אבי מעוז
אבי מעוזצילום: יצחק קלמן

יו"ר מפלגת נעם וחבר סיעת הציונות הדתית ח"כ אבי מעוז הציג שאילתא דחופה במליאת הכנסת לשר החינוך, בנושא בחינת הבגרות בלשון אשר הופיעו בה "תפיסות פמיניסטיות רדיקליות".

בבחינה נכתב כי השפה העברית פוגענית ומדירת נשים. מעוז שאל "מי חיברו ומי אישרו את נוסח הבחינה שכל כולה הנדסת תודעה רדיקלית, והאם וכיצד בכוונת משרדך לפעול כנגדם?".

בהמשך דבריו, הביא ח"כ מעוז ציטוטים מתוך הבחינה: "עולה הדרישה לפעול באופן מכוון למען שפה שוויונית יותר", "הדרישה שהאקדמיה ללשון עברית תפעל לשוויון מגדרי של העברית נובעת מן ההנחה שכאשר יתקיים בשפה שוויון מגדרי, תחול התקדמות במקומן של הנשים בחברה", "הפנייה לנשים בלשון זכר צורמת, מקוממת ומעוררת הרגשה של זלזול והדרה", "אילו יכולנו לתכנן את השפה, בוודאי היינו מוותרים על המין הדקדוקי של שם המספר ושל שמות העצם שהמין שלהם הוא דקדוקי בלבד", "האי-התאמה בין צורת הפנייה ובין המגדר שלנו צורמת, מקוממת ומעוררת הרגשה של זלול והדרה, המהווה מחסום של ממש בדרך לשוויון מגדרי ...", "... נוכחתי לדעת כי כתיבה שוויונית משפרת את מעמדן של הנשים" ועוד.

עוד הביא חה"כ מעוז ציטוטים מאחד המאמרים הנספחים לבחינה: "'זכר סתמי' אינו סתמי כלל. הוא גורם להדרה של נשים, נערות וילדות מן השפה, וכך תורם גם להדרתן מן החברה", "במדינות שבהן השפה היא בעלת מין דקדוקי (כמו עברית), יש פחות שוויון בין נשים לגברים...".

בשם משרד החינוך ענה סגן השר מאיר פורוש, אשר הקריא את תשובת המשרד אשר דחתה הטענות, ועמדה על כך ששמות מנסחי בחינת הבגרות ישארו חסויים.

סגן השר פרוש הוסיף: "חה"כ מעוז אתה חרד, גם אני חרד, אם דבר כזה קורה במשמרת שלנו, תאר לך מה יקרה בזמן הממשלה הבאה, ממשלת השמאל. אני חרד על מה שדיברתי, ועל עוד דברים שעלו, ועל עוד דברים שיפגעו בחינוך החרדי. אני חרד ממה שממשלת השמאל - שואה רוחנית הממשלה הזו".