבצע מעקב ובקרה אחר התקציב הגמיש העומד לרשותם, לממש את המטרות והיעדים שהם הציבו בתכנית העבודה השנתית שלהם. המערכת תאפשר להם לנהל את סל התקציב העומד לרשות בית הספר באופן יעיל, מובנה ושיטתי.

החל משנת הלימודים תשפ"ג (2023), יוכלו המנהלים לבצע רכש של שירותים מגוונים נוספים, כגון הצטיידות, העשרה וציוד מונגש. כמו-כן, המערכת תאפשר למנהלים לגייס תומכי הוראה, להזמין סיורים, להגיש בקשות למלגות ולהצטרף לתכניות שונות, כולל התכנית להשאלת ספרי לימוד.

החל מתשפ"ג ואילך התשתית הדיגיטלית תשמש למעשה One stop shop לניהול סל התקציב הגמיש וצריכת השירותים והמענים החינוכיים.

שר החינוך, יואב גלנט: "עתידה של מדינת ישראל נעוץ בעוצמתה הכלכלית, החברתית, והביטחונית. יעודה של תוכנית גפ״ן, ובמסגרתה השלב השני אותו אנו מציגים היום, הוא להבטיח כי בוגרי מערכת החינוך יהיו אזרחים טובים, שומרי חוק ומוסר, אשר יאפשרו רווחה ושגשוג לעצמם, למשפחתם ולמדינתם. התכנית תקנה כלים ניהוליים ופדגוגיים למנהלי בתי הספר, ותאפשר להם גמישות והתאמה של מקצועות הלימוד ותכני הלימוד לצורך מיצוי מירבי של יכולותיהם והישגיהם של התלמידים. הפעימה השנייה של התוכנית אותה אנו מציגים היום תנגיש כלים ניהוליים למנהלי בתי הספר ותאפשר להם גמישות והתאמת המשאבים העומדים לרשותם ובכך תסייע להם לממש את אחריותם באופן שלם יותר”.

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי: "מנהלי מוסדות החינוך יוצרים את החינוך ובאמצעותו הם מעצבים וקובעים את פניה העתידיים של החברה בישראל. משימתם גדולה וכבדת משקל, מורכבת ומאתגרת. היא כרוכה בניהול של תחומי עיסוק רבים; הלימודי, הרגשי והחברתי. ניהול כלכלי וניהול של שותפויות. כדי להבטיח מערכת חינוך צומחת, משגשגת ומניבה הישגים, מחובתנו לתת בידי המנהלים את מירב הסמכויות, הכלים והאמצעים. מחובתנו לייעל את עבודתם ולהפחית מעליהם את עומס הרגולציה. מערכת המשאבים הדיגיטלית תאפשר להם לקבל שורה רחבה של שירותים במקום אחד באופן מונגש וידידותי. היא תאפשר להם לבצע תכנון מושכל של תכנית העבודה ושימוש יעיל במשאבים העומדים לרשותם".