הרבניות בבית אורבך
הרבניות בבית אורבךצילום: דוברות

הצטערתי במיוחד לשמוע ולקרוא שההחלטה של ניר אורבך לתמוך בממשלת לפיד-בנט התקבלה בין השאר בעקבות מפגש עם נשים למדניות ומחנכות שעודדו אותו לעשות זאת.

חלק מהנשים שהשתתפו במפגש אני מכירה באופן אישי, מעריכה, ואוהבת. לו היה זמני בידי ראוי היה שאפנה אליהן גם באופן אישי לשאול ולשמוע, ולא רק מעל גבי במה ציבורית.

נבצר מהבנתי כיצד נשים שכולן חכמות, כולן נבונות, וכולן יודעות תורה, נשות חינוך והלכה, מרשות לעצמן לעודד שקר.

הסבתות שלנו, שחלקן לא ידעו אפילו קרוא וכתוב (סליחה על הקלישאה), לא היו נכשלות בעניין כה בסיסי.

יתכן שזו יכולה להיות ממשלת ריפוי ואיחוי, ויתכן שלא, אבל את נגע השקר שפשה במנהיגינו (לא יעלה על הדעת שגם בשלום נרד מרמת הגולן, דין נצרים כדין תל אביב, גנץ הפר התחייבות לבוחריו ונתניהו הפר את התחייבותו לגנץ...) יש לטהר ולבער.

על כך ראוי גם ללכת לבחירות חמישיות. במיוחד כשמפר ההבטחה עומד להיות ראש הממשלה. אם יש סכנה לדמוקרטיה שלנו, זוהי הסכנה - הלגיטימציה המאפשרת למנהיג להפר הבטחה מפורשת, בלי להעמיד עצמו לבחירה מחודשת.

להבנתי, תחילה בנט הבין בחכמה (ואולי גם כתכסיס פוליטי לגיטימי), שלא נכון לו להתחייב לימין, אך החוזה שעליו חתם (ממש כך, גלוי לעיני כל ישראל), מחייב אותו. כל אפשרות אחרת עלולה חלילה להמשיך להחריב אותנו מבפנים.

בחירות חמישיות הן גרועות, אך אם הן יובילו את המנהיגים שלנו לתקן את דרכי השקר, כדאי ללכת אליהן. על הדרך מנהיגינו ייאלצו לוותר גם על הנורמה העצובה של החרמות, משום שכל מי שהבטיח להחרים לא יוכל גם לקיים את הבטחתו וגם להקים ממשלה.

אין צורך להזדקק למילים כמו בגידה, ואפילו לא יריקה בפרצוף. אסור לשקר, כמה פשוט. אנו עמלים משחר ילדותם של ילדינו לחנכם לאמירת אמת. גם כשמחיר בצידה.

מחפיר בעיני שעמיחי שיקלי, נטול הכיפה, הוא שאמר באופן נקי, מידי וברור, כי מנהיג מחוייב להיות נאמן למה שהבטיח לבוחריו, ואילו אנשי תורה ובהם רבנים ורבניות ונשות הלכה, נותנים לגיטימציה לשקר.
מה שברור לסבתא שלא ידעה קרוא וכתוב, ולנער גבעות מותקף ומנודה, לא ברור גם לכן ולכם?

להבנתי הדלה, גם בנט וגם מתן כהנא היו מודחים מיידית מסיירת מטכ"ל על עבירת אמינות קטנה מזו.
(ולא, אינה דומה הצהרת בחירות על ביעור העוני למשל, לחתימה חגיגית על הבטחה). והאמת והשלום אהבו.